5 błędów marketingowych, jakie popełnia branża beauty

Informacja Prasowa - 27.10.2017
29

5 błędów marketingowych, jakie popełnia branża beauty

Działania marketingowe to spore wyzwanie dla osób, które nie kształciły się w tym kierunku. Gromadząc informacje i dane, Versum, polski startup dostarczający oprogramowanie do zarządzania salonami fryzjerskimi i kosmetycznymi, stworzyło listę  najczęściej spotykanych błędów marketingowych, jakie popełniają salony.

1. NIEZNAJOMOŚĆ KLIENTÓW I ICH OCZEKIWAŃ

Małe salony (choć i te nie zawsze) z niewielkim gronem stałych klientów, są w stanie z pamięci przywołać historie wizyt czy indywidualne preferencje swoich gości. Ta zasada nie działa jednak w przypadku większych gabinetów lub w odniesieniu do nowych klientów, którzy w salonie pojawili się zaledwie jeden, dwa razy. A przecież to, kim oni są i czego oczekują, stanowi podstawę dobrej obsługi czy planowania działań – i to nie tylko marketingowych.
Nieznajomość klientów prowadzi do błędnej polityki cenowej, źle dobranych usług, nietrafionych akcji marketingowych, słabej obsługi klienta itd. W karcie klienta (najlepiej prowadzonej elektronicznie) powinny się znaleźć nie tylko takie informacje, jak wydana kwota, częstotliwość wizyt, rodzaj zabiegów, ale też preferencje czy oczekiwania klienta. W ten sposób w szybkim czasie powstanie wyjątkowo cenna baza danych, dzięki której decyzje biznesowe i akcje marketingowe nie będą strzałem w ciemno.

2. SPONTANICZNE DZIAŁANIA MARKETINGOWE

Działania w obszarze marketingu  w branży beauty zazwyczaj podejmowane są sporadycznie i bardzo nieregularnie. Najczęściej wtedy, gdy właściciel z przerażeniem obserwuje pojawiające się w kalendarzu pustki. To o wiele za późno, by uzyskać satysfakcjonujące efekty kampanii. Akcje promocyjne trzeba planować i przygotować z odpowiednim wyprzedzeniem. Plan z kolei powinien być budowany na bazie danych, jakimi dysponuje salon. Zanim zostanie uruchomiona kampania skierowana do nowych klientów, warto sprawdzić, jaki jest wskaźnik powracalności. Zaglądając w raporty finansowe oraz analizując średnią kwotę wydaną przez klienta, można trafniej zaprognozować przyszłe wpływy oraz ocenić, na ile i jakie działania marketingowe będą konieczne. Znając natomiast marżę na poszczególnych usługach i produktach, można stworzyć system rekomendacji, program lojalnościowy albo promocje, które nie będą kosztowne w realizacji.

3. NIEFUNKCJONALNA STRONA INTERNETOWA LUB JEJ BRAK

Właściciele małych firm często myślą: „Po co mi strona internetowa, skoro mój biznes działa lokalnie?”. Nic bardziej mylnego. Według badań Izby Gospodarki Elektronicznej (dane za 2015 r.), 77% konsumentów wskazuje, że informacje zobaczone w internecie skłaniają ich do wizyty w realnym miejscu sprzedaży. Ze strony internetowej korzystają również zadowoleni z usług stali klienci, którzy poszukują nowych zabiegów albo chcą polecić salon znajomemu. Brak strony to niestety nie jedyny problem. Nawet jeżeli serwis już istnieje, to sposób prezentacji treści i funkcjonalność witryny nierzadko pozostawiają wiele do życzenia. Przeglądając strony internetowe salonów, niestety zbyt często można odnieść wrażenie, że wiele firm zapomina o tym, w jakiej branży pracuje, a estetyka i czytelność witryny są dalekie od ideału. Trudno znaleźć dane kontaktowe czy cennik usług. Nie wspominając już o braku funkcji rezerwacji internetowej, którą współcześni konsumenci (a potencjalni klienci salonu) uważają za coś naturalnego i obowiązkowego, a właściciele salonów – za ekskluzywny i futurystyczny dodatek. Strona internetowa musi również dobrze wyglądać w wersji mobilnej o czym zapomina duża część branży.

