4 kluczowe osoby w zespole content marketingu

Redakcja PR - 11.04.2016
27

Jak zbudować dobry zespół

Tak, Google ustaliło, że kluczem udanej współpracy jest bycie miłym (o czym możecie przeczytać TUTAJ). Teraz czas na przedstawienie konkretnych umiejętności i niezbędnych specjalistów, którzy powinni znaleźć się w zespole marketingowym.

Nie tak dawno temu wydawało się, że własną firmę będzie można reklamować online samodzielnie i zajmie tylko parę minut podczas przerwy na lunch. Jeszcze kilka lat temu przygotowanie treści uważano za prostą rzecz: prowadzenie bloga, regularne postowanie i wszystko powinno chodzić jak w zegarku. Jeśli było się bardziej ambitnym – zakładano konto na jednym lub kilku portalach społecznościowych. Teraz wszystko się skomplikowało.

Wymagania, jakie stawia się budowaniu marki w sieci, wzrosły gwałtownie w krótkim czasie. Ludzie ze świata biznesowego bardzo szybko uczepili się idei, że „treść jest kluczowa” i nie trwało długo, by content marketing stał się polem wielu głosów, które rozpaczliwie pragną być usłyszane.

Taki obraz może zniechęcać każdego początkującego marketingowca pragnącego wkroczyć w biznes – jak wyróżnić się przy tak wielkiej konkurencji?

To trudne pytanie, ale jedno jest pewne – działając w pojedynkę już nie osiągnie się celu. Uwierzcie, nawet będąc częścią wspaniałego zespołu piszę te słowa o pierwszej w nocy.  Wróćmy jednak do tematu. Jeśli chcesz, aby Twoja firma produkowała treść, która będzie zdolna konkurować z najlepszymi, będziesz potrzebował wykwalifikowanej drużyny z pełnymi pasji, wyspecjalizowanymi profesjonalistami.

Oto  czterech podstawowych członków zespołu, którzy okażą się największym skarbem:

PODSTAWA: DOBRY MENEDŻER

Jak w każdym innym fachu najważniejszą częścią przygotowania interesującej treści jest silne przywództwo. Niezbędnym członkiem zespołu będzie więc dobry przywódca, który będzie czuwał nad resztą, organizował i nadzorował pracę.

W swojej książce „Jak zarządzać zespołem content marketingu ” Seth Dotterer, wiceprezes ds. marketingu, porównuje marketingowca do wydawcy podejmującego ważkie decyzje, jakie wiadomości ma przekazać czytelnikom.

„Content Marketingowcy  muszą myśleć jak wydawcy.” – wyjaśnia Dotterer – „Podstawowym podobieństwem jest konieczność zaplanowania kalendarza redakcyjnego. Takie działania pomogą marketingowcom wykorzystać nadchodzące okazje – jak święta czy inne wydarzenia. Ale nawet jeśli Twoja marka jest nastawiona na uniwersalną treść, wciąż kluczową sprawą jest zatrudnienie do projektu menedżera, ponieważ w marketingu treściowym chodzi o stały i równy materiał, a nie o udany jednostrzałowiec.

Z dobrym zarządcą redakcyjnym można spokojnie przejść do właściwej produkcji treści, która dotrze do odpowiednich odbiorców. Niezależnie, czy Twoim celem jest pozyskanie nowych klientów czy wzmocnienie przywiązania obecnych, dobry menedżer na pewno się przyda.

DOBRY AUTOR, MOCNA TREŚĆ

Oczywiście, jeśli na górze masz silnego przywódcę, następną potrzebną sprawą jest pozyskanie utalentowanych ludzi pracujących pod jego komendą nad najlepszą możliwą treścią. Po pierwsze więc i najważniejsze – musisz mieć wyrazistych i zdolnych autorów. Jeśli przekaz nie jest odpowiednio napisany, potencjalni i obecni klienci odwrócą się od Ciebie.

„Najistotniejszy w tworzeniu treści jest odpowiedni dobór przekazu” – mówi założyciel Feldman Marketing Barry Feldman we „Właściwej drodze do stworzenia treści”. Jakikolwiek jest cel, misja czy wizja, którą chcesz ogłosić światu, odpowiedni autorzy będą wiedzieli, jakie słowa dobrać, by docenili to czytelnicy. Najlepsze są prawdziwe historie, które pomagają zmienić czytelników w ambasadorów Twojej marki.

