Zacznij od małych zmian w agencji, ale już dziś!

Informacja Prasowa - 11.05.2020
27

Zacznij od małych zmian w agencji, ale już dziś!

Zacznij od małych zmian w agencji, ale już dziś!

Klienci przypomnieli sobie o naszych zdolnościach i usługach. Jako PR-owcy jesteśmy potrzebni dla biznesu, ale czeka nas także sporo zmian po doświadczeniach z COVID-19.

Społeczne skutki pandemii stworzyły nowe warunki dla biznesu. Część przedsiębiorstw ograniczyła działanie. Niektóre zwiększyły sprzedaż (np. sektor spożywczy, higieniczny, czy e-usługi), a część przeżywa groźny kryzys.

Jako eksperci od komunikacji możemy w tym odnaleźć wiele ciekawych faktów związanych z nagłą zmianą w organizacjach. Jestem przekonany, że PR-owcy w ostatnim kwartale sprawdzili się jako:

– Liderzy zespołów roboczych ds. COVID-19, czy sztabów kryzysowych

– Rzecznicy opisu nowej rzeczywistości (w komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej)

– Wsparcie dla działów handlowych, marketingu, HR, prawnych i compliance

– Partnerzy akcji społecznej odpowiedzialności biznesu

Brawo My! Organizacje i klienci przypomnieli sobie o naszych kompetencjach, zdolnościach i usługach. Niestety, część firm szukając szybkich oszczędności zdecydowała na redukcję usług doradczych (w tym PR, części marketingu, wsparcia sprzedaży etc.). Na rynku zniknie sporo małych podmiotów, a duże będę przez jakiś czas odchudzone.

Jak dziś wzmocnić agencję PR?

Spójrz na ten trudny czas jako szansę na przeformułowanie status quo naszych działań. Poniżej kilka moich pomysłów, które mogą odmłodzić, odświeżyć i umocnić agencje PR:

  • Zorganizuj kilka poważnych i spokojnych rozmów z organizacją/klientem nt. jego sytuacji, potrzeb, szans i zagrożeń. Teraz mamy czas! Zaproponuj stworzenie lub aktualizację strategii komunikacji. Mocno naciskaj na digitalizację procesów biznesowych i usług.
  • Dobrze analizuj zmiany na rynku medialnym. Sprawdź ponownie skuteczność paradygmatu „zasiegów” versus komunikacji strategicznej, opartej na kontekście oraz mediach własnych (own media). Wczuj się w rolę i dzień pracy dzisiejszego dziennikarza i wydawcy. Nie można działać – „jak wczoraj”, bo już jest jutro, które jest dziś…
  • Uporządkuje niedokończone procesy, procedury, schematy działań zapewniające porządek i efektywność pracy dla obu stron.
  • Stwórz nowy program szkoleniowy, wewnętrzny lub z pomocą trenerów, by wzmocnić zespół, zmotywować i dobrze wykorzystać czas pozornego przestoju.
  • Czytaj dobre książki i zachęcaj do tego cały zespół. To może być czas gromadzenia wiedzy i inspiracji.
  • Postaraj się zakończyć odwlekane zadania, zamknij ciągnące się i nieaktywne umowy oraz poświęć sporo czasu na proaktywną sprzedaż dla nowych klientów.
  • Nie narzekaj, że nie ma czasu – bo część dnia zaoszczędziłeś m.in. na braku dojazdów, delegacjach i eventach. Wykorzystaj tę szansę na mądry networking: zadzwoń do każdego klienta, odśwież znajomości, zaproponuj pomoc etc.
  • Zbuduj nową ofertę na „nową normalność”. Teraz każda agencja obowiązkowo zajmuje się obszarem zdrowia, zarządzaniem kryzysem, rynkiem pracy i wzmacnianiem home office.
  • Na koniec, stwórz także ofertę mądrego CSR-u dla twojej firmy, lub bliskiej tobie organizacji społecznej, czy idei. Naszą rolą jest nie tylko tłumaczenie społeczeństwu danej organizacji/firmy, ale także czynienie pozytywnych zmian dla wspólnoty. Jesteś w branży kreatywnej, wierzę, że wymyślisz coś sensownego!

Powyższe punkty opisują rozległy obszar zmian. Samemu trudno wszystko uporządkować. Może warto współpracować z ekspertami i menadżerami PR, którzy nie mają teraz pracy, a wniosą nowość do naszej organizacji?

Zacznijmy od małych zmian, ale już dziś. Tak mnie zachęcał przyjaciel, któremu opowiadałem o powrocie do moich treningów. – Pamiętaj, zacznij od małego wysiłku, prawie niezauważanego. Potem, dzień po dniu, dokładaj sobie kolejny element.

Łukasz Zając, autor jest socjologiem i właścicielem agencji Zając PR. Prowadzi biuletyn „Food Brokers” o wyznaniach branży rolno-spożywczej.

Comments

comments

27
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...