Co nam przyniósł rok 2016, a co przyniesie 2017? Branża PR podsumowuje

Redakcja PR - 16.12.2016
156

Przedstawiciele agencji PR podsumowują rok 2016 i zdradzają swoje cele na 2017 [materiał aktualizowany na bieżąco]

Grudzień to czas podsumowań, ale i jednocześnie planowania. Poprosiliśmy przedstawicieli branży PR, aby podzielili się z nami swoimi przemyśleniami na temat najważniejszych – dla nich, ale i dla całej branży – wydarzeń mijającego roku oraz aby zdradzili nam, jakie mają plany na przyszły rok i jakie trendy ich zdaniem będą dominować w 2017 r.

Poprosiliśmy naszych rozmówców, aby dokończyli cztery następujące zdania:

  1. W tym roku kluczowym wydarzeniem dla mojego biznesu było…
  2. Przełomowym wydarzeniem dla całej mojej branży w mijającym roku było…
  3. Biznesowe cele, które chciałbym/chciałabym zrealizować w 2017 roku to…
  4. Moim zdaniem, najważniejsze zmiany, jakie w 2017 roku mogą spotkać moją branżę to…

Dla naszego portalu komentują:

Eliza Misiecka, prezes GENESIS PR

Grzegorz Szczepański, CEO agencji Hill+Knowlton Strategies Poland

Mariusz Pleban, CEO agencji Multi Communications

Paweł Bylicki, CEO agencji Public Dialog

Tomasz Alberski, prezes agencji Komunikacja Plus

Łukasz Lewandowski, Wiceprezes Zarządu agencji K2

Łukasz Majewski, PR & Marketing Manager agencji VML Poland

***

  • W tym roku kluczowym wydarzeniem dla mojego biznesu było…

Eliza Misiecka, prezes GENESIS PR: …w mijającym roku rozszerzyliśmy nasze usługi o innowacyjne branże gier, car sharing, wirtualnej rzeczywistości. Ponadto wzmocniliśmy aktywności w zakresie public affairs, prowadzone od 2010 roku.

Grzegorz Szczepański, CEO agencji Hill+Knowlton Strategies Poland: … wygranie przetargu na koordynację działań PR dla Huawei na 26 krajów. To pierwsze tak duże zlecenie, pierwszy raz z Polski hubujemy cały region tak potężnej marki.

Mariusz Pleban, CEO agencji Multi Communications:skupienie naszej uwagi na doradztwie strategicznym PR, content marketingu i influencer marketingu. Projekty realizowane w tych obszarach będą wpływać na nasze działanie w 2017 roku.

Paweł Bylicki, CEO agencji Public Dialog: … przeprowadzenie pierwszego w Polsce badania dotyczącego „Roli komunikacji korporacyjnej”. To ważny projekt dla naszej firmy z kilku powodów. Był bardzo wymagający od strony operacjonalizacji badania, czyli doboru zakresu, próby, postawienia problemu badawczego, samego narzędzia i sposobu przeprowadzenia. Wyzwaniem była także sama komunikacja wyników, chcieliśmy żeby raport dotarł do jak największej liczby uczestników rynku, stąd decyzja organizacji konferencji DIALOG 2016. Już pracujemy nad kolejną odsłoną tego projektu.

Tomasz Alberski, prezes agencji Komunikacja Plus: … po pierwsze – otwarcie oddziału agencji w Warszawie, dzięki czemu dziś z powodzeniem obsługujemy kilku strategicznych klientów agencji funkcjonujących na tym rynku. Po drugie – intensywny rozwój kompetencji w obszarze employer brandingu, połączony z rozbudową grupy kapitałowej o agencję kreatywną. Pozwala nam to na kompleksową obsługę ambitnych i wielowątkowych projektów, zgodnie z nieustannie rozwijającym się pędem ku komunikacji zintegrowanej. I na koniec – bardzo dobrym podsumowaniem tego roku był dla nas oczywiście finał Złotych Spinaczy 2016, w którym Komunikacja Plus otrzymała w sumie pięć statuetek.

