Badanie Producentów 2020 opublikowane

Informacja Prasowa - 07.10.2020
288

Badanie Producentów 2020 opublikowane

Badanie Producentów 2020 opublikowane

Wyniki Badania Producentów 2020 Klubu Producentów Reklamowych SAR wskazały, że:

  • już 1/3 wszystkich produkcji reklamowych przeprowadzana jest przez producentów
    z reżyserami w modelu wyłączności projektowej – wśród producentów KPR to prawie połowa wszystkich realizacji;
  • usługi produkcji reklamowej drożeją, mimo to większe studia pracują więcej niż wcześniej;
  • trend rosnący dla zlecania produkcji z pominięciem agencji stabilizuje się: reklamodawcy
    i agencje zlecają proporcjonalnie tyle samo produkcji co w poprzednim okresie.

Tegoroczne Badanie Producentów przeprowadzone zostało w pierwszej połowie roku i obejmowało działalność producentów od stycznia do grudnia minionego roku. Właśnie ukazał się raport szczegółowo omawiający jego wyniki. Poniżej krótkie podsumowanie zawartości raportu i opinie ekspertów branżowych.

Raport zawiera dane liczbowe, porównania z wynikami z lat ubiegłych i omówienie trendów w polskiej produkcji reklamowej. Najważniejsze wnioski z trzech części merytorycznych, dotyczących skali działalności produkcyjnej, aktywności i modelu współpracy z reżyserami, to:

 

  • W porównaniu z poprzednim okresem zarówno obroty jak i ilość produkcji studiów stowarzyszonych w KPR wzrosła, na próbie wszystkich przebadanych studiów wzrosty były proporcjonalnie mniejsze. Według autorów raportu może to oznaczać, że polskie usługi produkcyjne są coraz wyższej jakości i drożeją. Na tym trendzie korzystają studia duże, kojarzone jako jakościowe. Ma to swoje konsekwencje: więcej produkcji contentowych, tańszych, trafia do mniejszych studiów. Oba te trendy mogą pokazywać pola do zagospodarowania w przyszłości, zarówno dla mniejszych jak i większych graczy.
  • Trend polegający na częstszym podejmowaniu współpracy z producentami bezpośrednio przez reklamodawców, bez pośrednictwa agencji, stabilizuje się. Klienci podpisali umowy produkcyjne bezpośrednio z producentami w 4 produkcjach na 10. Jest to wartość taka sama jak w roku poprzedzającym ostatnie badanie. Bardzo podobne są proporcje ilości ofert przetargowych przygotowywanych na rzecz reklamodawców i agencji. Oznacza to, że obie kategorie zlecających osiągnęły podobną efektywność w swoich przetargach. Wg autorów raportu to kolejny wskaźnik stabilizowania się trendu dotyczącego bezpośredniej współpracy producentów i reklamodawców.
  • Tegoroczne badanie pierwszy raz uwzględniło także model współpracy producentów z reżyserami. Od pewnego czasu daje się zaobserwować tendencję, w której coraz więcej produkcji realizowanych jest w modelu, w którym reżyser w danym projekcie jest związany tylko z jednym producentem a ich oferta jest nierozłączna – tak jak ma to miejsce na zachodnich rynkach. Wyniki badania wskazują, że takich produkcji w przebadanym okresie była już 1/3, a wśród producentów KPR nawet prawie połowa. Może to świadczyć o rosnącej świadomości korzyści z takiego modelu u zlecających, ale za wcześnie na ocenę trendu – na ten trzeba będzie poczekać do kolejnego badania.

Badanie Producentów 2020 objęło wszystkie studia członkowskie KPR oraz dwanaście podmiotów niestowarzyszonych. Zebrane dane dotyczą okresu między styczniem a grudniem minionego roku, a więc sprzed pandemii Koronawirusa. KPR zapowiada szybką realizację przyszłorocznego badania, celem analizy skutków obecnych zmian rynkowych.

Raport do pobrania: https://kpr.sar.org.pl/badanie-producentow/

Marcin Wocial, Kierownik ds. Zakupów Marketingowych i Ogólnych P4 Sp. z o.o. (PLAY):

Rynek w uproszczeniu wydaje się stabilizować wokół dychotomicznego podziału na dużych reklamodawców posiadających zasoby i wiedzę umożliwiającą współpracę bezpośrednią oraz mniejsze podmioty, które korzystają z pośrednictwa agencyjnego. W podziale tym nie należy się jednak doszukiwać żadnych pejoratywnych konotacji, wręcz przeciwnie – model współpracy powinien być dopasowany do struktury, możliwości i potrzeb. Należy też domniemywać, że przy produkcjach reklamowych ta pierwsza grupa współpracuje głównie z domami zrzeszonymi w KPR, których grono systematycznie się powiększa. Osobiście jestem niezmiernie ciekaw jak wyniki za 2020 przemeblują względnie stabilny obraz rynku.

