Blog Forum Gdańsk – jak to się zaczęło, a jak jest dzisiaj? [WYWIAD]

Redakcja PR - 23.09.2016
185

O tym, jak zmieniało się Blog Forum Gdańsk i czym zaskoczy nas tegoroczna edycja

Anna Zbierska

Anna Zbierska - zastępca dyrektora Wydziału Promocji, Informacji i Komunikacji Społecznej w Gdańsku, organizatora #BFGdansk

W nadchodzący weekend, 24 i 25 września odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w polskiej blogosferze – Blog Forum Gdańsk. Anna Zbierska, która stoi na czele zespołu organizacyjnego opowiedziała nam, jak zmieniało się BFGdansk i czego możemy spodziewać się po tegorocznej edycji.

Paulina Krukowska: Zbliża się 7. edycja Blog Forum Gdańsk. Dzisiaj już chyba wszyscy blogerzy i vlogerzy, ale też ludzie zajmujący się public relations czy marketingiem dobrze wiedzą, czym jest to wydarzenie. A jak było na początku, kiedy dopiero zaczynaliście? Jak wyglądała praca nad pierwszą edycją imprezy?

Anna Zbierska: Pierwsza edycja w 2010 roku była nieodłącznie związana ze staraniami Gdańska o zdobycie tytułu „Europejskiej Stolicy Kultury 2016”. Konferencja dla  twórców najciekawszych blogów, naukowców, dziennikarzy oraz przedstawicieli środowiska biznesu była jednym z elementów kandydatury. 

Podczas pierwszej edycji Blog Forum Gdańsk rozmawialiśmy o szansach, barierach i kierunkach rozwoju polskiej blogosfery. Dyskutowaliśmy o kluczowych zagadnieniach związanych z tą formą komunikacji. Okazała się na tyle sukcesem, że postanowiliśmy kontynuować jej organizację w kolejnych latach.

PK: Ilu blogerów zarejestrowało się podczas pierwszego Blog Forum Gdańsk, a ilu w nim ostatecznie uczestniczyło? Dla porównania – jak to wygląda w tym roku?

AZ: Podczas pierwszego BFGdansk nie było rejestracji, gdyż to my zapraszaliśmy wybranych blogerów do udziału. W efekcie do Gdańska przyjechało 100 osób. W tym roku z blisko 600 blogerów i blogerek wybraliśmy 206 uczestników.

PK: W jaki sposób przyciągacie tych wszystkich ludzi?

AZ: W Gdańsku, mieście wolności, stworzyliśmy miejsce inspirujących spotkań offline/online. Przestrzeń do rozmowy, merytorycznych dyskusji, wymiany różnorodnych poglądów, czego efektem jest kreowanie trendów i rozwój kapitału społecznego. BFGdansk jest nie tylko interdyscyplinarną konferencją, podczas której uczestnicy rozwijają swoje kompetencje, ale też okazją do szerokiego networkingu. Co roku staramy się programować konferencję na bardzo wysokim poziomie, który dzięki zaproszonym gościom – autorytetom w swoich dziedzinach – czyni z BFGdansk przestrzeń do rozważań na istotne tematy kulturalne i społeczne. Od pierwszej edycji wsłuchujemy się w potrzeby naszych uczestników i z roku na rok staramy się, zarówno pod względem merytorycznym jak i organizacyjnym, podnosić poprzeczkę, również samym sobie.

fot. Paweł Wyszomirski

fot. Paweł Wyszomirski

PK: Ilu było prelegentów podczas pierwszej edycji? Czy ta liczba była podobna do dzisiejszej?

AZ: Podczas BFGdansk 2010 zaprosiliśmy 25 prelegentów – w tym roku jest ich 34. A rekordowy był rok 2012. Na Stadionie Energa Gdańsk wystąpiło 66 prelegentów z Polski i zagranicy, odbyły się 52 wykłady, prelekcje i warsztaty w ramach 5 ścieżek tematycznych, odbywających się w tak niekonwencjonalnych miejscach jak np. szatnia piłkarska.

