Anna Frydrych z ASP w Warszawie laureatką jubileuszowego konkursu Galerii Plakatu AMS
Informacja Prasowa - 29.11.2019Anna Frydrych z ASP w Warszawie laureatką jubileuszowego konkursu Galerii Plakatu AMS
Jury przyznało 5 wyróżnień oraz 2 nagrody dodatkowe – od Animal Rescue Polska i Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami. W 20. edycji konkursu wyróżnieni zostali: Dawid Celek, Wiktor Ciepak, Maria Ilczyna, Nikodem Pręgowski oraz Julia Solecka. Nikodem Pręgowski otrzymał dodatkowo wyróżnienie Fundacji Animal Rescue Polska, a Julia Solecka Nagrodę Specjalną Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami w Polsce.
Zadaniem uczestników konkursu, którego temat brzmi Zwierzę też człowiek, było zaprojektowanie plakatu na temat praw zwierząt do godnego życia. Na konkurs napłynęło 779 projektów – tym samym kolejny raz pobity został rekord zgłoszeń.
– Podczas obrad jury odniosłam wrażenie, że spotykały się tam osoby, które wiedzą, że człowiek to też zwierzę– mówi Dorota Sumińska, lekarz weterynarii, autorka audycji „Wierzę w zwierzę” nadawanej w Radiu TOK FM. –Z takich ludzi powinny się składać grupy, które mają wpływ na resztę świata. Może wtedy dalibyśmy radę ten świat uratować. A plakaty, które wybraliśmy i które pojawią się na przystankach, to „listy do świata”. Oby zostały odczytane zgodnie z zamierzeniem – dodaje Dorota Sumińska.
Temat konkursu spotkał się z ogromnym zainteresowaniem twórców. Wśród zgłoszeń nie zabrakło prac wstrząsających, metaforycznych i wywołujących emocje. Wiele z nich wyróżnia doskonały warsztat artystyczny i bogata symbolika. Jak co roku jurorzy wybierali zwycięzców spośród anonimowych prac, a nad przebiegiem konkursu czuwał audytor E&Y.
– Bardzo cieszymy się, że zostaliśmy audytorem konkursu Galerii Plakatu AMS w tak szczególnym momencie, przy jego jubileuszowej, dwudziestej edycji – mówi Marcin Zieliński, Partner EY i audytor konkursu Galerii Plakatu AMS. – Wszystkim laureatom serdecznie gratulujemy i jesteśmy dumni, że mogliśmy być częścią tego wydarzenia – dodaje Marcin Zieliński.
Nagrodzone prace:
- Anna Frydrych – nagroda główna
- Dawid Celek
- Julia Solecka
- Maria Ilczyna
- Nikodem Pręgowski
- Wiktor Ciepak
Wyboru laureatów dokonało jury w składzie:
- Małgorzata Augustyniak, wiceprezes AMS,
- Łukasz Balcer, prezes Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami w Polsce,
- Maciej Buszewicz, artysta grafik, profesor ASP w Warszawie,
- Marcin Dorociński, aktor zaangażowany w wiele akcji na rzecz zwierząt,
- Dawid Fabjański, Prezes Zarządu Animal Rescue Polska, Biegły Sądowy z dziedziny dobrostanu zwierząt i ochrony zwierząt,
- Ewelina Gąska, projektantka graficzna, ilustratorka, Senior Designer Saatchi&Saatchi,
- Janusz Górski, artysta grafik, profesor ASP w Gdańsku, kurator Galerii Plakatu AMS,
- Filip Tofil, artysta grafik, Creative Director Syfon Studio, członek zarządu STGU,
- Justyna Stoszek, rzeźbiarka, malarka,
- Dorota Sumińska, lekarz weterynarii, autorka audycji „Wierzę w zwierzę” w Radiu TOK FM,
- Adam Wajrak, działacz na rzecz ochrony przyrody, dziennikarz związany z „Gazetą Wyborczą”.
Zwycięskie prace będzie można oglądać na przystankach AMS w całej Polsce w 2020 roku.
