Algorytm pozwalający na efektywny pomiar oddziaływania offline na zachowanie online od Bluerank
Informacja Prasowa - 04.07.2019Algorytm pozwalający na efektywny pomiar oddziaływania offline na zachowanie online od Bluerank
Jak zmierzyć wpływ działań reklamowych w internecie na zakupy klientów w lokalnych sklepach? Jak sprawdzić, czy kampania telewizyjna ma przełożenie na ruch na stronie? Która reklama i który kanał komunikacji offline jest najbardziej skuteczny? Nowy algorytm od Bluerank precyzyjnie na te pytania odpowiada.
Zespół Marketing Analytics w Bluerank postanowił przeanalizować ten problem z innej strony, odpowiadając na pytanie w jaki sposób aktywności zasięgowe – nieprzynoszące użytkowników bezpośrednio na stronę internetową – wpływają na ruch i sprzedaż w sklepie.
Nowy algorytm, nazwany atrybucją zasięgu, korzystając z teorii szeregów czasowych, oblicza ruch bazowy oraz ocenia odchylenia od tego ruchu w czasie po emisji reklam. Jak to wygląda krok po kroku?
1. Wyznacza się liczbę sesji zgodną z dziennym trendem. Innymi słowy – ile sesji uzyskano bez badanych reklam zasięgowych.
2. Sprawdza się kiedy nastąpiły emisje reklam (im dokładniejsze dane, tym lepiej).
3. Nadwyżki w liczbie sesji, w określonym czasie od emisji, przypisuje się do reklamy.
4. Jeśli w danym okresie wystąpiło kilka reklam, to wpływ na liczbę sesji dzieli się sprawiedliwie, korzystając z dobrodziejstw regresji i innych matematycznych cudów.
W rezultacie określa się, ile dodatkowych sesji lub jaka dodatkowa sprzedaż nastąpiła w określonym czasie po emisji reklamy.
Mimo swojej prostoty, algorytm ten jest niezwykle skuteczny i funkcjonalny. Można go użyć na przykład w czasie badania skuteczności reklam telewizyjnych. Dzięki temu jesteśmy w stanie obliczyć wpływ konkretnej emisji reklamy z określonego kanału na wzrost zainteresowania sklepem.
Możemy też porównywać poszczególne kanały między sobą oraz oszacować bezpośrednie korzyści z emisji – np. określić koszt każdej dodatkowej sesji tuż po wyświetleniu reklamy lub badać jej wpływ na dzienne, tygodniowe i miesięczne anomalie aktywności na stronie.
Oprócz reklam telewizyjnych, algorytm dobrze sprawdza się w badaniu wpływu reklam radiowych oraz w ocenie skuteczności krótkich i intensywnych kampanii display, w których liczy się promocja wizerunku marki, a niekoniecznie nakłanianie użytkowników do kliknięcia w banner.
Atrybucja zasięgu wkrótce jako jeden z raportów znajdzie się w Blueattribution – autorskim narzędziu oferowanym przez Bluerank, które jest narzędziem zasilanym danymi z określonego konta Google Analytics oraz informacją o kosztach kampanii. Wykorzystuje zaawansowane metody statystyczne i eksploracji danych. Interesujące dane generowane są w formie przyjaznych, interaktywnych raportów online.