PK: Czyje wystąpienie podczas pierwszego Blog Forum Gdańsk spotkało się z największym entuzjazmem?

AZ: Z racji pierwszej edycji wszystkie prelekcje cieszyły się dużym zainteresowaniem. Zarówno Briana Solisa – analityka cyfrowego, socjologa i futurysty, jak i Kominka (Tomka Tomczyka), Natalii Hatalskiej, Maćka Budzicha czy Artura Kurasińskiego, których gościliśmy w Gdańsku również podczas kolejnych konferencji.

Zobacz też: Artur Kurasiński: Sam kształtuję swój wizerunek, Tomek Tomczyk (Jason Hunt) o branżowych konferencjach, misji blogerów i zarobkach w blogosferze [WYWIAD]

PK: Co pod względem organizacyjnym zmieniło się najbardziej przez te lata, a co nadal wygląda tak samo?

AZ: Pierwsza edycja BFGdansk odbywała się w Instytucie Sztuki Wyspa. Z roku na rok warunki lokalowe były coraz lepsze – Centrum Hewelianum, klub b90, Stadion Energa Gdańsk, Gdański Teatr Szekspirowski, a od dwóch lat Europejskie Centrum Solidarności. Naszym założeniem jest pokazywanie uczestnikom BFGdansk miejsc, w których jeszcze w Gdańsku nie byli, lub aby je odkryli na nowo. Wielką atrakcją dla wszystkich był bursztynowy stadion, gdzie gościliśmy  w roku UEFA Euro 2012TM czy Gdański Teatr Szekspirowski, w którym nie tylko biegaliśmy ścieżką spacerową po okalającym teatr murze w ramach niedzielnego joggingu, ale i oglądaliśmy wieczorne niebo dzięki otwieranemu dachowi. Ilość zdjęć i wzmianek, które  ukazały się w relacjach blogerów na temat Europejskiego Centrum Solidarności, przeszła nasze najśmielsze oczekiwania. Staramy się co roku zaskakiwać uczestników, więc i podczas tej edycji przygotowaliśmy liczne niespodzianki.

Fot. Paweł Wyszomirski, Blog Forum Gdańsk 2015

Fot. Paweł Wyszomirski, Blog Forum Gdańsk 2015

PK: Czy z którymś z prelegentów współpracowaliście podczas każdej z dotychczasowych edycji?

AZ: Oczywiście, z niektórymi nawet wielokrotnie. Nie oznacza to, że w BFGdansk uczestniczą tzw. #tesamegeby. Wręcz przeciwnie – profesjonalne wystąpienia Natalii Hatalskiej, Pawła Tkaczyka czy Konrada Kruczkowskiego są bardzo wysoko oceniane m.in. za to, że za każdym razem poświęcone są innej tematyce.

PK: Organizacja takiej imprezy jak Blog Forum Gdańsk wiąże się również z kosztami. Można się domyślać, że dziś nie ma już dużego problemu, żeby znaleźć partnerów czy sponsorów. Ale jak to wyglądało wcześniej?

