Drogerie to największy beneficjent świątecznych zakupów. Kosmetyki to najpopularniejszy gwiazdkowy prezent
64 proc. Polaków oczekuje, iż kosmetyki znajdą się wśród prezentów gwiazdkowych znalezionych pod tegoroczną choinką. Drugą ważną spodziewaną kategorią jest kategoria odzieżowo-obuwniczo-bieliźniana. 44 proc. respondentów spodziewa się znalezienia pod swoją choinką tego typu prezentów.
Obydwie kategorie prezentów są popularne ze względu na występującą na rynku mnogość marek, cen, poziomów jakości i stylów. To daje konsumentom możliwość dopasowania rodzaju prezentu do zarówno swoich możliwości budżetowych, jak i gustu, preferencji, oczekiwań i potrzeb obdarowywanych. Inne kategorie artykułów zwyczajowo wybieranych na prezenty nie dają konsumentom tak dużej elastyczności przy wyborze.
Wybrane kategorie społeczno-demograficzne determinują oczekiwania co do charakteru prezentów choinkowych. Mężczyźni częściej niż kobiety oczekują prezentów z kategorii elektroniki użytkowej (odpowiednio 11 i 4 proc.), mediów (24 i 20 proc.) i nieznacznie sprzętu sportowego (11 i 8 proc.). Z kolei kobiety częściej niż mężczyźni oczekują prezentów z kategorii „ubraniowych” (odpowiednio 48 i 39 proc.), kosmetycznych (70 i 59 proc.) i artykułów spożywczo-alkoholowych (24 i 19 proc.). Równie mocno oczekiwania prezentowe różnicują wiek i wykształcenie respondentów. Oraz, co oczywiste, posiadanie dzieci.
O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 11-16 listopada 2016 r. metodą wywiadów bezpośrednich w domach respondentów w ramach badania omnibus CAPI na podstawie reprezentatywnej imiennej próby Polaków w wieku 15+, wylosowanej z bazy PESEL.