Czy Polacy są gotowi na Internet Rzeczy?
Liczba urządzeń podłączonych do internetu, które mogą komunikować się ze sobą, a dzięki czujnikom zbierać dane z otoczenia nieustannie wzrasta, a sam Internet Rzeczy (ang. Internet of Things, IoT) uznawany jest za jeden z kluczowych trendów cyfrowej transformacji. W Polsce termin ten nie zadomowił się jeszcze w świadomości konsumentów, ale – jak pokazuje badanie RTV EURO AGD – aż 70 proc. populacji chciałaby w przyszłości mieć takie produkty w domu.
Od wielu lat liczba urządzeń podłączonych do sieci dynamicznie rośnie. Według Strategy Analytics na koniec 2018 r. na całym świecie ich liczba wyniosła 22 mld, a do 2030 r. ma wzrosnąć do 50 mld. Mimo że są to dość ostrożne szacunki, pokazują skalę zjawiska i potencjał Internetu Rzeczy.
Rozwiązania wykorzystujące IoT znalazły już zastosowanie w wielu dziedzinach – w produkcji, inteligentnych budynkach, infrastrukturze miejskiej, medycynie czy telekomunikacji. Nie sposób zapomnieć również o urządzeniach RTV i AGD, którymi coraz częściej można zarządzać zdalnie przez dedykowaną aplikację.
O ile jeszcze dekadę wcześniej automatyczny odkurzacz, który sam sprząta, lodówka wyposażona w kamerę, dzięki której użytkownik może na smartfonie sprawdzić, jakich produktów brakuje czy choćby szczoteczka do zębów, podpowiadająca poprzez aplikację najlepszy sposób dbania o zęby wydawały się futurystyczną wizją, to dziś jest to rzeczywistość dostępna w sklepach.
– Zapotrzebowanie na rozwiązania smartdynamicznie rośnie. Według prognoz, rynek inteligentnych urządzeń, z wyłączeniem smartfonów i smartwachy, wzrośnie na całym świecie o 9 proc. i jego wartość wyniesie w tym roku ponad 130 mld euro – mówi Sebastian Karwacki, Kierownik Działu Handlowego / Duże AGD w RTV EURO AGD.– W Polsce także obserwujemy zainteresowanie takimi rozwiązaniami, dlatego w wybranych sklepach stacjonarnych stworzyliśmy ekspozycje ze sprzętem AGD, pokazujące, jak współpracują i komunikują się ze sobą produkty smart, takie jak lodówka, pralka, telewizor czy smartfon i jakie benefity może mieć z tego użytkownik.
Według badania RTV EURO AGD, niewielu respondentów widzi w Internecie Rzeczy potencjał do zmiany rozwiązań w przemyśle, otoczeniu miejskim, medycynie czy w sklepach (po 9 proc.), ale aż 43 proc. przewiduje, że będzie miał on duży wpływ na codzienne życie. Aż 70 proc. ankietowanych zadeklarowało, że w przyszłości chciałoby mieć w domu inteligentny sprzęt, taki jak lodówka, pralka, ekspres do kawy czy odkurzacz, które będą komunikowały się z użytkownikiem automatycznie.
– Produkty AGD mają coraz bardziej zaawansowane funkcjonalności, pozwalające na integrację różnych urządzeń dzięki dostępowi do sieci. Internet rzeczy, który do niedawna był raczej kojarzony z systemami inteligentnego domu, jest coraz powszechniej obecny w produktach małego AGD– uzupełnia Jakub Koss, Kierownik Działu Handlowego / Małe AGD w RTV EURO AGD. – Automatyczne odkurzacze, zapamiętujące rozkład mieszkania, szczoteczki soniczne, które rozpoznają indywidualny styl szczotkowania zębów danej osoby czy golarki, które pozwalają na stworzenie planu golenia dostosowanego do użytkownika, to tylko niektóre przykłady.
Połączenie urządzenia z internetem i zarządzanie nim przez aplikację zbierającą określone dane o użytkowniku i jego preferencjach pozwala na dostosowanie parametrów i funkcjonalności danego sprzętu do indywidualnych potrzeb. A to z kolei może przełożyć się na większy komfort, zminimalizowanie rutynowych zajęć czy większą oszczędność czasu.
Z badania RTV EURO AGD wynika, że co prawda tylko 11 proc. ankietowanych zakupiło w ciągu ostatniego roku inteligentne sprzęty, przy czym największy odsetek nabył odkurzacz automatyczny lub telewizor (po 20 proc.), ale aż 70 proc. chciałoby w przyszłości mieć produkty smart w swoim domu.
Jako powody zainteresowania takimi produktami, badani podają przede wszystkim większy komfort codziennego życia (43 proc.), wygoda zarządzania urządzeniami i systemami domowymi (33 proc.), zwiększenie komfortu przy rutynowych zajęciach, np. przy sprzątaniu (30 proc.). Silnym bodźcem do zakupu urządzeń smart jest również chęć wypróbowania nowości (27 proc.).
– Tempo życia jest coraz większe, rośnie także zamożność społeczeństwa, a to oznacza, że będziemy coraz częściej sięgać po inteligentne produkty, które ułatwią nam codzienne zadania i pozwolą zaoszczędzić czas – dodajeSebastian Karwacki, Kierownik Działu Handlowego w RTV EURO AGD.– Możliwość uruchomienia pralki przez aplikację czy włączenia piekarnika, aby danie było już podgrzane, gdy wrócimy do domu, z pewnością usprawniłoby życie w wielu domach. Nie dziwi zatem wzrost zainteresowania produktami smart.
Badanie dot. Internetu Rzeczy zostało zrealizowane na zlecenie RTV EURO AGD przez agencję badawczą Smartscope we wrześniu 2019 r. na panelu internetowym na próbie 553 osób.