AZ: Od początku konferencji niezmiennie organizatorem wydarzenia jest Miasto Gdańsk we współpracy z instytucjami miejskimi i podmiotami zewnętrznymi. Rokrocznie też w miejskim budżecie rezerwujemy określone środki niezbędne do organizacji BFGdansk, jednocześnie aktywnie poszukując partnerów, nie tylko finansowych. Jako organizatorzy konferencji cieszącej się dużym zaufaniem, jesteśmy świadomi odpowiedzialności, jaka na nas spoczywa. W taki też sposób dobieramy partnerów, z którymi możemy realizować nasze najśmielsze pomysły. Nie ukrywam, że większość propozycji sponsoringowych odrzucamy, gdyż nie spełniają one podstawowego warunku jakościowej współpracy. W 2016 roku instertowanie materiałów promocyjnych do giftpacków czy prelekcja sprzedażowa nie powinny być głównym elementem obecności partnera na wydarzeniu, a takie oferty i oczekiwania najczęściej otrzymujemy. Tegoroczny partner strategiczny, T-Mobile podziela naszą misję – rozwijania liderów opinii w cyfrowej komunikacji – czego efektem jest m.in debata o przyszłości komunikacji cyfrowej, którą zrealizujemy w #Blogobus na trasie Warszawa-Gdańsk czy badanie i raport autorstwa Natalii Hatalskiej na temat roli blogerów i youtuberów we współczesnym świecie. Taka współpraca,  będąca potwierdzeniem zasady win-win, najbardziej nas satysfakcjonuje.

PK: Czy nigdy nie było pomysłu, żeby rozpocząć współpracę z innymi miastami i tam również organizować Blog Forum?

AZ: BFGdansk to autorska idea Miasta Gdańsk, a tematy poruszane na konferencji zgodne są z wartościami i ideami ważnymi z punktu widzenia miasta, co naturalnie wzmacnia markę Gdańska jako Miasta Wolności. Relacje Miasta z prelegentami, gośćmi i uczestnikami nawiązywane w trakcie BFGdansk procentują przy innych projektach i wydarzeniach. Co więcej, jako organizator Blog Forum Gdańsk, Miasto Gdańsk od 7 lat ciągle dowodzi słuszności tezy, iż to tu właśnie jest polska stolica blogosfery i polskiego internetu. Potwierdza to również pozycja Gdańska w rankingach i tytuły zdobywane w plebiscytach. A jeśli można grupie influencerów pokazać miasto i jego atrakcyjność także poza sezonem turystycznym – to trzeba to po prostu robić. Stąd zapraszamy rokrocznie do Gdańska, a nie organizujemy BFGdansk w innych aglomeracjach.

PK: Czym zaskoczy nas tegoroczna edycja?

Tradycją Blog Forum Gdańsk jest zapraszanie gości zagranicznych. W tym roku, po raz pierwszy w Polsce zagości Clive Thompson, światowej sławy dziennikarz, piszący m.in. dla „The New York Times”, „Wired” czy „Smithsonian Magazine”, bloger i autor hitowego „Smarter Than You Think: How Technology is Changing Our Minds For the Better”. Nowością tegorocznej edycji jest chociażby wspomniana przeze mnie wcześniej debata o przyszłości komunikacji cyfrowej, która odbędzie się w #Blogobus na trasie Warszawa-Gdańsk, a którą oczywiście będziemy transmitować online na www.blogforumgdansk.pl czy badanie i raport dotyczący roli blogerów i youtuberów we współczesnym świecie. Drugi dzień BFGdansk tradycyjnie zaczynamy aktywnością fizyczną. Tym razem wraz z T-Mobile Polska, w ramach projektu Pomoc Mierzona Kilometrami, zapraszamy do udziału w blisko 4-kilometrowym porannym biegu po terenach stoczniowych i Starego Miasta, układającym się w trasę o kształcie serca. A wieczorem, na zakończenie tegorocznej edycji, poznamy laureatów Blog Forum Gdańsk Award w kategoriach: marka przyjazna blogerom, bloger odpowiedzialny społecznie, bloger wpływowy oraz blog gdański. Poza tym, prelekcje, wykłady, warsztaty prowadzone będą m.in. przez Sławomira Idziaka – operatora  filmowego nominowanego do Oskara czy Krzysztofa Gonciarza – producenta wideo, prowadzącego kanały na YouTube o łącznej liczbie ponad miliona subskrybentów.

AZ: Podsumowując, jak w siedmiu słowach można opisać nadchodzącą, siódmą edycję Blog Forum Gdańsk?

Najważniejsza w Polsce interdyscyplinarna konferencja dla blogerów.

Comments

comments

185
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...