Czy do działów marketingu nadciąga sztorm? Raport Grupy Evry1: Marketing w trudnych czasach

Informacja Prasowa - 07.12.2022
182

Sytuacja gospodarcza w Polsce odbiła się znacząco na funkcjonowaniu działów marketingu/public relations/komunikacji w firmach

Czy do działów marketingu nadciąga sztorm? Raport Grupy Evry1: Marketing w trudnych czasach

Grupa Evry1 przygotowała raport, który pokazuje, że sytuacja gospodarcza w Polsce odbiła się znacząco na funkcjonowaniu działów marketingu/public relations/komunikacji w firmach.  Ankietowani poświęcili najwięcej uwagi kwestiom takim jak zmniejszenie budżetu na działania, redukcja zatrudnienia oraz szukanie oszczędności na wszystkich możliwych polach.

Raport przygotowany wspólnie z Instytutem Badawczym IPC wykazał, że w odczuciu 64,4% badanych aktualna sytuacja gospodarczo-polityczna w Polsce wpłynęła negatywnie na warunki pracy w działach marketingu/PR/komunikacji w firmach. Respondenci odczuwają dużą niepewność – 19,8% ankietowanych uważa, że obecnie trudno ocenić wpływ zmian na sytuację w pracy.

OCZEKIWANIA ROSNĄ

Jednym z elementów, które bez wątpienia wpływają na pogorszenie sytuacji w działach marketingu/PR/komunikacji, jest wzrost oczekiwań. Deklaruje go 61,4% badanych. Tylko jeden na czterech ankietowanych nie dostrzega zmian w tym zakresie. W wymagających czasach pracodawcy kładą nacisk przede wszystkim na efektywność działań. Baczniej przyglądają się osiąganym rezultatom. Jest to szczególnie trudne, gdy idzie w parze z redukcją zatrudnienia i cięciami budżetowymi, które prowadzą do jeszcze większego obciążenia pozostałych pracowników.

 

Warto zwrócić uwagę na wypowiedzi dotyczące poczucia niepewności, lęku, napiętej atmosfery w działach marketingu (6,9%). Takie nastroje nie sprzyjają kreatywności i pracy twórczej. W dłuższej perspektywie może się to odbić na markach w negatywny sposób.
Wśród niemal połowy ankietowanych panuje przekonanie, że obecna sytuacja spowoduje zwolnienia pracowników działów marketingu. Jednocześnie niemal 30% respondentów nie potrafi określić, jak inflacja oraz inne trudności wpłyną na zatrudnienie.
BUDŻETY POD LUPĄ

Zdaniem respondentów, choć koszty rosną, budżety na działania marketingowe w firmach w najlepszym wypadku pozostaną bez zmian (26,7%), ale bardziej prawdopodobne jest, że się zmniejszą (32,7%). Zwiększenie puli środków w obecnej sytuacji zakłada tylko około 17% badanych.
Odpowiedź „trudno powiedzieć”, którą zaznaczył niemal jeden na czterech respondentów jasno wskazuje, że działy związane z PR i marketingiem w sytuacji dużej niepewności nie są w stanie określić jak będzie kształtować się budżet i czy nastąpią w nim zmiany.

 

Andrzej Rabsztyn, Managing Partner w hyperCREW, tak komentuje wyniki badania: „Nastroje bez wątpienia nie są pogodne, jednak należy pamiętać, że czas kryzysu jest również czasem wielu szans. Warto wnikliwie obserwować konkurencję i to, jak zmieniają się jej wydatki marketingowe. Dobrym przykładem jest sytuacja z czasu kryzysu z 2008, kiedy firmy zwiększyły wydatki, a także sprzedaż i udział w rynku.”

 

REZYGNACJA Z DZIAŁAŃ

W realiach zmniejszonego budżetu badani w pierwszej kolejności zrezygnowaliby z eventów (11,9%). Może być to wynik prostego rachunku ekonomicznego: koszty organizacji eventów są często znacznie wyższe od kosztów innych działań marketingowych czy PR-owych.
Jeden na dziesięciu ankietowanych deklarował, że wycofałby się z działań wizerunkowych, budujących markę.

 

EVENTY DO SIECI

Branża eventowa z pewnością odczuje zmniejszenie zainteresowania organizacją wydarzeń offline. Jednocześnie rosnącym trendem, który znacząco przyspieszyła pandemia, jest przenoszenie części wydarzeń do sieci. Jeden na czterech ankietowanych planuje przeniesienie niektórych eventów stacjonarnych do sieci. Taka sama liczba osób nie podjęła jeszcze decyzji w tej kwestii. Niewiele mniej badanych (23,8%) chce zmniejszyć liczbę eventów stacjonarnych. Zdaniem 21,8% badanych inflacja nie wpłynie na plany dotyczące eventów.

 

BAROMETR NASTROJÓW

Respondenci pytani o prognozy biznesowe na rok 2023 zgodnie odpowiadają, że pracowników działu marketingu/PR/komunikacji czeka więcej wymagań (82,2%). Jeden na dziesięciu respondentów wstrzymał się od prognozowania.
Bez wątpienia w wielu firmach pracownicy mierzą się z sytuacją zmniejszających się zasobów ludzkich oraz finansowych, a przy tym z naciskiem na optymalizację i intensyfikację działań (8,9%).
Pełna treść raportu: https://evry1.pl/pobierzraport/

Comments

comments

182
Komentarze
Sonda

Trzy organizacje branżowe: Związku Firm Public Relations, Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, Stowarzyszenia Agencji Public Relations jest dla rynku PR rozwiązaniem optymalnym ??

Loading ... Loading ...