83 proc. prosumentów uważa rozrywkę za podstawową potrzebę człowieka – Havas Group

Informacja Prasowa - 02.10.2019
231

83 proc. prosumentów uważa rozrywkę za podstawową potrzebę człowieka - Havas Group

Bezpowrotnie minęły czasy, kiedy do życia niezbędne było jedynie schronienie, pożywienie, zdrowie oraz praca. We współczesnym świecie ta lista potrzeb diametralnie się zmienia ponieważ, jak wynika z „The Future of Entertainment Prosumer Report”, aż 83 proc. respondentów jest zdania, że  rozrywka stała się dziś podstawową potrzebą człowieka. Można zaryzykować stwierdzenie, że cenią ją na równi ze zdrowiem.

 

„The Future of Entertainment Prosumer Report” to rozszerzenie badania opracowanego i  opublikowanego w maju 2019 roku przez Havas Group. W raporcie znajduje się analiza aktualnego postrzegania rozrywki. Podstawą badania były postawy i zachowania ponad 17 tysięcy osób w wieku powyżej 13 roku życia z 37 krajów, w tym z Polski. Znaczną część z nich stanowią prosumenci, czyli osoby wywierające wpływ na rynek.

 

Daj mi więcej!

Era cyfrowa zrewolucjonizowała większość dziedzin życia, w tym także rozrywkę, która obecnie znajduje się w centrum naszego życia. Nie ma nic prostszego od uruchomienia streamingu muzyki, włączenia filmu czy gry online. Niemal nieograniczony dostęp do rozrywki jedynie wzmaga nasz apetyt. Około 60 proc. prosumentów uważa, że miejsce dla rozrywki powinno znaleźć się również w szkołach oraz miejscach pracy. Ponad jedna trzecia twierdzi, że to samo dotyczy szpitali i domów spokojnej starości. Większość prosumentów jest skłonna poświęcić sen dla oglądania ulubionego programu. Równie istotne są przerwy na refleksję. Analizowanie własnych przemyśleń jest szczególnie ważne dla rozwoju umysłów. Większość badanych sądzi nawet, że nuda jest kluczem do rozbudzenia wyobraźni dziecka.

 

Co nas czeka?

Ekspansję rozrywki można uznać za pewnik, bez wątpienia dotrze ona do każdej warstwy naszego życia. Prawdziwym wyzwaniem dla twórców jest sprostanie oczekiwaniom konsumentów. Ci bowiem pożądają rozrywki na każdym kroku, a jednocześnie cenią sobie jakość. Pewne jest jednak, że wojna między starymi a nowymi mediami dobiegła końca. Podczas tegorocznego rozdania Oscarów statuetkę dla najlepszego reżysera otrzymał Alfonso Cuarón za film Roma, który jest produkcją Netflixa. Postęp technologiczny sprawia, że treści coraz szybciej docierają do odbiorców, a ci konsumują je na nowe sposoby. Blisko połowa badanych przyznaje, że głównym źródłem rozrywki jest dla nich Internet. Daleko w tyle pozostaje uprawianie sportu (8 proc.) oraz czytanie (6 proc.).

 

Siła rażenia rozrywki

Prosumenci wierzą, że ich postawy pozostają pod wpływem popkultury. Rozrywka jest dla nich źródłem samodoskonalenia, pożądają treści, które inspirują, edukują oraz otwierają na nowe kultury. Respondenci cenią rozrywkę, która uczy szacunku oraz hojności. Wystarczy przyjrzeć się popularnym bajkom Disneya: „Herkules” pokazuje siłę ciężkiej pracy i wytrwałości a „Mulan” kwestionuje normy dotyczące płci. Obecnie lekcje życia czerpie się z filmów i gier wideo, a popkultura stała się czymś na kształt ideologii – kiedyś taką funkcję pełniła filozofia czy religia.

 

Rozrywka może mieć misję

Rozrywka jest silnie związana z nastrojem oraz aktualnymi potrzebami odbiorcy. Przy wyborze muzyki ważniejszą rolę odgrywa cel (np. trening czy odpoczynek) niż artysta wykonujący piosenkę. Badani cenią swobodę w odkrywaniu nowych gatunków i twórców. Ponad 60 proc. prosumentów przyznaje, że nie skupia się na wykonawcy do momentu, aż słuchane piosenki pasują do ich nastroju. Co ciekawe, w 2018 roku 13 z 25 najczęściej śledzonych kont na Instagramie należało do muzyków. 80 proc. konsumentów twierdzi, że Internet pomaga im zbliżyć się do ulubionych artystów. Jednakże publikowanie kolorowych zdjęć nie wystarczy, równie ważna jest misja twórczości. Rozrywka powinna wywierać na odbiorców wpływ zarówno w wymiarze osobistym, jak i kulturowym.  Ponadto 78 proc. respondentów zgadza się, że globalne platformy rozrywkowe powinny zawierać wartościowe treści w ojczystym języku odbiorców, a 81 proc. twierdzi, że ważne jest, aby artyści promowali swoją kulturę narodową. Im młodsi odbiorcy, tym częściej przyznają, że muzyka powinna poruszać kwestię problemów społecznych, co jest dobrym prognostykiem na przyszłość.

Comments

comments

231
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...