Czy nadal opłaca się inwestować w e-mail marketing? [RAPORT]
Choć wydaje się, że z całej palety marketingu internetowego e-mail marketing odchodzi powoli do lamusa, okazuje się, że nadal wiele firm nie tylko z niego korzysta, ale również uwzględnia w swoich budżetach na kolejne lata.
Być może wynika to z informacji, jakie podał GUS – wśród internautów aż 58% uważa sprawdzenie skrzynki odbiorczej jako najważniejszy cel w trakcie korzystania z Internetu. Na tej podstawie wiele firm ocenia, że e-mail marketing nadal ma potencjał i warto w niego inwestować.
Według danych raportu, który przygotował portal interaktywnie.com, 42 procent marketerów planuje nie tylko nadal inwestować w e-mail marketing, ale nawet zwiększyć środki na niego przeznaczone. Jedynie 12 procent marketerów planuje zmniejszyć wydatki na tego typu kampanie, a 46 procent utrzyma wydatki na tym samym poziomie, co dotychczas.
E-mail marketing jednak, aby był skuteczny, musi być jasno stargetowany. Aż 40 procent polskich marketerów przyznaje, że nie targetuje swoich kampanii. Tomasz Bonek, prezes i redaktor naczelny interaktywnie.com, stwierdza w raporcie, że:
„Nie jest jednak łatwo prowadzić tego rodzaju kampanie, a to chociażby dlatego, że w Polsce na większość wiadomości wpadających do skrzynek (i to nie tylko tych z przekazem marketingowym) mówi się: spam. (…) Trzeba jasno powiedzieć: bombardowanie bazy mailingowej serią wysyłek działa na szkodę strzelającego. Brak przemyślanej strategii e-mail marketingowej przyniesie w krótkim okresie sporo szkód, a niestosowanie narzędzi optymalizacyjnych sprawi, że zainwestowany w ten kanał budżet okaże się zmarnowanym. (…)”
Z pewnością brak targetowania przyczynił się do spadku dotychczasowych wydatków na e-mail marketing o 3 % w I kwartale 2017 roku w stosunku do roku poprzedniego. Trend ten jednak może zostać odwrócony dzięki odpowiedniemu targetowaniu, które pozwoli na zaprzestanie zbędnego spamowania skrzynek odbiorczych internautów. Pozwoli to dotrzeć do wybranej grupy docelowej, a co za tym idzie, wpłynie na skuteczność podejmowanych działań. Jak każde działania marketingowe, również te z zakresu e-mail marketingu powinny być właściwie zaplanowane.