e-Izba przedstawia nowych koordynatorów legislacyjnych

Jerzy Ciszewski - 07.10.2024
32

Nowi koordynatorzy Izby Gospodarki Elektronicznej wzmocnią zespół skutecznie realizujący jej program legislacyjny

Zadaniem koordynatorów legislacyjnych, zgodnie z misją Izby Gospodarki Elektronicznej, jest kształtowanie polityk wspierających krajową gospodarkę cyfrową w sposób kompleksowy.

Wyłonione osoby posiadają bogate doświadczenie prawnicze oraz posługują się fachową wiedzą, wykazują zdolnościami negocjacyjnymi i zrozumieniem potrzeb e-biznesu w kraju i Unii Europejskiej. Dołączają do efektywnego zespołu prawników e-Izby, który z sukcesem angażuje się w rozwój e-commerce.

Nowi koordynatorzy Izby Gospodarki Elektronicznej wzmocnią zespół skutecznie realizujący jej program legislacyjny. Będą odpowiedzialni za:
  • monitorowanie ustawodawstwa,
  • opracowywanie polityk w poszczególnych domenach prawa stanowisk legislacyjnych wspólnie z biznesem zrzeszonym w e-Izbie,
  • zaangażowanie interesariuszy – chodzi o współpracę z urzędnikami, liderami branży i innymi osobami, w celu budowania konsensusu i napędzania pozytywnych zmian w ekosystemie e-commerce.
Będą też prowadzić szkolenia dla biznesu z zakresu legislacji w obsługiwanych przez siebie specjalizacjach. Warto przy tym pamiętać, że dział legislacyjny to nie tylko nowe twarze. To także doświadczeni prawnicy, którzy w sposób skuteczny kształtowali krajowe prawodawstwo, pozwalające na równomierny rozwój biznesu online, przy dbałości o prawa konsumentów. Oto wszyscy oni i one:
Witold Chomiczewski – pełnomocnik Izby Gospodarki Elektronicznej ds. legislacji, który czuwa nad koordynacja całości prac grupy legislacyjnej e-Izby
Odpowiada za całościowe identyfikowanie projektów aktów prawnych mających znaczenie dla gospodarki cyfrowej. Tworzy stanowiska e-Izby dotyczące tych projektów. Jest doświadczonym prawnikiem w reprezentowaniu branży e-commerce w procesach legislacyjnych przed ministerstwami, Sejmem i Senatem. Zebrał nieocenione doświadczenie w poruszaniu się po skomplikowanych środowiskach regulacyjnych. Jego specjalizacja w prawie IT, danych osobowych i nowych technologiach pozwala mu też na skuteczne doradztwo platformom internetowym, twórcom aplikacji mobilnych, a także serwisom i sklepom internetowym w marketingu internetowym, w tym SEM i performance marketingu.
Magdalena Golonka – Koordynator ds. zrównoważonego rozwoju
Jej doświadczenie w weryfikacji przepisów dotyczących certyfikacji ekologicznej produktów tekstylnych oraz analiza prawa dotyczącego użycia plastikowych opakowań (wraz z promowaniem ekologicznych alternatyw), wpływa na bardzo ważny aspekt pracy zespołu prawnego e-Izby. Pod jej adres należy udać się po informacje na temat Cyfrowego Paszportu. Zajmuje się oceną standardów przejrzystości łańcucha dostaw i śledzenia produktów na każdym etapie – od fabryki do konsumenta.
Marta Kasztelan – Koordynator ds. podatków
Niezwykle bogate doświadczenie w podatkach w e-commerce i stały monitoring zmian legislacyjnych w tym zakresie pozwalają jej na określanie barier związanych z wdrażaniem obecnych regulacji. W jej domenie prawa znajdują się istotne kwestie dla ciągłości działania krajowego e-commerce, tj.: monitorowanie likwidacji kwoty zwolnienia z cła od importu przesyłek za 150 euro spoza UE, analiza wykorzystania danych z systemu CESOP do uszczelnia poboru VATu i ceł w e-commerce, a także weryfikowanie implementacji dyrektywy DAC7.
Agnieszka Kisielewska – Koordynator ds. ceł
