Przegląd kampanii employer brandingowych
Kampanie employer brandingowe zalewają ostatnio nasz rynek. Jak widać, nie tylko kandydaci muszą starać się odpowiednio zaprezentować, ponieważ rośnie świadomość przedsiębiorców i firm – oni też rywalizują o kandydata. Powoli mamy rynek pracownika, a nie tylko pracodawcy, z czego zdają sobie sprawę rekruterzy. Które kampanie zrobiły największe wrażenie? Oto ciekawe kampanie employer brandingowe – subiektywnie.
LIDL
Kampania ,,Lidl zaczyna się od ludzi” sprzed kilku miesięcy jest wyjątkowa, bo bohaterami są pracownicy. Ambasadorzy postanowili poopowiadać nieco o pracy w sieci handlowej i przekazać istotne dla kandydatów informacje. Ciekawe było to, że zgłosiło się aż 1300 kandydatów, aby móc opowiedzieć o swoich obowiązkach i być niejako twarzą, swoistą reprezentacją marki. Bardzo dobrym ruchem Lidla było świadome informowanie o takich sprawach jak faktyczne zarobki i warunki pracy. Stworzenie takiej kampanii było odważnym krokiem, ponieważ to nie lada wyczyn przyciągnąć tylu kandydatów, których przecież potrzebuje tak duża sieć handlowa – zwłaszcza, że nadal jest wiele mitów i przesądów o pracy w handlu. Czy oni je obalili? Na pewno choć trochę przyczynili się do tego.
PLAY
Ciekawą, chociaż mało docenianą, bo sprzed kilku lat akcją, jest film rekrutacyjny Play. Mam wrażenie, że cokolwiek wyjdzie spod skrzydeł tej sieci komórkowej, będzie petardą. Choć dzisiaj mamy nieco inne standardy, jeśli chodzi o montaż, jakość czy ogólnie estetykę, ta zajawka robi wrażenie. Play jawi się tutaj jako nowoczesny pracodawca, który docenia zaangażowanie, kreatywność, inicjatywę. Dynamika i narracja wskazują, że są profesjonalistami, ale nie tracą ducha drużynowego, bo przecież właśnie ludzie mają wpływ na całą firmę. Jak na tamten czas, myślę, że to była dość innowacyjna koncepcja.
NUTRICIA
Działania employer brandingowe jednak nie są związane tylko z procesem rekrutacji. Wewnętrzne akcje, które mają na celu zatrzymać pracownika lub utwierdzić go w dobrym wyborze miejsca pracy, też są nadal popularne – nie tylko w wielkich korporacjach, ale mniejszych firmach. Przykładem są tradycje wspólnych śniadań, dni słodyczy, owoców i innych. Za kampanię ,,Złap wiatr w żagle” Nurticia Polska została wyróżniona w 2012 roku – zadecydował o tym fakt, że pracownicy bardzo zaangażowali się w akcję, dzięki czemu projekt wypadł tak dobrze. W wyniki kampanii pracownicy mogli przedstawić swoje pomysły i projekty, a najlepsze w nich zostały wcielone w życie.
McDonald’s
Filmiki ,,Ja? Pracuję w Maku” podbijają już od jakiegoś czasu sieć i serca marketerów jak i pasjonatów reklam. Twórcy kampanii łatwo nie mieli, ponieważ każdy wie, że praca w gastronomii jest trudna, a w restauracjach typu fast food już w ogóle. W McDonald’s przekonują jednak, że… No właśnie, nie przekonują wcale. Nie znajdziecie tutaj nachalnego przekazu w stylu: ,,My jesteśmy najlepsi, a praca tutaj powinna być spełnienie twoich marzeń”. Bohaterowie, którzy występują w filmikach, to osoby, które mają swoje pasje i je realizują – na co dzień pracują w Maku. Bardzo podoba mi się to luźne podejście, ponieważ często pracodawcy przekonują nas różnymi chwytami – czasem jest to rozwój zawodowy, drogie kursy i inne cuda. Tutaj sytuacja jest prosta – to nie musi być twoje zajęcie życia, rozumiemy. Jeśli jednak choć trochę polubisz to, co robisz tutaj, będziesz dużo szczęśliwszy. Mydlenie oczu się kończy. Oto jeden z kilku filmików, sami zobaczcie.