Wystąpienie medialne – Czy zdradza Pan żonę?

Redakcja PR - 20.04.2016
73

Podczas wystąpień medialnych, zachować pokerową twarz - red. Dariusz Łukawski

Wystąpienie medialne to bardzo poważne wyzwanie. „Czy zdrada Pan swoją żonę … ? „Takie pytanie usłyszał jeden z najbogatszych Polaków goszczący w telewizyjnym studiu. Był to program  rozrywkowy a pytanie zadały dzieci. Biznesmen z pokerową twarzą, udając rozbawienie, krótko i zdecydowanie zaprzeczył niecnym sugestiom. To tylko jeden z przykładów, że nawet w tak pozornie bezpiecznym miejscu jak program „familijny” można dostać nokautujące pytanie. Bohater tego zdarzenia odbył serię szkoleń, wiedząc jak wiele można zyskać i jak dużo stracić w kontaktach z mediami. Jak się potem okazało wybrnął z naprawdę niezręcznej sytuacji. Postronnym osobom mogło wydawać się to nawet zabawne.

Zastanawiałeś się kiedykolwiek jak mówisz? Jakim językiem? Czy głośno i precyzyjnie czy… zupełnie inaczej? Jak wyglądasz i jak się wypowiadasz w sytuacjach… powiedzmy krępujących? Czy jesteś przygotowany na atak? Czy jesteś wiarygodny? Czy wiesz, że od tego jak mówisz zależy ile możesz zarabiać?

Każdy z nas wie, że innego słownictwa używamy gdy jesteśmy w pracy, innego w domu, jeszcze inny jest nasz język na bankiecie z przyjaciółmi. Jeśli ktoś zawsze i wszędzie posługuje się tym samym branżowo-literackim słownictwem, to współczuję partnerom takiego nudziarza.

W sytuacjach oficjalnych staramy się wypowiadać kwieciście, popisywać elokwencją i inteligencją. Osobnikom szczególnie zakochanym w sobie i dźwięku własnych słów, zdarza się zapomnieć od czego zaczęli i na czym zamierzają skończyć. W sytuacjach zawodowych korzystamy z branżowego żargonu, żeby szybciej przekazać komunikat lub zaimponować potencjalnemu kontrahentowi. Gdy jesteśmy złapani na czymś niestosownym reagujemy agresją, zmieniamy temat, tłumaczymy się, atakujemy lub zaczynamy kręcić.

A jak jest w sytuacjach medialnych? Podobnie… tylko gorzej. Musisz sprostać najdziwniejszym oczekiwaniom.

Media oczekują od Ciebie prostego komunikatu w atrakcyjnej formie, środowisko potwierdzenia, że jesteś zawodowcem, przełożeni: promowania firmy. Twoi bliscy chcą ,żebyś świetnie wyglądał i mądrze mówił. No i jeszcze widzowie… Chcą zrozumieć o czym jest mowa i wiedzieć, że jesteś kompetentny. Dobrze byłoby, gdyby Cię jeszcze polubili, zaufali, uznali, że jesteś wiarygodny, interesujący i rozpoznawalny. Banalnie proste.

To naprawdę jest proste. Występując w mediach zdaj sobie sprawę, że widzowie nie są z Twojej branży, nie znają tematu – więc przedstaw go jasno, używając najprostszego języka. Nie dodawaj sobie splendoru branżowym żargonem np. o „dywersyfikacjach alokacji”. Wypowiadaj się krótko i precyzyjnie, żeby też odpytującemu Cię dziennikarzowi nie dać szansy na przemontowanie Twojej wypowiedzi przed emisją w TV. Przygotuj się na niewygodne pytania. Zadbaj o schludny wygląd. Mów z pasją.

Zastanawiałeś się jak Cię ocenia oglądając TV np. dentysta, krawiec, fryzjer, psychiatra, adwokat, dietetyk, stylistka?  Oni wszyscy patrzą na Ciebie pod kątem swego zawodu. O zęby musisz niestety zadbać indywidualnie. Dbania o dobry wizerunek, wiarygodność i swobodę nauczysz się na szkoleniu medialnym.

7O6A0960

Comments

comments

73
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...