Ateny jako pierwsze europejskie lotnisko z zerową emisją

Informacja Prasowa - 18.12.2019
173

Ateny jako pierwsze europejskie lotnisko z zerową emisją

Największy międzynarodowy port lotniczy Grecji wyznaczył sobie za cel zerową emisję dwutlenku węgla do 2025 r., głównie poprzez inwestycje w energię słoneczną. Jeżeli cel zostanie osiągnięty, będzie to pierwsze lotnisko w Europie polegające wyłącznie na wytwarzanej przez siebie energii i działające przy zerowej emisji netto.

Ambitne zobowiązanie

Zdaniem dyrektora generalnego Yiannisa Paraschisa, międzynarodowe lotnisko w Atenach (AIA) w znacznym stopniu wykorzysta energię słoneczną, ponieważ chce być pierwszym w Europie, które wygeneruje zerowy poziom emisji z operacji naziemnych.

Zobowiązanie “Route 2025” podpisane zostało z Olivierem Jankovcem, dyrektorem generalnym Airports Council International Europe (ACI Europe). Nie obejmuje ono emisji dwutlenku węgla spowodowanych lotami lub podróżami samochodów osobowych związanych z lotnictwem. Chodzi o zaspokojenie całego zapotrzebowania lotniska na energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii i magazynowania, a także znalezienie zrównoważonych alternatyw dla innych kompleksów.

Port lotniczy przedstawi dwa plany w ramach inicjatywy. Pierwszy będzie dotyczył budowy elektrowni słonecznych i magazynów energii w celu zaspokojenia zapotrzebowania międzynarodowego portu lotniczego na energię elektryczną – co stanowi 91,1% obecnego śladu węglowego AIA. Druga część planu będzie dotyczyć środków, takich jak pojazdy elektryczne, biopaliwa i pompy ciepła, które mogą przyczynić się do zmniejszenia pozostałej emisji dwutlenku węgla generowanej przez operacje lotnicze.

Najpierw fotowoltaika słoneczna

Plan opisany przez Paraschisa jako „ambitny, ale wykonalny” jest najodważniejszym, jakiego podejmuje się europejskie lotnisko – AIA ma już projekt energii słonecznej o mocy 8 MW, który generuje około 13 GWh rocznie, aby pokryć około jednej czwartej zapotrzebowania kompleksu na energię elektryczną – powiedział rzecznik prasowy lotniska.

To zapotrzebowanie na energię elektryczną wzrosło, ponieważ liczba pasażerów w porcie lotniczym obsługującym stolicę Grecji wzrosła z 12,5 mln w 2013 r. do 25,5 mln obecnie.

We wrześniu Grecja zobowiązała się do wycofania węgla z systemu elektroenergetycznego do 2028 r., a kilka dni temu rząd opublikował krajowy plan energetyczny sterujący polityką energetyczną kraju na następną dekadę. Nowa strategia przewiduje 5 GW dodatkowych mocy słonecznych do 2030 r., oprócz 2,7 GW już zainstalowanych w kraju.

Comments

comments

173
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...