Aflofarm niekwestionowanym liderem wydatków na reklamę w branży farmaceutycznej Analiza domu mediowego Codemedia
Informacja Prasowa - 19.06.2017Aflofarm niekwestionowanym liderem wydatków na reklamę w branży farmaceutycznej Analiza domu mediowego Codemedia
Tylko w pierwszym kwartale 2017 roku branża farmaceutyczna przeznaczyła na promocję ponad 311 milionów złotych czyli o 10% więcej niż rok temu. Prawie 93 miliony zainwestował Aflofarm – polski producent leków bez recepty i suplementów diety – co daje 30% wydatków całej kategorii i tyle co skumulowany budżet kolejnych 7 firm w zestawieniu top reklamodawców. Za Aflofarmem uplasowały się USP Zdrowie i Polpharma Zakłady Farmaceutyczne.
Polacy bardzo chętnie sięgają po leki dostępne bez recepty i suplementy diety. 9 na 10 badanych przez CBOS zadeklarowało, że sięgało po nie co najmniej raz w ciągu ostatnich 12 miesięcy. W raporcie CBOS wskazano, że w ostatnich latach wartość tego rynku rosła i prognozuje się, że w kolejnych latach również będzie się zwiększać. W ślad za tym pójdą zwiększone nakłady na reklamę tego typu środków, których systematyczny wzrost widać w przygotowywanych przez nas analizach – podkreśla Bartosz Zientek, Group Account Director, Codemedia.
Branże i kategorie
Reklamodawcy z kategorii farmaceutyki i parafarmaceutyki w pierwszym kwartale 2017 roku wydali ponad 299 milionów na promocję, co stanowi 96% wydatków całego sektora produktów farmaceutycznych. Reklama usług zdrowotnych to 3% nakładów, a sprzętu medycznego – 1%. Nakłady na promocję usług zdrowotnych wzrosły o 41% rok do roku.
Reklamodawcy najchętniej promowali środki przeciw przeziębieniu (30% udziału). Nakłady zmalały jednak o 6% rok do roku i wyniosły ponad 94 miliony złotych. Na drugim miejscu bez zmian uplasowały się witaminy, środki pobudzające i środki odpornościowe (19% udziału), a na trzecim środki wspomagające układ trawienny (8% udziału).
Tradycyjnie już wydatki tej branży charakteryzują się dużą sezonowością. W pierwszym kwartale najwięcej reklam stanowiły reklamy środków przeciw przeziębieniu i wspomagających odporność oraz witamin. Jest to kluczowy okres sprzedażowy, dlatego wyraźnie widać rosnącą aktywność marek z tego segmentu – mówi Bartosz Zientek, Group Account Director, Codemedia.
Reklamodawcy
Kolejny raz zdecydowanym liderem w tej kategorii jest Aflofarm z wydatkami na poziomie 94 milionach i wzrostem o prawie 25%. Na drugim miejscu plasowało się USP Zdrowie (26 milionów). Na 3. z 4. miejsca awansowała Polpharma Zakłady Farmaceutyczne. Olimp Laboratories produkujący suplementy diety zanotował spadek pozycji z 3. Na 6. i nakładów o 17%.
W TOP 10 reklamowanych marek w pierwszym kwartale 2017 roku miejsca na podium podium zajęły środki przeciwbólowe: Ibuprom, który awansował z 6 miejsca, APAP, który stracił pozycję lidera i Gripex. Warto odnotować bardzo duży wzrost aktywności reklamowej preparatu Molekin, który wskoczył na 6. wydając na promocję ponad 4 miliony złotych (wzrost o 394%).
Media
Tradycyjnie już sektor produktów farmaceutycznych najchętniej i najwięcej inwestuje w reklamę telewizyjną (60%). Drugim najpopularniejszym medium jest radio (20%), a trzecim magazyny (14%). W tym kwartale wyraźnie widać wzrost zainteresowania reklamą w magazynach o 62% w stosunku do pierwszego kwartału ubiegłego roku. Telewizja pozwala skutecznie zbudować zasięg kampanii w relatywnie krótkim czasie. Na uwagę zasługuje jednak fakt, że wydatki przeznaczane na reklamę w niej nie rosną. Jest to związane prawdopodobnie ze zwiększeniem inwestycji w promocję w radiu i magazynach. Producenci z branży farmaceutycznej poszukują nowych kanałów komunikacji ze swoimi grupami celowymi. W pierwszej kolejności wybierają radio, które gwarantuje jedne z najniższych kosztów dotarcia oraz dobrze oddziałuje na efekt sprzedażowy. Z raportu CBOS wynika, że po niemal wszystkie typy leków OTC i suplementy diety częściej sięgają kobiety niż mężczyźni, co może wpływać na wzrost popularności magazynów chętniej czytanych właśnie przez Panie – Bartosz Zientek, Group Account Director, Codemedia. Tylko 2% nakładów jest przeznaczana na promocję w Internecie.
Aflofarm – lider kategorii – konsekwentnie w reklamę telewizyjną inwestuje mniej niż średnia – w analizowanym kwartale było to 42%. Silnie za to stawia na radio lokując tam prawie 40% swojego budżetu. Z kolei USP Zdrowie i Polpharma Zakłady Farmaceutyczne wyraźnie preferują telewizję jako medium reklamowe, gdzie wydają odpowiednio 89% i 83% swoich środków.
Analiza została przygotowana przez dom mediowy Codemedia na podstawie unettowionych danych Kantar Media.