Dlaczego analityka jest ważna w pisaniu?

Redakcja PR - 24.01.2017
255

Kilka słów o liczbach w pracy copywritera

Wielu copywriterów na początku swojej drogi myśli, że pisanie to tylko wymyślanie nowych koncepcji kreatywnych, bujanie w obłokach i zastanawianie się nad kolejnymi ,,fantastycznymi” pomysłami, o czym pisałam w tym artykule. Oczywiście praca kreatywna to najważniejsza część tego zawodu, jednak nie zapominajmy jeszcze o jednym ważnym elemencie, jakim są liczby. Dlaczego analityka jest ważna w pisaniu?

Pierwszy mur

Pierwsze zetknięcie z pracą młodego copywritera może być dość trudne. Nic dziwnego, mówili nam na studiach, że będziemy patrzeć w niebo jak romantyczni poeci i analizować wiersze, tworzyć kolejne historie i ogólnie ,,budować pomnik trwalszy niż ze spiżu”. Tymczasem praca ta wymaga od nas coraz częściej nie tylko samej kreatywności, szeregu innych cech, które są niezbędne zwłaszcza w marketingu.

Niezależnie od tego, czy copywriter jest w dziale mediów społecznościowych, content marketingowym czy SEO, analityka będzie potrzebna mu na każdym etapie pracy. Dlaczego muszę zatem potrafić czytać wykresy, jeśli jestem typowym humanistą?! – niektórzy się burzą. Otóż, humanista, nie jest człowiekiem, któremu brak umiejętności matematycznych, ale osobą, która ma szerokie zainteresowania (a przynajmniej powinna je mieć).

Dlaczego piszemy teksty?

Oznacza to, ni mniej ni więcej, że powinniśmy znać podstawy logicznego myślenia i wykorzystywać je w praktyce. Powiedzmy sobie szczerze, że copywriter, pracujący w marketingu, przecież nie pisze tekstów tylko po to, by pisać. Tworzymy dla klienta content, dzięki któremu ten będzie mógł docierać do odbiorców, w konsekwencji sprzedając swój produkt lub usługę.

To z kolei rodzi inne możliwości ewoluowania tego zawodu, co już widzimy bardzo dynamicznie na przykładzie mediów społecznościowych. Dziś w ogłoszeniach o pracę na specjalistę do spraw social media wymaga się oczywiście ,,lekkiego pióra” (to moje ulubione), ale ważna jest umiejętność interpretowania wykresów i wdrażania nowych rozwiązań w życie. Pomagają nam w tym różne narzędzia do monitorowania marek w sieci, jak i do samej analizy kampanii.

Ta sama sytuacja tyczy się copywriterów, a nawet pracowników działów PR, którzy piszą dłuższe formy np. artykuły sponsorowane, informacje prasowe. Tutaj pod uwagę powinniśmy brać nie tylko pewną strukturę (w informacji prasowej jest ona bardziej określona), jednak należy również mieć z tyłu głowy takie rzeczy jak: grupa docelowa portalu, gdzie trafia dany artykuł, sam charakter publikacji i oczywiście, czy dany artykuł jest przyjazny pod kątem wyszukiwarki.

Copywriter nie obraża się na liczby

Ostatnia rzecz jest bardzo ważna, często jeszcze ignorowana, a szkoda. Istnieje szereg prostych, świetnych narzędzi, o których pisałam tutaj – one pomagają uporać się copywriterowi z tym ,,problemem”. Znam osoby, które uważają, że pisanie tekstów pod kątem wyszukiwarki jest mało kreatywne i zabija ciekawe teksty. Moim zdaniem wcale tak być nie musi. Uważam, że wręcz przeciwnie – pobudza to do jeszcze lepszego, bardziej efektywnego działania.

Trzeba jedynie wiedzieć, w jaki sposób ugryźć temat, nawet pozornie mało ciekawy, aby czytelnik go znalazł. Skoro przecież piszemy dla ludzi, a oni szukają w internecie pewnych rozwiązań, zadając określone pytania, których my używamy jako frazy kluczowe, to znaczy, że czytelnik właśnie tego potrzebuje. Pisanie dla sztuki też jest fascynujące – jeśli piszesz jednak dla klienta, lepiej zachowaj swoją twórczość na inną okazję.

Comments

comments

255
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...