Łukasz Lewandowski, Wiceprezes Zarządu agencji K2: … zrozumienie, że od dawna świadczymy usługi doradcze z zakresu „Digital Transformation”, ale przedtem tego tak ładnie nie nazywaliśmy. W przyszłym roku zaczniemy. Świecie Dużego Consultingu – bój się. Przyda Ci się konkurencja, zarówno merytoryczna jak i cenowa.

Łukasz Majewski, PR & Marketing Manager agencji VML Poland: … obronienie budżetów klientów, z którymi łączą nas wieloletnie relacje. Wymienię choćby przetargi dla marek Żywiec Zdrój oraz mBank. To z jednej strony dość rzadka na polskim rynku sytuacja, jeśli chodzi o długość trwania umowy. Z drugiej, najlepszy dowód na to, że obrana przez nas strategia – pełnienia funkcji strategicznego partnera naszych klientów – działa. Dodatkowo, w tym roku nie straciliśmy żadnego z obsługiwanych klientów, a pozyskaliśmy ponad 10 nowych do obsługi długoterminowej. Odnieśliśmy też sukcesy w konkursach reklamowych i nasza pula nagród powiększyła się o 28 wywalczonych w mijającym roku statuetek.

***

  • Przełomowym wydarzeniem dla całej mojej branży w mijającym roku było…

Eliza Misiecka, prezes GENESIS PR: Rozpoczęcie prac na dobrymi praktykami w obszarze zamówień na usługi PR w ramach Dialogu Branżowego pomiędzy ZFPR a PSML. To od dawna potrzebny krok w bardzo dobrym kierunku.

Grzegorz Szczepański, CEO agencji Hill+Knowlton Strategies Poland: … konsekwentne wyeliminowanie niemal wszystkich niezależnych firm public relations z obsługiwania spółek Skarbu Państwa.

Mariusz Pleban, CEO agencji Multi Communications: … zwycięstwo Donalda Trumpa i jego następstwa dla całej branży komunikacji marketingowej. Władcy internetu, czyli Facebook i Google obudzili się i zapowiedzieli zmiany w algorytmach działania systemów. Głównie w celu zwalczania nieprawdziwych informacji, które wg badań przerosły ilościowo te prawdziwe. Pojawiają się jednak liczne pytania. Jak zero jedynkowo określić informację za prawdziwą lub nie? Kto będzie o tym decydować? Jakie będą następstwa dla tych, którzy będą prawdę, ale nie będą w zgodzie z algorytmem?

Paweł Bylicki, CEO agencji Public Dialog: … nie zauważyłem jakiegoś przełomowego trendu, czy wydarzenia w tym roku. Dla całej branży komunikacyjnej ważną inicjatywą, która nabrała realnego wymiaru w 2016 roku jest Dialog Branżowy Reklamodawców (Zakupy i Marketing) oraz Dostawców (Agencje). To projekt zainaugurowany przez Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR i PSML, przy którym partnerem jest Związek Firm Public Relations ze szczególnym, merytorycznym wsparciem kategorii public relations. To ważny krok na drodze zbliżania dwóch światów, wypracowania najlepszych standardów zakupowych i przetargowych nakierowanych na maksymalizację ich efektywności.

Tomasz Alberski, prezes agencji Komunikacja Plus: … ze względu na zarówno lokalne, jak i globalne procesy społeczne i polityczne cały mijający rok można określić jako przełomowy dla branży. Zmiany związane z tymi procesami dotyczą także rynku mediów, zwłaszcza tych, które działają w oparciu o nowe technologie. To wszystko razem stanowiło w 2016  ciągle nowe wyzwania dla PR-owców i myślę, że sytuacja nie zmieni się w kolejnym roku.

Łukasz Lewandowski, Wiceprezes Zarządu agencji K2: …wejście firm consultingowych w świat agencji interaktywnych. I na odwrót.

Łukasz Majewski, PR & Marketing Manager agencji VML Poland: … w mojej opinii przełomowych wydarzeń nie było, ale na uwagę zasługują wszystkie udane realizacje, które pokazały, że branded content to umiejętne pogodzenie wymagań marki z oczekiwaniami widza. Wymienię tu choćby „Legendy Polskie” zrealizowane przez Allegro czy content tworzony przez markę Lidl. Warta uwagi jest także prężnie rozwijająca się branża influencer marketingu. Umiejętny content marketing i działania z digital influencerami mogą być lekarstwem dla marketerów, którym sen z powiem spędzają mechanizmy typu adblock, których w Polsce używa pond 51 proc. społeczeństwa (dane: Kantar TNS).