 Michał Pronobis-Proński, Marketing Communications Manager, IKEA Retail sp. z o.o.:

Dla mojej marki najważniejszy jest storytelling. Pomysł oraz jego interpretacja mogą pochodzić zarówno z kreatywnej agencji wiodącej jak i od samego twórcy. Liczy się wyróżnialność i dopasowanie do sposobu konsumowania medium. W takich wypadkach, przy zbliżonych poziomach kosztorysów, kryterium wyboru stanowi wartość jaką wnosi do projektu reżyser. Dziwi mnie trochę ustabilizowany na poziomie 60:40 wynik produkcji realizowanych za pośrednictwem agencji vs. zlecanych bezpośrednio przez klienta. W sytuacji wyjątkowej niepewności na rynku, większej ilości adhoc’owych kampanii i ukierunkowania na treści konsumowane na smartfonach czy ekranach komputerów, prognozowałbym wzrost udziału bezpośrednich zleceń do domów produkcyjnych mogących zaproponować kompleksową ofertę. Jestem ciekaw, czy wyniki kolejnego badania to potwierdzą.

 Wojciech Putrzyński / CEO Change Serviceplan:

Wyciągam z tego badania przede wszystkim dwa wnioski. Pierwszy: wymiana doświadczeń w ramach środowiska ma sens biznesowy, bo studia zrzeszone w Klubie Producentów Reklamowych osiągnęły w 2019 roku ponad 6%-owy wzrost obrotów w porównaniu z rokiem 2018. Nie dotyczy to pozostałych obecnych w badaniu studiów, które nie poprawiły swojego wyniku. I drugi: studia muszą skuteczniej szukać patentu na przyciąganie zagranicznych produkcji, bo stosunek jakości do ceny jest wciąż naszą ogromną przewagą w Europie, ale jak widać nie potrafimy jej w pełni wykorzystać. 

 Maciej Maciantowicz, CEO/Executive Producer Dynamo Film, Członek Zarządu KPR:

Badanie, które uwzględnia dane do końca minionego roku, pokazuje ciągły wzrost obrotów studiów stowarzyszonych w KPR przy jednoczesnym spadku ilości dni zdjęciowych. Ten trend oznacza skłonność Klientów do powierzania dużych, wysokobudżetowych produkcji większym studiom, które są w stanie zapewnić pełne bezpieczeństwo finansowe oraz obsługę dużych produkcji. Dodatkowo, obserwujemy rozszerzanie zadań domu produkcyjnego; oprócz produkcji filmu, studio odpowiada za produkcję sesji zdjęciowych i coraz bardziej rozbudowanych digitali, przez co koszt jednostkowego dnia zdjęciowego wzrasta. Producenci operują na silnym, wewnętrznym rynku, co z resztą uchroniło ich przed skutkami zamknięcia granic i odcięcia rynku od międzynarodowych produkcji. Analizując zeszłoroczny raport powinniśmy jednak zwrócić uwagę na stosunkowo skromny, 13% udział produkcji zagranicznych w ogólnej ilości zrealizowanych reklam, i wyciągnąć z niego wnioski.

Marcin Dworucha, Managing Director, F25:

Obecność danych dotyczących wyłącznej współpracy to ważne uzupełnienie tegorocznego badania. Model “jeden reżyser – jedno studio” to wielka korzyść dla Klientów, to możliwość dociśnięcia jednej oferty po stronie domu produkcyjnego, to możliwość szukania kreatywnych rozwiązań produkcyjnych już na etapie przetargu, co wiąże się nieodparcie z optymalizacją cenową i uporządkowaniem relacji reżyser – studio produkcyjne. Bardzo mnie ciekawi, jaki pojawi się trend, czy ilość takich produkcji będzie rosła. My w F25 jesteśmy fanami takiego podejścia.

 Paweł Tyszkiewicz, Pełnomocnik Zarządu SAR:

“Wyniki Badania Producentów 2020 są istotne także z punktu widzenia standardów przetargowych rekomendowanych w Białej Księdze Komunikacji Marketingowej – dzięki nim możemy śledzić, jak zmienia się w czasie efektywność postępowań zakupowych. W tym kontekście niezwykle ważne jest analizowanie liczby produkcji w modelu wyłącznej współpracy producenta z reżyserem – co jest pochodną rekomendowanego w Białej Księdze efektywnego modelu przetargowego. W minionym roku było to 36%, a w przypadku studiów KPR nawet 44% wszystkich produkcji. Przed rynkiem wciąż sporo pracy, niemniej niemała liczba tego typu produkcji jest budującym sygnałem.

Julian Dworak, dyrektor Klubu Producentów Reklamowych:

Aktualne wyniki są bardzo ciekawe i stanowią dodatkową wartość jako tło dla oceny trendów bieżącego, trudnego i nietypowego, roku. Osobiście podejrzewam, że niektóre z nich, takie jak współpraca producentów i reżyserów w modelu wyłączności, oraz bezpośrednia praca producentów dla reklamodawców mogą się nasilić, bo sprzyjają efektywności. Nasze badanie to potężne przedsięwzięcie, ale kolejną edycję zamierzamy przeprowadzić szybko, przed końcem pierwszego kwartału 2021, żeby to sprawdzić. Dzięki temu zobaczymy, jak pandemia wpłynęła na rynek produkcji.

 

Comments

comments

288
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...