Co na to Brad?

Jerzy Ciszewski - 26.09.2016
201

Co na to Brad?

To jest klasyczny real time marketing ! Oto coś się dzieje ciekawego na świecie, a sprawny i bystry marketingowiec natychmiast  ripostuje.  W tym  konkretnym przypadku linia lotnicza Norvegian szybciutko podchwyciła gorący news o zbliżającym się rozwodzie jednej z najsławniejszych par celebryckich na świecie: Angeliny Jolie i Brada Pitta.  Linia lotnicza podchwyciła wirusowy kontekst tego wydarzenia; bez żadnych skrupułów wykorzystała do promowania swojej destynacji. W tym przypadku – nomen omen – Los Angeles. Tak skonstruowany przekaz trafia dokładnie w punkt.

Kiedyś mistrzem Real Time Marketingu w Polsce była również tania linia lotnicza RyanAir.  Z wielką „przyjemnością” odnosząca się wtedy m.in. do wydarzeń ze świata polskiej polityki. Publikowane ogłoszenia czasami może i były śmieszne, ale najczęściej były „niesmaczne” lub bardzo „niesmaczne”; czasami były prostackie. Nie zmieniało to jednak postaci rzeczy, że Ryanair osiągał zamierzone efekty i realizował cele sprzedażowe. Za minimalny budżet reklamowy, generowany był ogromny zasięg komunikacyjny; … z biznesowego punktu widzenia sytuacja bardziej niż  brylantowa. Owszem od czasu do czasu wytwarzała się jakaś awantura medialna o kolejną reklamę; komuś „puszczał nerw” i wytaczał sprawę sądową Ryanair’owi. … ale ludzie latali tymi liniami i czynią to do dziś.

W tamtych latach moja agencja „Ciszewski Public Relations” obsługiwała tego klienta. Odpowiedzialni byliśmy za podstawowe czynności wykonywane  na rzecz RyanAir. Bazy dziennikarskie, wysyłki informacji prasowych, organizacja spotkań z dziennikarzami. Wszystko inne w formie gotowca dostawaliśmy od przedstawiciela klienta.

Osobiście nie pracowałem bezpośrednio z tym klientem; jednak cały czas marudziłem w biurze, że nie podoba mi się to co robimy; owszem „Nasz klient nasz per Pan”, ale jest gdzieś granica dobrego smaku. Uważałem, że nie może być tak, iż szczypane i obrażane są oficjalne organy państwa oraz różni przedstawiciele naszego kraju. Próbowaliśmy oczywiście rozmawiać i przekonywać przedstawiciela klienta, … ale to nic nie dawało. Podjąłem więc decyzję o zaprzestaniu współpracy z tym klientem. Zgodnie z literą prawa rozwiązałem umowę o współpracy. 

Real Time Marketing to bardzo fajne narzędzie w rękach inteligentnego człowieka, ale jak to w życiu … należy bardzo uważać na to co się robi. W szczególności w sytuacji gdy bardzo szybko chce się „wygenerować” unikalny żart lub błyskotliwą refleksję. Jedne mogą być spektakularnie genialne, inne poniżej wszelkiej krytyki.  

 … przy okazji – jestem ciekaw co powiedział na to Brad Pitt; czy jemu też jest do śmiechu ?

Comments

comments

201
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...