***

  • Biznesowe cele, które chciałbym zrealizować w 2017 roku to…

Eliza Misiecka, prezes GENESIS PR: W 2017 roku naszym celem jest rozwój w zakresie nowoczesnych narzędzi komunikacji, takich jak gry, komiksy, animacje czy multimedia. To obszary, które będą coraz częściej używane w ramach tradycyjnego PR ze względu na zmiany w sposobie przekazywania informacji.

Grzegorz Szczepański, CEO agencji Hill+Knowlton Strategies Poland: … jako Hill+Knowlton Strategies chcemy po trzech latach stabilizowania biznesu zacząć rosnąć i powiększyć przychody z fee co najmniej o 10%.

Mariusz Pleban, CEO agencji Multi Communications: zdecydowanie zwiększać przychody Multi Communications z usług o strategicznym znaczeniu dla klientów. 

Paweł Bylicki, CEO agencji Public Dialog: … utrzymać dynamikę wzrostu agencji w dwóch obszarach: przychodów i liczby zapytań z rynku dotyczących komunikacji korporacyjnej.

Tomasz Alberski, prezes agencji Komunikacja Plus: przede wszystkim umacniać swoją pozycję na rynku krajowym. Będziemy przy tym konsekwentnie pracować nad połączeniem naszego myślenia o PR, modelu obsługi klientów z coraz to nowszymi narzędziami, które pozwolą nam jeszcze mocniej wpisać się w oczekiwania rynku i trend komunikacji zintegrowanej.

Łukasz Lewandowski, Wiceprezes Zarządu agencji K2: … pomoc zarządom największych firm w Polsce w przeprowadzeniu cyfrowej transformacji. Taką odartą z czczego gadania (tzw. „bullshitu”), czyli taką, która jak najszybciej przechodzi z teoretycznych rekomendacji do ich testowania w praktyce.

Łukasz Majewski, PR & Marketing Manager agencji VML Poland: … utrzymanie dotychczasowej dynamiki rozwoju, m.in. poprzez 30-proc. wzrost zasobów w dziale technologii, rozwój usług platforms & experience (w tym .NET Sitecore oraz Sitefinity) i współpracę z klientami z USA, Wielkiej Brytanii i krajów Azji i Pacyfiku. Dodatkowo, nawiązanie współpracy w ramach HUB digital center of excellence z nowymi partnerami z WPP i launch na kilku rynkach EMEA narzędzi badawczych social intelligence. 

***

  • Moim zdaniem, najważniejsze zmiany, jakie w 2017 roku mogą spotkać moją branżę to…

Eliza Misiecka, prezes GENESIS PR: Wzrost znaczenia takich narzędzi jak infografiki, video news czy memy. Dotychczasowe, tradycyjne narzędzia jak konferencja prasowa czy nawet informacja prasowa będą zmieniać swoje formy i dostosowywać się do potrzeb nowoczesnego świata. Dziś wyzwaniem jest nie tylko sposób komunikowania, ale wyróżnienie się w chaosie informacyjnym i zalewie wszelkiej maści prawdziwych i fałszywych newsów.

Grzegorz Szczepański, CEO agencji Hill+Knowlton Strategies Poland: … pogłębiające się rozwarstwienie rynku stymulowane agresywną polityką zakupową największych usługobiorców, czyli dalsze słabnięcie mniejszych firm, które bardzo ostro „poszły” w wojnę cenową i umacnianie się liderów rynku. Mocniejsi będą jeszcze mocniejsi, słabsi będą trochę słabsi, a najsłabsi najprawdopodobniej upadną. 

Mariusz Pleban, CEO agencji Multi Communications: większe skupienie na thought leadership. Za tym idzie kolejny trend – trend autentyczności, ale autentyczności na poziomie korporacyjnym, a także wzrost roli marki osobistej w organizacjach. Rok 2017 będzie również rokiem skupienia się dobrych agencji PR-owych na strategii, wzrostu wartości mierzenia wyników pracy PR-owców i wzrostu roli real-time managmentu. Agencje będą zwracać większą uwagę na grupy docelowe, a jedną z kluczowych staną się nextersi, czyli przedstawiciele pokolenia Z, o którym dziś jeszcze aż tyle się nie mówi. Zwróciłbym również uwagę na rozwój influencer marketingu, reklamy natywnej oraz integrację działań PR ze sprzedażą.