„Stwórz znaczący przekaz.” – przekonuje Feldman – „Treść, którą zamierzasz spisać opiera się na pomyśle, który może okazać się nietrafiony. Każda część przekazu powinna być składnikiem przemyślanego, wytrawnego przepisu. Inaczej mówiąc – pojedyncze wiadomości muszą prowadzić do głównego przekazu, nadrzędnej idei Twojej firmy.”

UWYDATNIENIE PRZEKAZU: PROJEKTANT GRAFICZNY

Pisanie stanowi dużą część pracy, ale to dopiero początek. Jeśli content marketing  składa się jedynie z wielkich połaci tekstu, raczej nie przyciągnie niczyjej uwagi. Zdolny i wprawny grafik może zrobić różnicę.

Aby wzmocnić i uatrakcyjnić treść przekazu, potrzeba grafiki. Peg Fitzpatrick, strateg społecznościowy i współautorka „Sztuka mediów społecznościowych: Wskazówki dla użytkowników” uważa dobrych grafików za podstawowy element każdego zespołu marketingowego. Pomogą oni dostosować Twój materiał, zwiększając szansę na to, że stanie się on viralem.

„Graficy social media są dziś niezbędni, by rozprzestrzenić Twój przekaz” – wyjaśnia Fitzpatrick na swoim blogu w tekście „Szybkie wskazówki dla wspaniałych grafików Social media” – „Dla mnie idealny post w mediach społecznościowych zawsze będzie zawierał element graficzny. Od Pinteresta przez Google+ po Twittera recepta jest jedna: efekt wizualny to klucz.”

Czasem nie da się znaleźć odpowiednich słów, by odpowiednio wyrazić swoją wizję – obraz może uzupełnić te braki. Trzeba tylko znaleźć odpowiedni balans.

ROZGRYŹĆ CYFERKI: ANALITYK

Wreszcie, musisz również regularnie się wysilać, by zapewnić sukces swojej strategii. Kiedykolwiek podejmujesz się nowego zadania – bloga, Twittera, filmów na YouTube’a, itp. – chciałbyś mierzyć swój postęp, oceniać go i zoptymalizować przed następnym podejściem.

Każdy zespół marketingu treściowego musi mieć wykwalifikowanego analityka, który rozgryzie wszystkie liczby, ogranie analizę matematyczną i zmierzy postęp docierania do odbiorców.

„Opieranie się na twardych danych to nie kwestia matematycznych zdolności,” – uważa Dotterer – „ale raczej otwartości umysłu twórcy treści, by w wymierny sposób określić wnioski, które mogą potwierdzić lub obalić te intuicyjne.” Może się wydawać, że wiadomo, co się sprawdza w marketingu treściowym, ale dopóki nie przedstawi się tego za pomocą matematycznej formuły – to tak naprawdę nic nie wiadomo.

RADY DOTYCZĄCE BUDOWANIA ZESPOŁU

Gotowy na stworzenie drużyny marzeń?

Czy budujesz zespół w jednym miejscu, czy gromadzisz ludzi na odległość jak ja, oto na co warto zwrócić uwagę:

Menedżer (prawdopodobnie Ty): powinien myśleć jak wydawca, nadzorować, by przekaz tworzył spójny obraz i planować w przód z kalendarzem redakcyjnym.

Autorzy: Naturalnie, powinni umieć ubrać w słowa Twoją wizję (widziałeś, co ja tu zrobiłem?) Jednak kluczowe jest, by potrafili napisać teksty wspierające przekaz Twojej firmy i jasno wyrażające cele i misję.

Grafik: design wzmacnia przekaz tekstu i zwiększa zasięg Twojej marki. Twój projektant graficzny powinie zarówno oddać nastrój konkretnej treści, jak i utrzymać spójny, rozpoznawalny styl.

Analityk lub serwis analityczny: powinni nie tylko śledzić statystyki, ale wyłapywać wzory i tendencje, na podstawie których określą, co się sprawdza, a co nie i jakie kroki podjąć w przyszłości.

Martin Jones

http://www.socialmediatoday.com/social-business/4-key-team-members-you-need-achieve-content-marketing-success#sthash.KHZMOnTK.dpuf

Comments

comments

27
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...