AI nigdy nie zastąpi rzetelnego dziennikarstwa, ale może się stać jego cennym sprzymierzeńcem
Szkolenie Demagoga realizowane we współpracy z Google News Initiative wychodzi naprzeciw wyzwaniom technologicznym, które stoją przed dziennikarzami. „Odporni na dezinformację. AI w pracy dziennikarza… i nie tylko” to dwa praktyczne warsztaty online dotyczące zastosowania AI w procesie weryfikacji informacji.
Według raportu Cision 45 proc. dziennikarzy używa w swojej pracy AI, jednak 25 proc. z nich uznała, że to jedno z największych wyzwań w branży. Narzędzia bazujące na sztucznej inteligencji stały się integralnym elementem pracy w licznych redakcjach. Wprowadzenie rozwiązań technologicznych stworzyło dla dziennikarzy zarówno nowe możliwości, jak i wyzwania.
„To początek nowych rzeczy”
Takimi słowami wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji (np. ChatGPT) w dziennikarstwie określiła Emilia Diaz-Struck – zaangażowana w nagrodzone nagrodą Pulitzera historie „Panama Papers” na temat rajów podatkowych. Dla dziennikarki nowa technologia nie oznacza „końca dziennikarstwa” lub „końca dziennikarzy”, może być natomiast przydatna w dziennikarstwie śledczym. Jednocześnie Emilia Diaz-Struck wezwała do podjęcia wysiłków w celu zapewnienia rzetelności przekazu.
Weź udział w szkoleniu i sprawdź, jak wykorzystywać AI w codziennej pracy
Szkolenie „Odporni na dezinformację. AI w pracy dziennikarza… i nie tylko” zostało podzielone na 2 części: odbędzie się w dwóch terminach: 24 października i 31 października o godzinie 18:00. Podczas pierwszej części szkolenia uczestnicy dowiedzą się, czym tak naprawdę jest sztuczna inteligencja i dlaczego często bywa myląca. Zgłębią różne typy czatów opartych na AI i przyjrzą się ich funkcjom, które pomogą w researchu oraz w procesie weryfikacji informacji. Dowiedzą się, jakie potencjalne zagrożenia niesie za sobą korzystanie z narzędzi takich jak ChatGPT. Uczestnicy nauczą się także, jak samodzielnie weryfikować grafiki generowane automatycznie. Tę część szkolenia poprowadzi Aleksy Szymkiewicz, koordynator projektów w Stowarzyszeniu Demagog.
Druga część prowadzona przez Kingę Klich, szefową działu przeciwdziałania dezinformacji, skoncentruje się na zaawansowanej weryfikacji materiałów, w tym zdjęć oraz nagrań audio i wideo. Zostaną przedstawione również techniki wykrywania deepfake’ów, fotomontaży oraz syntetycznych głosów. W praktycznej części szkolenia biorący udział odkryją takie narzędzie jak PinPoint, które z powodzeniem wspierało zespół The Boston Globe w badaniach nad sprawą „Blind Spot”. Pinpoint umożliwia dziennikarzom szybkie przesyłanie i analizowanie dokumentów, a jego zdolności w zakresie rozpoznawania tekstu oraz organizacji danych pomagają w ujawnianiu ukrytych wzorców i informacji. Uczestnicy wydarzenia zostaną wyposażeni również w umiejętności korzystania z narzędzi takich jak Google Fact Check Explorer oraz innych, które ułatwiają identyfikowanie generowanych obrazów i materiałów wideo.
Warsztaty przeznaczone są dla osób zajmujących się dziennikarstwem, weryfikacją informacji, a także aktywistów społecznych i studentów kierunków okołomedialnych.
Nowoczesne dziennikarstwo w erze big data
W świecie, w którym dostęp do ogromnych zbiorów danych staje się codziennością, AI może się stać kluczowym sprzymierzeńcem w docieraniu do prawdy. „Dzięki tym warsztatom dziennikarze, fact-checkerzy oraz analitycy dowiedzą się, jak efektywnie wykorzystać nowoczesne narzędzia w swojej pracy, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów etycznych. To dla nas bardzo ważne, żeby dzielić się wiedzą i doświadczeniem oraz promować szybkie docieranie do rzetelnych informacji za pomocą AI” – komentuje Małgorzata Kilian-Grzegorczyk, prezeska Stowarzyszenia Demagog.
Szkolenie odbędzie się za pośrednictwem platformy Zoom. Udział jest bezpłatny. Zachęcamy do dołączenia tutaj.

Comments
