Co nam przyniósł rok 2016, a co przyniesie 2017? Branża social media podsumowuje

Redakcja PR - 21.12.2016
250

Przedstawiciele branży social media podsumowują rok 2016 i zdradzają swoje cele na 2017

W ostatniej części naszego cyklu, w którym przedstawiamy komentarze na temat kluczowych wydarzeń mijającego roku i prognoz na rok 2017, poprosiliśmy o wypowiedzi przedstawicieli firm social media.

Każdy z naszych rozmówców miał za zadanie dokończyć cztery następujące zdania:

  1. W tym roku kluczowym wydarzeniem dla mojego biznesu było…
  2. Przełomowym wydarzeniem dla całej mojej branży w mijającym roku było…
  3. Biznesowe cele, które chciałbym/chciałabym zrealizować w 2017 roku to…
  4. Moim zdaniem, najważniejsze zmiany, jakie w 2017 roku mogą spotkać moją branżę to…

Dla naszego portalu komentują:

dr Jan Zając, Prezes Sotrendera (sotrender.com) oraz adiunkt na Wydziale Psychologii UW

Sebastian Bykowski, Dyrektor Generalny PRESS-SERVICE Monitoring Mediów (psmm.pl)

Paweł Stano, Prezes LifeTube (lifetube.pl)

Maciej Leonard Żybula, Prezes Social Art (socialart.pl)

Agnieszka Rutkowska, Social Media Manager, Grupa On Board Think Kong (onboard.pl; thinkkong.pl)

***

  • W tym roku kluczowym wydarzeniem dla mojego biznesu było…

dr Jan Zając, Prezes Sotrendera (www.sotrender.com) oraz adiunkt na Wydziale Psychologii UW: … wzrost wydatków na media społecznościowe (to w Polsce obecnie ok. 20% wydatków na reklamę internetową – jest to zarazem najszybciej rosnący segment w najszybciej rozwijającym się kanale reklamowym) oraz idąca za tym coraz większa świadomość klientów co do potrzeby analizowania i mierzenia własnych wyników.

Sebastian Bykowski, Dyrektor Generalny PRESS-SERVICE Monitoring Mediów: … zdobycie wielu zagranicznych firm oraz central międzynarodowych koncernów na kompleksowe usługi monitoringu mediów z regionu Europy Centralnej i Wschodniej wraz z analizą efektywności komunikacji marek w całym regionie CEE. To kolejny krok w umocnieniu pozycji naszej firmy na światowym rynku media intelligence.  

Paweł Stano, Prezes LifeTube: … decyzja o strategicznym partnerstwie z Altus TFI, jednym z największych zarządzających funduszy w Polsce. Minęły 3 lata od rozpoczęcia naszej działalności, spółka rozwija się bardzo dynamicznie, a my dostrzegamy szereg nowych możliwości i stawiamy sobie nowe wyzwania. Zdecydowaliśmy się na współpracę z partnerem, który umożliwia nam intensyfikację działań i dalszy, stały rozwój. Wierzę, że taki krok pozwoli nam umocnić pozycję lidera w zakresie video content marketingu

Maciej Leonard Żybula, Prezes Social Art: … rozwój w kierunku pełnego 360 stopni. Dostosowaliśmy się do potrzeb wszystkich mediów społecznościowych i pełnej ich obsługi. Zdobyliśmy też wielu nowych Klientów i rośniemy rok do roku w planowanym, a nawet większym tempo.

Agnieszka Rutkowska, Social Media Manager, Grupa On Board Think Kong: … możliwość współpracy z koncernem Coca Cola przy projekcie brandowanego content huba – Coca Cola Journey (http://www.cocacola.com.pl/). Kluczowa była przede wszystkim możliwość kooperacji z zespołem tworzącym Coca Cola Journey w USA i dzielenie się przez nich doświadczeniem na temat rozwoju hubów treści oraz ogromnych korzyści z tworzenia przez markę własnego medium.