Ma ponad 15 lat doświadczenia w polityce publicznej i głębokie zrozumienie obszaru ceł. Zapewniać będzie wsparcie kampanii „Taki Sam Start”. Zajmie się identyfikacją głównych problemów i barier we wdrażaniu regulacji. Połączy to z pracą nad reformą Unijnego Kodeksu Celnego.
Agata Kowalska – Koordynator ds. praw konsumenta
To bardzo doświadczona prawniczka, która na bieżąco monitoruje wdrożenia rozporządzeń i dyrektyw UE dotyczących praw konsumentów. W szczególności Digital Fairness Act, DSA, Dyrektywy Omnibus. W swojej pracy zwraca uwagę na niedozwolone działania w e-commerce m.in. dark patterns – pułapki marketingowe zastawiane na konsumentów. Niemniej istotną częścią jej obowiązków jest monitorowanie wdrożenia dyrektywy 2020/1828 do polskiego porządku prawnego. Dotyczy to powództw przedstawicielskich. Powództwo takie chroni zbiorowe interesy konsumentów i jest wytaczane przez upoważniony podmiot w imieniu konsumentów, aby wyeliminować z rynku szkodliwe praktyki.
Bartosz Skowroński – Koordynator ds. ochrony konkurencji.
Nadal będzie skupiał się na promowaniu polityk, które wzmacniają konkurencyjność w handlu elektronicznym. Chodzi o wsparcie kampanii e-Izby „Taki Sam Start” – prawo ochrony konkurencji. Do jego obszaru kompetencji należą: kuratela nad projektami legislacyjnymi z zakresu konkurencyjności, dialog z administracją publiczną w zakresie egzekucji przepisów mających na celu ochronę konkurencji. W tym w szczególności chodzi o przepisy Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, DSA, Dyrektywę Omnibus.
Ewelina Stępnik-Godawa – Koordynator ds. Regulacji Unijnych
Jej specjalizacja pozwoli na zapewnienie przepływu informacji pomiędzy grupami roboczymi w Ecommerce Europe, a poszczególnymi grupami roboczymi w ramach Grupy Legislacyjnej e-Izby. Obszary, jakimi zajmie się to: RODO, VAT, cła, ESG. A także wypracowaniem priorytetów gospodarki cyfrowej na nową kadencję KE i PE oraz zbliżającą się prezydencję Polski w Radzie UE.
Aleksandra Urbanowicz – Koordynator ds. Ochrony Danych
Wnosi do e-Izby strategiczną wiedzę i wizję legislacji dotyczącą ochrony transferu danych osobowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, oraz pozyskiwania danych użytkowników internetu przez podmioty spoza EOG. Skupi się na pracach nad postulatami e-Izby w zakresie sposobów zapewnienia zgodności z przepisami i standardami dot. wykorzystywania plików cookies.
Magdalena Zielińska-Kuć – Koordynator ds. sprzedaży alkoholu online
Będzie monitorować na bieżąco propozycje i zmiany prawa w zakresie sprzedaży alkoholu w internecie. Chodzi m. in. o działania Rzecznika Praw Dziecka, zwiększanie akcyzy, prohibicję na stacjach benzynowych w nocy, ustalenie ceny minimalnej alkoholu. Jej wiedza z określania sytuacji prawnej towarów wrażliwych pozwoli na rozszerzenie prac e-Izby na inne działy e-commerce, tj., papierosy elektroniczne czy suplementy diety. Będzie zajmować się identyfikacją głównych problemów związanych z wdrażaniem obecnych regulacji.

Wyznaczenie nowych koordynatorów legislacyjnych, którzy wzmocnią zespół prawniczy e-Izby następuje w ważnym momencie dla krajowej i europejskiej gospodarki elektronicznej. Technologie cyfrowe nadal przekształcają branże i tworzą nowe możliwości. Izba Gospodarki Elektronicznej pozostaje zaangażowana w prace nad tworzeniem prawa, które dotrzymuje kroku innowacjom. Stymuluje biznes do rozwoju, chroni konsumentów. Wszyscy koordynatorzy legislacyjni e-Izby – obecni i nowo mianowani – będą pracować nad propagowaniem polityk wspierających zrównoważony wzrost handlu online.

Patrycja Sass-Staniszewska Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej

Comments

comments

32
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...