Przypomnijmy, że wszyscy laureaci konkursu zostaną zaproszeni do finału przeglądu portfolio dla młodych twórców pod nazwą See&Say, organizowanego przez Klub Twórców Reklamy (KTR). Dzięki temu spotkają się z uznanymi pracodawcami i twórcami z wielu dziedzin kreatywnych. Każdy z uczestników See&Say będzie miał możliwość wyboru kilku ekspertów, którzy ocenią jego prace i przekażą mu swoje wskazówki.
Nadzór na prawidłowym przebiegiem konkursu sprawuje audytor konkursu Ernst & Young Audyt Polska; partnerami konkursu są Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR oraz Klub Twórców Reklamy (KTR), a patronat objęło Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami w Polsce. Patroni medialni to: „Gazeta Wyborcza”, Wyborcza.pl, Gazeta.pl, Radio TOK FM oraz Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej.
Informacje o konkursie i pełny tekst regulaminu znajdują się na stronie internetowej: www.galeriaplakatu.ams.com.pl.
***
Galeria Plakatu AMS powstała w kwietniu 2004 roku. Jest projektem non-profit, którego celem jest rozbudzenie społecznego zainteresowania reklamą zewnętrzną, promowanie polskiego, dobrze zaprojektowanego plakatu oraz zbliżenie środowisk reklamowego i akademickiego. Głównym punktem projektu są otwarte konkursy na plakat o tematyce społecznej i kulturalnej. Biorą w nich udział przede wszystkim studenci szkół artystycznych oraz młodzi graficy-projektanci. Co roku na konkurs napływa kilkaset prac – jest to prawdopodobnie największy konkurs dla młodych grafików w Polsce. Prace laureatów są eksponowane w ogólnopolskich kampaniach na nośnikach reklamowych typu citylight (gabloty wiat przystankowych) należących do AMS. Wybrani uczestnicy odbyli staże w czołowych polskich agencjach reklamowych, część z nich rozpoczęła tam pracę.
Jak dotąd odbyło się dwadzieścia edycji konkursu:
- Zapraszamy do… – promocja miast i regionów Polski
- Popatrz w chmury, zostaw mury! – walka z wandalizmem
- Bądź mądry – czytaj prasę – promocja czytelnictwa prasy
- Wszyscy jedziemy na jednym wózku – uświadomienie nierównego statusu niepełnosprawnych
- Międzynarodowe Biennale Plakatu – plakat reklamujący Biennale Plakatu
- Zostaw samochód – daj odetchnąć miastu – promocja komunikacji miejskiej
- Sieć = alienacja lub sieć = wspólnota – społeczna rola internetu
- Myśl rowerowo! – promocja roweru jako środka komunikacji w miastach
- Fryderyku! Wróć do Warszawy! – związki Fryderyka Chopina z Warszawą
- Skłodowska-Curie była kobietą – wspieranie starań kobiet o równouprawnienie
- Dzisiaj Polska! – promocja Polski podczas prezydencji w Unii Europejskiej
- Miłość nie cukierki – najlepiej w rodzinie – jeśli nie biologicznej, to w zastępczej
- Twoja sprawa – wezwanie do reagowania na przemoc
- Tacy jesteśmy. Polacy 1989–2014 – autoportret Polaków roku 2014
- Przestrzeń wspólna – przestrzeń niczyja? – dyskusja na temat przestrzeni publicznej
- Szekspir do nieskończoności – uniwersalność twórczości Szekspira 400 lat po jego śmierci
- Myślę o Wiśle – promocja Wisły w 2017 roku – Roku Rzeki Wisły
- Rzeczpospolita = rzecz wspólna – jak rozumiemy dobro wspólne w 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
- Jedz ostrożnie – promocja zdrowego odżywiania i jego społecznego znaczenia
- Zwierzę też człowiek – zwrócenie uwagi na prawa zwierząt do godnego życia.
Między innymi za konkursy Galerii Plakatu firma AMS otrzymała nagrody i wyróżnienia, np.: tytuł Sponsora Roku arts & business, wyróżnienie w konkursie Media Trendy w kategorii marketing społeczny oraz ZNAK NA TAK za niekonwencjonalną promocję reklamy zewnętrznej.
Przebieg konkursu jest nadzorowany przez audytora, a nagrodzone prace zostają wyłonione przez niezależne jury.