2019 rokiem wiedzy – raport od CloudTechnologies

Jerzy Ciszewski - 07.01.2019
255

2019 rokiem wiedzy - raport od CloudTechnologies

2019 rokiem wiedzy

Czego boimy się najbardziej? Mawia się, że tego czego nie znamy. Jest więc spora szansa na to, że w 2019 biznes nie będzie posiadał zbyt wielu powodów do strachu. Ocenia się, że upłynie on pod znakiem wiedzy: o kontrahentach, klientach, współpracownikach i otoczeniu. Dzięki cyfrowej rewolucji dane napływają do firm szerokim strumieniem, tworząc ocean informacji. Analityka napędzana silnikiem sztucznej inteligencji pozwoli na filtrowanie tegoż bezkresnego zbioru, by z oceanu danych wydobyć te, które pomogą osiągnąć biznesowy sukces – raport od CloudTechnologies

Jak jednak efektywnie wykorzystać zebrane informacje? Polem do szybkiego wdrażania nowych rozwiązań technologicznych jest dynamicznie rozwijający się marketing online. Jak podaje Zenith już od zeszłego roku globalne wydatki na ten obszar przekraczają wydatki na reklamy telewizyjne.

Taki poziom innowacyjności osiągnięto dzięki wykorzystaniu najnowszych technologii, które do niedawna wypełniały strony lektur o tematyce fantastycznej. Sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, hiperpersonalizacja czy analiza Big Data to ABC dla nowoczesnych marketerów. Dziś, jak nigdy wcześniej za sukcesem stoi wiedza i wynikająca z niej strategia.

Rozwoju jakich zagadnień mogą spodziewać się marketerzy i e-konsumenci w przyszłym roku? W dobie ery cyfrowej, szczególnie ważne będą dane, algorytmy sztucznej inteligencji i hiperpersonalizacja nastawiona na zwiększanie efektywności kampanii. Oto 7 trendów, które wyraźnie odznaczą się w digital marketingu w nadchodzącym roku.

  1. Wzrośnie popyt na dane o Internautach

Co jest fundamentem sprawnej komunikacji, zarówno w sieci jak i świecie realnym? Wiedza o naszym rozmówcy. Jej niedostatek jest jak strzelanie do bramki z zamkniętymi oczami, prawdopodobieństwo, że w końcu trafimy jest, ale ile okazji przy tym zmarnujemy, to już zupełnie inna historia. Dlatego też informacje o internautach to fundament reklamy online. Są gwarantem skuteczności i dotarcia do właściwych osób z odpowiednio przygotowanym komunikatem.

Zarządzanie danymi i kreowanie customer experience to kluczowe czynniki sukcesu marketingowego, w 2019 roku – taki wniosek płynie z przeprowadzonych badań, których autorem jest międzynarodowy serwis WARC, który przebadał 800 marek i agencji z całego świata. Co ciekawe, wdrożenie rozwiązań opartych o dane wymienił niemal każdy ankietowany Chief Marketing Officer.

Zapowiedzi i oczekiwania marketerów znajdują też potwierdzenie w liczbach. Według raportu, którego autorem jest IAB/Winterberry Group w Stanach, które są największym rynkiem reklamy i danych na świecie, wydatki na cyfrowe informacje i technologie do ich analizy, przekroczą już w tym roku 19 mld dolarów, co oznacza wzrost rok do roku o 17,5%.

Ten sam raport podaje, że jeden z najwyższych wzrostów (+36.9%) zanotują tzw. dane third-party, na które marketerzy wydadzą w Stanach 3,7 mld dolarów. Są to wysokiej jakości informacje, które pozwalają lepiej poznać internautę w oparciu o analizę jego funkcjonowania w sieci, tj. zachowanie, dokonywane wybory, zainteresowania czy intencje. Wiedza ta jest powszechnie wykorzystywana do targetowania kampanii w cyfrowym marketingu.

  1. Dynamiczny wzrost wydatków na kampanie programmatic

Marketerzy na całym świecie coraz częściej realizują kampanie w modelu programmatic, czyli korzystają z automatycznego modelu zakupu mediów. Możliwość dotarcia z reklamą produktu bądź usługi do ściśle określonej grupy we właściwym momencie pozwala uzyskać lepszą efektywność, a marketerzy dzięki oszczędności czasu mogą skupić się na przygotowaniu bardziej angażujących i kreatywnych kampanii. Coraz większe budżety są przeznaczane właśnie na ten model reklamy. Według raportu “Global Data Market Size 2017-2019” przygotowanego przez OnAudience.com wyniosą one 89,5 mld dolarów, co oznacza wzrost o blisko 20% rdr.

W USA, czyli na największym rynku programmatic na świecie, marketerzy już w 2019 r. przeznaczą na kampanie przeprowadzone w tym modelu ponad 46 mld dolarów, czyli ponad 82% wszystkich wydatków na reklamę display, podaje serwis eMarketer.

Inwestycje w kampanie programmatic rosną również w Polsce. Według raportu “Global Data Market Size 2017-2019”, w 2018 r. wyniosły 173,3 mln dolarów, a w 2019 wzrosną o ponad 65 mln dolarów do poziomu 238,9 mln dol.

