Dobry klimat zaczyna się w domu, czyli małe wybory o dużym znaczeniu dla planety

Informacja Prasowa - 01.04.2019
100

Dobry klimat zaczyna się w domu, czyli małe wybory o dużym znaczeniu dla planety

Dobry klimat zaczyna się w domu, czyli małe wybory o dużym znaczeniu dla planety

Coraz więcej z nas jest świadomych zagrożeń, jakie stanowią zmiany klimatyczne. Z przeprowadzonego przez IKEA badania wynika, że czterech na pięciu Polaków zauważa wpływ swoich działań na postępujące zmiany w środowisku. Jednak nadal większość z nas nie wie, co może zrobić, aby im przeciwdziałać. Dlatego w najnowszej kampanii IKEA podkreśla znaczenie codziennych wyborów i zmian, które każdy z nas może wprowadzić w domu, a tym samym włączyć się we wspólne działania na rzecz klimatu.

Troska o planetę rozpoczyna się od pozornie mało istotnych działań. Nasze codzienne wybory dotyczące m.in. używanych produktów czy rodzaju stosowanej diety, wbrew pozorom mają ogromy wpływ na naszą przyszłość. Przykładowo IKEA Food nieustannie rozszerza swoje menu o roślinne wersje popularnych dań i wprowadza nowe produkty do Restauracji, Bistro i Sklepików Szwedzkich. Obecnie, w ofercie znajdziemy m.in. wege klopsiki czy wege hot dogi. Chociaż mają one mniejszy ślad węglowy niż ich mięsne odpowiedniki, wydawać by się mogło, że tego rodzaju zmiany mają małe znaczenie dla środowiska. Jednak biorąc pod uwagę fakt, że podczas wizyty w IKEA prawie każdy klient korzysta z oferty Restauracji lub Bistro, a prawie 30% konsumentów odwiedza sklepy szwedzkiej marki wyłącznie w tym celu, to okazuje się, że w tej skali zachęcanie klientów do sięgania po roślinne produkty może przynieść wymierne korzyści dla środowiska. Obecnie, co dziesiąty hot dog i co siódmy klopsik sprzedawany w sklepach IKEA jest w wersji wege! A już niebawem klienci będą mogli spróbować kolejnej nowości – wegańskich lodów truskawkowych, których ślad węglowy jest siedmiokrotnie mniejszy od tradycyjnych.

Z przeprowadzonego przez GlobeScan dla IKEA badania wynika, że dla wielu osób problem zmian klimatycznych wydaje się zbyt skomplikowany, wielopoziomowy, a przede wszystkim bardzo odległy od ich życia. Niewiele osób naprawdę wierzy, że ich codzienne wybory mogą mieć realny wpływ na stan planety. W tym kontekście jeszcze istotniejsze stają się podejmowane już od kilku lat przez IKEA działania w ramach globalnej strategii zrównoważonego rozwoju. Jednym z jej priorytetów jest inspirowanie i umożliwianie ludziom życia w bardziej zrównoważony sposób. Firma dąży do tego celu, oferując proste oraz przystępne produkty i rozwiązania dla domu. Ponadto, IKEA nieustannie rozwija swoją działalność, zmierzając w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym, przeciwdziałając zmianom klimatu i jednocześnie wywierając pozytywny wpływ na społeczności. Kluczowe zobowiązania, jakie IKEA przyjęła, to między innymi redukcja emisji gazów cieplarnianych, ograniczenie śladu węglowego na skalę szerszą niż wyłącznie w obrębie swojej działalności, a także dążenie do osiągnięcia 100% wykorzystania energii odnawialnej w całym łańcuchu wartości w perspektywie do 2030 roku.

W IKEA wiemy, jak ważne dla przyszłości nie tylko naszego biznesu, ale utrzymania warunków do dobrego życia dla wielu z nas, są takie wyzwania jak zmiany klimatu, czy niezrównoważona konsumpcja. Włączamy się w inicjatywy, przykładowo w ubiegłoroczny Szczyt Klimatyczny COP24, mające na celu zachęcenie biznesu oraz społeczeństwa do podjęcia wspólnych działań na rzecz planety. Zrównoważony rozwój to jeden z obowiązków korporacji, ale też każdego z nas. Oznacza to wspólne stawianie czoła poważnym wyzwaniom, którym nie uda się sprostać w pojedynkę – mówi Katarzyna Dulko-Gaszyna, Dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju, IKEA Retail w Polsce.