Paweł Bylicki, CEO agencji Public Dialog: … odpowiadając na to pytanie, posłużę się kilkoma wynikami z naszego badania dot. „Roli komunikacji korporacyjnej”. Można wyrokować, że polskie firmy w najbliższych latach będą przejmować wzorce z międzynarodowych korporacji, w których aż 72% ma wyodrębnione jednostki komunikacji korporacyjnej, podczas gdy w polskich ma ich tylko 30%. Firmy otwarcie deklarują, że naśladują innych i przyznają, że w zakresie komunikacji korporacyjnej działają reaktywnie przystosowując się do zmian rynkowych. Niemal trzy czwarte firm przedstawia, że w ostatnich trzech latach wzrosło znaczenie komunikacji korporacyjnej, a zaledwie 3% jest przeciwnego zdania. Komunikacja korporacyjna w dużym stopniu będzie opierać się na kanałach związanych z owned, shared and paid media. Jak wskazali respondenci, social media (82%), Internet (77%), mobile (58%) i własne kanały korporacyjne (45%)- to ich rola i znaczenie będzie w największym stopniu rosła w najbliższych 3 latach. Przewiduję spadek znaczenia roli mixu mediów tradycyjnych takich jak: prasa, telewizji i radia. Jaki trend jeszcze powinien panować w 2017 roku i w najbliższych latach? Zdecydowanie trudny obszar jakim jest ewaluacja i dostarczanie konkretnych mierników pokazujących wpływ komunikacji na markę nadal potrzebuje znacznej profesjonalizacji i większej świadomości zarówno po stronie marketera, jak i agencji.

Tomasz Alberski, prezes agencji Komunikacja Plus: … cały czas obserwujemy rosnące zapotrzebowanie klientów na usługi znacznie wykraczające poza obszar PR. Sądzę, że trend ten nie tylko będzie się utrzymywał, ale wręcz przyspieszał. Musimy być więc gotowi na ciągłe poszerzanie katalogu usług o działania wcześniej realizowane przez agencje marketingowe, kreatywne czy social media i umiejętne ich łączenie z obszarem PR. W roku 2017 będziemy też kibicować i włączymy się w prace na rzecz bardzo ważnych inicjatyw Związku Firm Public Relations, zwłaszcza tych dotyczących nieuczciwych praktyk w przetargach czy działaniom na rzecz zmiany wizerunku branży. Myślę, że realizacja tych projektów może mieć realny wpływ na naszą pracę czy rozwój biznesu i być prawdziwym przełomem 2017.

Łukasz Lewandowski, Wiceprezes Zarządu agencji K2: … zmiana postrzegania agencji – z firm, które wykorzystują swoją kreatywność, aby robić reklamy, na takie, które ją wykorzystują, aby rozwiązywać strategiczne problemy korporacji.

Łukasz Majewski, PR & Marketing Manager agencji VML Poland: … już się dzieją, bo mam tu na myśli zacieranie się granic podziału między firmami komunikacyjnymi. Już dziś w tych samych przetargach startują agencje reklamowe, interaktywne, social mediowe, PR-owe czy domy mediowe i studia produkcyjne. Tym samym podmioty specjalizujące się w poszczególnych kawałkach marketingowego tortu udowadniają (lub starają się udowodnić), że mają wystarczające kompetencje do obsłużenia budżetu, o jaki walczą. To wyzwania dla wszystkich agencji, ale także dla klientów. Ze względu na porównywalną jakość i wachlarzy usług oferowanych przez agencje, przedstawiciele działów komunikacji firm mają twardy orzech do zgryzienia, by ocenić, która agencja będzie dla nich najlepszym biznesowym partnerem. Druga zmiana, jaka już się dokonuje, to rosnąca siła digitalu, który już dziś jest często główną osią komunikacja dla wielu marek. Trudną nie zauważyć rosnącej siły mediów cyfrowych i komunikacji prowadzonej w kanałach online.

Comments

comments

156
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...