***

  • Przełomowym wydarzeniem dla całej mojej branży w mijającym roku było…

dr Jan Zając, Prezes Sotrendera (www.sotrender.com) oraz adiunkt na Wydziale Psychologii UW: … to, że social media przyspieszyły jeszcze bardziej. Wideo wystrzeliło, pojawiły się bądź wzmocniły platformy streamingowe (Facebook Live, Periscope, YouTube Live, Snapchat, Instagram Stories i Live, My Day…), do rąk dostaliśmy kamery 360, zestawy VR… Te i wiele innych elementów spowodowało, że przed markami i marketingowcami stanęły kolejne wyzwania w zakresie opanowania nowych platform, atrakcyjności oferowanych treści, przyciągnięcia uwagi, dobrego budżetowania, promocji czy wsparcia klientów.

Sebastian Bykowski, Dyrektor Generalny PRESS-SERVICE Monitoring Mediów: … Londyński Kongres AMEC i ogłoszenie rekomendowanego modelu badawczego do oceny efektywności komunikacji w mediach – nazwanego AMEC Framework.

Paweł Stano, Prezes LifeTube: … znaczący wzrost roli wideo online w komunikacji marek. Możemy mówić o płynnym przejściu od “nice to have” do “must have”. Reklamodawcy prześcigają się w tworzeniu kreatywnych koncepcji działań na YouTube, ale także bardzo popularnym w tym roku Snapchacie, czy Instagramie, który uruchomił dedykowaną wideo funkcję. Trudno kłócić się z wszechobecnym hasłem: Video is the king!

Maciej Leonard Żybula, Prezes Social Art: … nie było jakiś wielkich przełomów w 2016. W Polsce uruchomiono możliwość płatnej (mediowej) promocji w serwisach Twitter, LinkedIn, Snapchat.  

Agnieszka Rutkowska, Social Media Manager, Grupa On Board Think Kong: … w perspektywie globalnej współpraca Casy’ego Neistata z CNN. Bardzo znany vloger zostaje ‘kupiony’ przez telewizyjnego giganta, który pokazuje, jak się z Internetem łączyć, a nie konkurować. Ważnym elementem tej transakcji jest intencja wykorzystania User Generated Content do tworzenia i relacjonowania newsów. Więc w praktyce – to nie telewizja wchodzi do Internetu, tylko internauci do telewizji. W perspektywie lokalnej – Wielkie Teorie Darwina, Legendy Polskie, OnetRano i inne tego typu produkcje, które, analogicznie do globalnego sukcesu, pokazują połączenie formatów, budżetów, emocji z dwóch rozdzielanych do tej pory światów: Internetu i telewizji.

***

  • Biznesowe cele, które chciałbym/chciałabym zrealizować w 2017 roku to…

dr Jan Zając, Prezes Sotrendera (www.sotrender.com) oraz adiunkt na Wydziale Psychologii UW: … zwiększanie przychodów z klientów zagranicznych oraz rozwój oferty naszych badań i analiz.

Sebastian Bykowski, Dyrektor Generalny PRESS-SERVICE Monitoring Mediów: … utrzymanie dynamicznego wzrostu eksportu głównie poprzez świadczenie zaawansowanych usług analizy mediów dla firm i organizacji międzynarodowych, umocnienie pozycji lidera w zakresie dostarczania zaawansowanej analityki medialnej i biznesowej oraz dalsze zwiększanie udziału na rodzimym rynku w usługach monitoringu internetu i social media.

Paweł Stano, Prezes LifeTube: … dotyczą przede wszystkim utrzymania tempa wzrostu spółki. W ciągu trzech lat udało się nam wypracować pozycję lidera w Europie wśród nie-międzynarodowych sieci partnerskich. Docieramy do 32 mln stałych widzów i generujemy 300 mln wyświetleń miesięcznie. Zależy mi na zachowaniu dynamiki rozwoju, co wiążę z dużym naciskiem na integrację działań na kilku platformach, a więc funkcjonowaniem w modelu Multiplatform Network. Konsekwentnie dążymy również do rozwinięcia kompetencji agencyjnych i umocnienia statusu wyspecjalizowanej w influencer marketingu agencji pracującej dla największych marek.

