Amazon – pracodawca

Jerzy Ciszewski - 24.11.2015
110

Ocieplanie wizerunku Amazon. 79 milionów dolarów zysku, ponad 25 miliardów dolarów przychodów i 23­procentowy wzrost przychodów.

Ocieplanie wizerunku Amazon. 79 milionów dolarów zysku, ponad 25 miliardów dolarów przychodów i 23­procentowy wzrost przychodów. Nie bądźmy zaskoczeni, to tylko ostatni kwartał. Pewnie w kolejnym będzie lepiej.

Tak imponujące wyniki osiągnął Amazon, gigant handlu internetowego. Niestety, takimi liczbami nie może pochwalić się, jeśli chodzi o poziom zadowolenia pracowników. “I am homeless. My worst days now are better than my best days working at Amazon”­ tak wypowiada się o swoim byłym chlebodawcy jeden z amerykańskich pracowników. I nie on jeden, bo ludzie w Polsce też protestują.

Należy przypomnieć tutaj, że poznańskie centrum logistyczne funkcjonuje zaledwie od 2014 roku. Pracownicy skarżą się na niskie płace, stres, szybkie tempo, trudne warunki. ”Działalność w Polsce rozpoczęliśmy dopiero rok temu, a zbudowaliśmy nie tylko Centrum Rozwoju Technologii i 3 najnowocześniejsze centra logistyczne, ale zaczęliśmy już je znacząco rozbudowywać, zwiększając inwestycje i zatrudnienie, a to dopiero pierwszy rok naszej obecności w Polsce”­ chwali Kerry Person, dyrektor operacyjny Amazon w Polsce. Trudno zaprzeczyć – liczby nie kłamią.

Bezrobocie w wielu miejscach, nie tylko w naszym kraju zaczęło spadać po wybudowaniu kolejnych punktów. W Peterborough (Wielka Brytania) udało się zaktywizować blisko połowę osób bez pracy, co jest rekordowym wynikiem w kraju. Jedna strona medalu to ciężko pracujący ludzie, którzy chcą przyzwoitych warunków i adekwatnych do wysiłku zarobków.

Druga strona zaś to sam Amazon, który potrzebuje wciąż rosnącej liczby ludzi gotowych do pracy. Bez nich fima odnotowałaby katastrofalne spadki, więc zaczęto wdrażać strategię ocieplania wizerunku na rynku pracy. Jak łatwo można było się spodziewać, główny nacisk będzie kładziony na to, co niepodważalne ­ liczby. Strona, która podaje kwoty zainwestowane w firmę, ilość posiłków pracowniczych za złotówkę, czy kilometry dojazdów przejechane przez zatrudnionych ludzi na koszt firmy. Prosty, skuteczny zabieg, który wytrąca argument kiepskich warunków.

Przede wszystkim Amazon chce pokazać się tutaj jako pracodawca dbający o pracownika. Szkolenia, prawie darmowe wyżywienie, dojazdy, umowa o pracę to ważne kwestie, które stanowią o opiekuńczości firmy, gotowości związania się z zatrudnionym na stałe. W odsieczy pracownikom jednak przyszli… sami zatrudnieni. Fanpage ,,Solidarmość Pracowników Amazon Polska” to strona, na której zamieszczane są informacje o złych warunkach w firmie.

Ostatnim postem (18.11.2015) jest doniesienie o trudnych warunkach kierowców, którzy stoją przed firmą wiele godzin, czekając na rozładunek towaru. Na razie fanpage ma jedynie 538 polubień, ale nie jest to bez znaczenia, bo oznacza to jedynie fakt, że część pracowników faktycznie jest zadowolona. Czy strategia Amazon pomoże? Pracownicy przestaną protestować? Będzie łatwiej zatrudniać nowe osoby?

Firma już niedługo będzie miała okazję przekonać się o tym, ponieważ okres przedświąteczny wiąże się z przyjmowaniem do pracy setek nowych osób.

Czy Amazon jeszcze będzie miał kogo zatrudniać?

Zrzut ekranu 2015-11-24 o 17.19.37

Comments

comments

110
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...