Jak wykorzystać potencjał public relations w nowo powstałej firmie?
Jeśli dopiero założyłeś firmę, ale obecnie nie masz pieniędzy na pokrycie kosztów związanych z marketingiem czy reklamą, możesz mieć kłopoty z dotarciem do klientów. W takiej sytuacji wielu przedsiębiorców próbuje wykorzystać potencjał, jaki daje public relations. Ale bez opracowania strategii, która zagwarantuje rezultaty, będziesz jak ktoś pływający łódką, tylko że bez wioseł.
Stworzenie strategii i ustanowienie realnych celów jest kluczowe. Tak, efektywne działania PR mogą przyciągać nowych klientów i długofalowo budować reputację firmy. Wymaga to jednak cierpliwości. Poniżej znajdują się trzy kluczowe porady PR, które pomogą Ci w promocji firmy oraz w uzyskaniu przewagi nad konkurencją.
- Poznaj swoją historię
Zanim w ogóle zaczniesz myśleć o działaniach PR musisz mieć pewność, że masz już w całości opracowaną tożsamość swojej marki. Powinieneś mieć sprecyzowane wartości, które jej przyświecają, cele biznesowe, powody, dla których powstała, ofertę dla klientów, cechy, którymi się wyróżnia i co może zrobić, a czego jednocześnie nie mogą konkurenci. Jeśli udało Ci się zidentyfikować problemy na rynku, to Twoje produkty czy usługi powinny oferować ich rozwiązanie. Budując tożsamość swojej marki powinieneś od samego początku zaznaczać przewagę nad konkurencją.
- Opowiedz swoją historię
Ciekawa historia jest czymś, co przyciąga uwagę mediów. Czy ta, która stoi za Twoją marką jest na tyle interesująca, żeby ktoś o niej napisał bądź opowiedział? Wszystkie historie to dobre historie, o ile są dobrze napisane i opowiedziane. Bądź pewien, że współpracujesz z osobami, które potrafią podkreślić esencję marki w chwytliwy sposób, ale sposób, który jednocześnie jest wierny jej wartościom i celom. Social media to miejsce, w którym marki korzystające ze storytellingu są uwielbiane i wspierane przez użytkowników. Traktuj swoich klientów jak ludzi, a nie jak chodzące portfele. Wiele firm o tym zapomina. To oczywiste, że chcesz zarobić, ale jeśli rzeczywiście pragniesz osiągnąć sukces, to powinieneś traktować odbiorców w wyjątkowy sposób i oferować im ciekawe historie, którymi będą mogli również dzielić się z przyjaciółmi.
- Pamiętaj, że jakość to więcej niż ilość
Posiadanie silnej społeczności jest świetne, ale musisz pamiętać, że tej siły nie mierzy się tylko w liczbach. Na przykład posiadanie 2000 fanów na Facebooku zaangażowanych w konwersacje z Twoją marką, zainteresowanych produktami, udostępniających posty i lojalnych wobec marki, to o wiele więcej niż posiadanie 20 000 obojętnych fanów, którzy w ogóle nie wykazują zainteresowania. Ta zasada jest aktualna także w przypadku publikacji w mediach. Jedna publikacja, w kluczowym medium, które dociera do Twojej grupy docelowej jest lepsza, niż 10 publikacji, które w ogóle nie dotrą do Twoich potencjalnych klientów.
Źródło: Tech.co, Boris Dzhingarov, 3 Common Sense PR Tips For All Startup Founders
Tłumaczenie: Paulina Krukowska