Maciej Leonard Żybula, Prezes Social Art: … utrzymać obecny wzrost i utrzymać wysoką jakość pracy i nasz fajny Zespół.

Agnieszka Rutkowska, Social Media Manager, Grupa On Board Think Kong: … rozwój obszaru Content Marketing i SEO. Coraz bardziej stawiamy też na treści video, które w tym obszarze (analogicznie do Social Media) będą w 2017 odgrywać ważną rolę.

***

  • Moim zdaniem, najważniejsze zmiany, jakie w 2017 roku mogą spotkać moją branżę to…

dr Jan Zając, Prezes Sotrendera (www.sotrender.com) oraz adiunkt na Wydziale Psychologii UW: … dalsze umacnianie się formatu wideo w różnej postaci oraz pojawienie się nowych graczy, którzy będą chcieli uszczknąć coś z tego rosnącego tortu. Spodziewać się możemy dalszego osłabiania tzw. mediów tradycyjnych na rzecz digitalu. O ile ten będzie dalej rósł, to media tradycyjne będą zmieniały swoje taktyki i będą podejmowały próby dostosowywania się do panujących trendów (np. wykorzystanie potencjału Smart TV).
Myślę, że możemy spodziewać się też tego, że w naszych domach i samochodach pojawi się jeszcze więcej technologii, które pomogą nam nimi zarządzać, a przy okazji pomogą gigantom technologicznych zbierać jeszcze więcej danych o naszych zachowaniach i preferencjach.

Sebastian Bykowski, Dyrektor Generalny PRESS-SERVICE Monitoring Mediów: z jednej strony specjalizacja w oferowaniu bardzo zaawansowanych, profesjonalnych produktów analitycznych łączących efekty komunikacyjne z celami biznesowymi, a z drugiej strony rozwój tańszych, opartych w dużym stopniu na modelu SaaS automatycznych usług wyszukiwania informacji z mediów elektronicznych. Istotnym  kierunkiem zmian w branży szeroko rozumianej analizy informacji, który już możemy obserwować, będzie postępujące wykorzystywanie zaawansowanych narzędzi informatycznych w tym platform do analizy dużych zbirów danych (Big Data) z wykorzystywaniem sieci neuronowych i sztucznej inteligencji.

Paweł Stano, Prezes LifeTube: … związane będą ze wzrostem profesjonalizacji rynku reklamy wideo online. Od dłuższego czasu obserwujemy rozwój branded content i content marketingu i ten trend z pewnością się nie zmieni. Marki mają coraz większą wiedzą w zakresie współpracy z digital influencerami i chętnie wpisują tego rodzaju działania w swoja strategię. Z pewnością możemy spodziewać się wzrostu jakości realizowanych kampanii, a także wzmożonej, indywidualnej aktywności na YouTube marek, które zdecydują się na budowanie swojej lojalnej społeczności na dedykowanych kanałach.

Maciej Leonard Żybula, Prezes Social Art: … nie wróżę żadnych wielkich zmian, to będzie dość stabilny rok pod kątem marketingu. Jedynie nieoczekiwane zmiany mogą mieć największy wpływ na to co wydarzy się w branży. Sytuacja ekonomiczna i polityczna na Świecie może mieć największy wpływ w mojej opinii na to co będzie działo się z ludźmi i ich decyzjami zakupowymi B2C i B2B.

Agnieszka Rutkowska, Social Media Manager, Grupa On Board Think Kong: … dotyczą podejmowanych już od jakiegoś czasu prób zdetronizowania Facebooka. Dzięki temu mamy bardzo dużo nowości, na poziomie technologicznym, ale też tematycznym w samym Facebooku oraz dodatkowo powstaje i nadal będzie powstawać coraz więcej niszowych społecznościówek skupiających ludzi ze specyficznych kręgów.

***

Zachęcamy do lektury pozostałych podsumowań 2016 r. i prognoz trendów na rok 2017:

Co nam przyniósł rok 2016, a co przyniesie 2017? Branża PR podsumowuje

Co nam przyniósł rok 2016, a co przyniesie 2017? Influencerzy podsumowują

Comments

comments

250
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...