W celu zrozumienia, jak ludzie postrzegają zmiany klimatu, IKEA zrealizowała badanie „Dobry klimat zaczyna się w domu”, które było punktem wyjścia do kampanii o tym samym tytule. W badaniu wzięło udział ponad 14 000 osób z 14 krajów, w tym z Polski. Uzyskane wyniki mogą stać się wskazówką dla firm, rządów, decydentów czy też aktywistów, w jaki sposób motywować i angażować społeczeństwo do większej aktywności w temacie ochrony planety.

Z globalnego badania wynika, że co najmniej 8 na 10 osób przyznaje, że ludzie przyczyniają się do postępujących zmian klimatu, a 2 na 3 osoby są tym zmartwione. Do krajów, w których największa liczba mieszkańców łączy działalność człowieka ze zmianami klimatu, należą Chiny (96%) oraz Hiszpania (92%). Natomiast polscy konsumenci mają jeden z najbardziej pozytywnych wyników indeksu zachowań klimatycznych. To wskaźnik opracowany w ramach badania, który pozwala na określenie poziomu osobistego zaangażowania w działania na rzecz poprawy stanu naszej planety – im wyższy, tym więcej konsumentów podejmuje działania proekologiczne (max. wynik indeksu – 10). Na 14 badanych krajów, Polska znajduje się na 4 miejscu pod względem indeksu, zaraz po Indiach, Chinach oraz Francji. Polacy osiągają lepsze wyniki niż przeciętnie w zakresie recyklingu (7.7), naprawiania urządzeń domowych (6.8), kupowania używanych przedmiotów (5.5) i korzystania z bardziej ekologicznych środków transportu na wakacje (6.8). Słabszym punktem w Polsce są odpady żywnościowe (4.6) – wiele osób przyznaje się do wyrzucania resztek i marnowania żywności. Co warte podkreślenia, badani deklarują, że chętnie podjęliby więcej działań proekologicznych, gdyby wiedzieli konkretnie, co mają robić, a także gdyby mieli wsparcie oraz widzieli korzyści z takiego działania.

Dobry klimat zaczyna się w domu!

W odpowiedzi na wyniki badań oraz wspomnianą potrzebę wsparcia konsumentów w podejmowaniu działań przyjaznych środowisku, IKEA prowadzi kampanię „Dobry klimat zaczyna się w domu”. W trakcie jej trwania będzie inspirować i oferować klientom proste rozwiązania prowadzące do bardziej zrównoważonego życia. Pokazując, że pozornie drobne zmiany mają istotny wpływ na środowisko, chce zachęcić jak najwięcej osób do wspólnego wprowadzania pozytywnych nawyków oraz zmian w swoim otoczeniu.

Każda nasza najdrobniejsza czynność wpływa na wspólny, wielki sukces, jakim jest bardziej zrównoważone życie. Zmiana przyzwyczajeń związanych z oszczędzaniem energii, wody czy niemarnowaniem żywności to proste działania wpływające na tworzenie przyjaznej klimatowi przyszłości. Stan środowiska zależy od naszych codziennych nawyków, a te zaczynają się kształtować już w domu – mówi Magdalena Betin, Lider projektu „Dobry klimat zaczyna się w domu”, IKEA Retail w Polsce.

Kampania będzie prowadzona w sklepach IKEA, na stronie www.IKEA.pl/dobryklimat i w mediach społecznościowych głównie poprzez zabawne i inspirujące filmy uświadamiające jak niewiele trzeba, aby wprowadzić #dobryklimat w domu. Jednym z nich jest film  przedstawiający bezwiednych ekologów, którzy nie zdając sobie nawet z tego sprawy, pomagają środowisku: https://youtu.be/g0WUItBewBc. Innym przykładem jest film z prostymi wskazówkami zmian, które każdy z nas może wprowadzić w domu: https://youtu.be/WjIw7x5OMcs.

Pozostałe filmy dostępne są na kanale IKEA na YouTube.

 

Comments

comments

100
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...