4. BRAK STAŁEJ KOMUNIKACJI Z KLIENTEM

Konkurencyjny rynek wymaga od salonów coraz więcej. Nie wystarczy oferować dobre usługi, trzeba także wiedzieć, jak je zaprezentować i przekonać potencjalnego klienta do zakupu. Nie wystarczy też fachowa obsługa, aby zyskać wiernego klienta. Dzisiejsi konsumenci, świadomi wolności wyboru, chcą, żeby o nich zabiegać, pamiętać o nich, zachęcać do powrotu. Bierne czekanie, aż klient sam postanowi umówić się na kolejną wizytę, nie jest metodą na zyskanie jego sympatii i lojalności. Niestety salony zbyt rzadko korzystają z narzędzi i metod, które umożliwiają systematyczną i efektywną komunikację z klientem na różnych poziomach np. przypomnienia SMS-owe lub e-mailowe, e-mail marketing, media społecznościowe, programy lojalnościowe czy bardziej nowoczesne narzędzia, takie jak marketing automatyczny.

5. NIEWYKORZYSTYWANIE POTENCJAŁU REKOMENDACJI

Klienci branży hair&beauty, decydując o wyborze salonu, niezwykle często kierują się rekomendacjami znajomych czy ocenami w internecie. Zadziwiające natomiast, jak niewiele salonów aktywnie motywuje swoich klientów do pozostawienia opinii. A to wartościowy i niewykorzystany potencjał. Jest wiele sposobów, by ułatwić to działanie i zachęcić klienta do podzielenia się swoim pozytywnym doświadczeniem np. programy lojalnościowe, w których nagradza się osoby korzystające z usług salonu za zostawienie komentarza lub polecenie firmy znajomemu, albo narzędzia do rezerwacji internetowej, automatycznie wysyłające do klienta e-mail z prośbą o ocenę usługi. Pozytywne komentarze warto opublikować na stronie internetowej czy w mediach społecznościowych. To przecież najbardziej wiarygodna wizytówka firmy.

O Versum:

Versum to oprogramowanie (SaaS) do sprawnego zarządzania salonami fryzjerskimi, gabinetami kosmetycznymi oraz SPA. Nowoczesne narzędzie, które oszczędza czas, automatycznie promuje usługi, organizuje bieżącą działalność i pomaga zwiększać przychody. System pomaga zarządzać personelem, prowadzi automatyczne działania marketingowe, monitoruje zasoby, magazyn produktów oraz jest bazą wiedzy o klientach.

System został stworzony w 2011 roku przez Sebastiana Maśkę i Pawła Kantykę. Obecnie firma jest liderem w swojej branży w Polsce. Z Versum korzysta ponad 21 tysięcy specjalistów w 30 krajach na całym świecie.

Versum obecne jest w największych salonach urody w Polsce i prawie we wszystkich sieciach salonów. Od samego początku współpracuje z najlepszymi markami takimi jak Yasumi, DepilConcept, Trendy Hair Fashion czy Salony Maniewski lub Ce-Ce Beauty Clinic.

W 2016 roku spółka weszła na rynek z nowym produktem, tym razem skierowanym do konsumentów. Moment.pl portal skupiający najlepszych w Polsce fryzjerów, kosmetyczki, masażystów i wielu innych specjalistów z branży beauty. Klient poszukujący wybranej usługi ma bezpośredni dostęp do pełnej listy zabiegów, a także do wiarygodnych opinii osób, które skorzystały już z usług salonu. Gdy jest już zdecydowany, jednym kliknięciem rezerwuje termin online.

Comments

comments

29
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...