Clickbait – co to jest ?

Redakcja PR - 08.02.2021
236

Clickbait - co to jest ?

Clickbait – co to jest ?

Za wikipedią

Clickbait (z ang. click – kliknięcie, bait – przynęta) – zjawisko internetowe polegające na przyciąganiu uwagi za pomocą tytułów bądź miniaturek, które przesadnie wyolbrzymiają faktyczną treść i/lub znaczenie artykułu.

Charakterystyka

Głównym celem clickbaitu jest generowanie zysków z reklam internetowych („wyskakujących” często równolegle z kliknięciem w nagłówek), kosztem rzetelności informacji. Coraz częściej również odbywa się to kosztem merytorycznego związku nagłówka z treścią, do której ten kieruje.

Clickbait charakteryzuje się sensacyjnym nagłówkiem i/lub miniaturką przyciągającą uwagę, co ma zachęcić do kliknięcia w tak oznaczony materiał oraz (co powoli wchodzi do standardu) jego udostępniania w serwisach społecznościowych. Wykorzystuje zwykle naturalną ciekawość człowieka (ang. curiosity gap) dostarczając krótkie, chwytliwe hasło, które zaciekawia internautę. Hasło to jednak, choć posiada silne zabarwienie emocjonalne, jest na ogół luźno powiązane z treścią samego artykułu (bywa nawet, że nie jest powiązane wcale).

Cechą charakterystyczną zjawiska clickbaitu jest konieczność kliknięcia w artykuł, aby przejść do właściwej treści. Najczęściej, kończy się to zetknięciem z informacjami zapowiadającymi się ciekawiej lub prezentującymi inną niż przewidywana tematykę, co jest bardzo irytujące dla użytkownika. Irytację wzmacnia obecność reklam, ulokowanych często tak, że czytanie artykułu jest utrudnione.

Pojęcia clickbait używa się potocznie w dwojakim znaczeniu; jedno z nich odnosi się do całości powyżej opisanego zjawiska, drugie zaś do samego nagłówka wiadomości.

Comments

comments

236
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...