AI w pracy dziennikarza. Szkolenie online Stowarzyszenia Demagog

Informacja Prasowa - 03.10.2024
42

AI nigdy nie zastąpi rzetelnego dziennikarstwa, ale może się stać jego cennym sprzymierzeńcem

Szkolenie Demagoga realizowane we współpracy z Google News Initiative wychodzi naprzeciw wyzwaniom technologicznym, które stoją przed dziennikarzami. „Odporni na dezinformację. AI w pracy dziennikarza… i nie tylko” to dwa praktyczne warsztaty online dotyczące zastosowania AI w procesie weryfikacji informacji.

 Według raportu Cision 45 proc. dziennikarzy używa w swojej pracy AI, jednak 25 proc. z nich uznała, że to jedno z największych wyzwań w branży. Narzędzia bazujące na sztucznej inteligencji stały się integralnym elementem pracy w licznych redakcjach. Wprowadzenie rozwiązań technologicznych stworzyło dla dziennikarzy zarówno nowe możliwości, jak i wyzwania.

„To początek nowych rzeczy”

 Takimi słowami wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji (np. ChatGPT) w dziennikarstwie określiła Emilia Diaz-Struck – zaangażowana w nagrodzone nagrodą Pulitzera historie „Panama Papers” na temat rajów podatkowych. Dla dziennikarki nowa technologia nie oznacza „końca dziennikarstwa” lub „końca dziennikarzy”, może być natomiast przydatna w dziennikarstwie śledczym. Jednocześnie Emilia Diaz-Struck wezwała do podjęcia wysiłków w celu zapewnienia rzetelności przekazu.

 Weź udział w szkoleniu i sprawdź, jak wykorzystywać AI w codziennej pracy

Szkolenie „Odporni na dezinformację. AI w pracy dziennikarza… i nie tylko” zostało podzielone na 2 części: odbędzie się w dwóch terminach: 24 października i 31 października o godzinie 18:00. Podczas pierwszej części szkolenia uczestnicy dowiedzą się, czym tak naprawdę jest sztuczna inteligencja i dlaczego często bywa myląca. Zgłębią różne typy czatów opartych na AI i przyjrzą się ich funkcjom, które pomogą w researchu oraz w procesie weryfikacji informacji. Dowiedzą się, jakie potencjalne zagrożenia niesie za sobą korzystanie z narzędzi takich jak ChatGPT. Uczestnicy nauczą się także, jak samodzielnie weryfikować grafiki generowane automatycznie. Tę część szkolenia poprowadzi Aleksy Szymkiewicz, koordynator projektów w Stowarzyszeniu Demagog.

Druga część prowadzona przez Kingę Klich, szefową działu przeciwdziałania dezinformacji, skoncentruje się na zaawansowanej weryfikacji materiałów, w tym zdjęć oraz nagrań audio i wideo. Zostaną przedstawione również techniki wykrywania deepfake’ów, fotomontaży oraz syntetycznych głosów. W praktycznej części szkolenia biorący udział odkryją takie narzędzie jak PinPoint, które z powodzeniem wspierało zespół The Boston Globe w badaniach nad sprawą „Blind Spot”. Pinpoint umożliwia dziennikarzom szybkie przesyłanie i analizowanie dokumentów, a jego zdolności w zakresie rozpoznawania tekstu oraz organizacji danych pomagają w ujawnianiu ukrytych wzorców i informacji. Uczestnicy wydarzenia zostaną wyposażeni również w umiejętności korzystania z narzędzi takich jak Google Fact Check Explorer oraz innych, które ułatwiają identyfikowanie generowanych obrazów i materiałów wideo.

Warsztaty przeznaczone są dla osób zajmujących się dziennikarstwem, weryfikacją informacji, a także aktywistów społecznych i studentów kierunków okołomedialnych.

Nowoczesne dziennikarstwo w erze big data

W świecie, w którym dostęp do ogromnych zbiorów danych staje się codziennością, AI może się stać kluczowym sprzymierzeńcem w docieraniu do prawdy. „Dzięki tym warsztatom dziennikarze, fact-checkerzy oraz analitycy dowiedzą się, jak efektywnie wykorzystać nowoczesne narzędzia w swojej pracy, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów etycznych. To dla nas bardzo ważne, żeby dzielić się wiedzą i doświadczeniem oraz promować szybkie docieranie do rzetelnych informacji za pomocą AI” – komentuje Małgorzata Kilian-Grzegorczyk, prezeska Stowarzyszenia Demagog.

Szkolenie odbędzie się za pośrednictwem platformy Zoom. Udział jest bezpłatny. Zachęcamy do dołączenia tutaj.

Modern journalism in the era of big data and artificial intelligence –v 6.1 Job ID: 24af486e-e59a-4c96-ba95-cc0989eb216d

Comments

comments

42
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...