  1. Hiperpersonalizacja stanie się stałym elementem kampanii

Wzrost wydatków na dane o Internautach i reklamę programmatic, wykorzystującą cyfrowe informacje, prowadzi do generowania wysoce spersonalizowanych przekazów, które otrzyma odbiorca. Wykorzystując algorytmy sztucznej inteligencji i analizę Big Data, marketerzy już mówią o zjawisku hiperpersonalizacji, czyli precyzyjnym dostosowaniu komunikatów marketingowych do zainteresowań, intencji i demografii konkretnego użytkownika.

Jak podaje serwis Marketing Dive, obecnie zaledwie 9% marketerów posiada strategię hiperpersonalizacji, która bazuje na algorytmach sztucznej inteligencji. Ale aż 61% marketerów deklaruje, że zamierza poprawić customer experience, stosując hiperpersonalizację contentu, a ponad połowa (51%) deklaruje, że wykorzystanie wniosków z analizy danych w podejmowaniu decyzji jest dla nich ważna.

eMarketer analizując trendy w marketingu lojalnościowym, również wyróżnia personalizację przekazu. W jaki sposób marketerzy planują ją spożytkować? Najczęściej wskazują na: dostosowanie contentu strony do oczekiwań konkretnego odbiorcy (45%), promocję zawartości automatycznie dostosowaną do profilu użytkowników (50%) oraz wykorzystanie targetowania tzw. look-alike’ów, czyli użytkowników o profilu najbardziej zbliżonym do najlepiej konwertujących klientów (45%).

  1. Wzrost inwestycji w technologie do analizy i zarządzania danymi

Rosnący rynek usług cyfrowych opartych o dane niesie za sobą potrzebę wykorzystania technologii umożliwiających łatwą integrację, zarządzanie i analizę dużych zbiorów informacji. Dlatego wydatki głównie na Data Management Platforms wzrosną już w tym roku o jedną czwartą, twierdzi iAB i Winterberry Group. Co więcej, inwestycje w technologie do zarządzania, przetwarzania i integracji danych osiągnęły w 2018 roku blisko 5 mld dolarów.

Autorzy raportu słusznie wskazują, że istotny wpływ na zwiększenie zainteresowania platformami do zarządzania danymi, ma wprowadzenie regulacji dotyczących przetwarzania danych osobowych w Europie (RODO) oraz planowane nowe przepisy w USA (CCPA). Technologia, w którą coraz chętniej inwestują marketerzy, pomoże spełnić wymogi prawne dzięki centralnemu zarządzaniu informacjami i możliwości ich anonimizacji.

  1. Wzrost znaczenia sztucznej inteligencji wspieranej Smart Data

Sztuczna inteligencja – słowo wytrych, które znajduje zastosowanie w niemal każdej dziedzinie ludzkiego życia. Ten modny termin pokazuje swój potencjał szczególnie w marketingu online. Dzięki właściwemu wykorzystaniu, danych czyli analizie miliardów informacji i wyciąganiu wniosków, a więc wygenerowaniu z Big Data już przetworzonych, wartościowych informacji, czyli Smart Data, sztuczna inteligencja pomoże marketerom w odkrywaniu właściwych dróg dotarcia do klienta.

Według blisko połowy marketerów z USA, sztuczna inteligencja najbardziej pomoże w odnajdywaniu istotnych informacji o klientach na podstawie analizy dużych zbiorów danych – podaje serwis eMarketer. Dane te uzupełnia Marketing Dive, który podaje, że aż 53% marketerów B2B twierdzi, że AI zwiększy efektywność ich działań reklamowych. W kampaniach online pomoże w przygotowaniu bardziej spersonalizowanych komunikatów serwowanych w modelu programmatic.

  1. Wyższa jakość i transparentność danych

Wprowadzenie nowych regulacji dotyczących prywatności danych (RODO) zaowocowało mobilizacją w branży marketingu online i potrzebą dostarczania wysokiej jakości danych w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami. Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom rynkowym, marketerzy będą jeszcze staranniej podchodzili do kwestii kontroli, źródła i jakości oferowanych informacji o Internautach.

Transparentność danych to temat, który jednoczy branżę marketingową. IAB Europe w tym roku powołało do życia IAB Transparency & Consent Framework, czyli inicjatywę na rzecz realizacji wytycznych RODO. Opracowany standard prowadzi zarówno do poprawy jakości danych, jak i do jeszcze staranniejszego dbania o prywatność użytkowników.

Dążenie do wyższej transparentności danych będzie prowadziło do oferowania zweryfikowanych jakościowo segmentów. To z kolei zaowocuje zwiększeniem zaufania reklamodawców do firm dostarczających dane oraz do większej efektywności kampanii realizowanych na podstawie sprawdzonych i przejrzystych dla kupujących danych o odbiorcach.

  1. Dynamiczne wzrosty w reklamie mobilnej

Rozwój rynku smartphonów i tabletów spowodował powstanie jeszcze większej ilości punktów stycznych użytkownika z internetem, a co za tym idzie wystąpiła wzmożona podaż danych. Urządzenia przenośnie nie wyparły komputerów osobistych, stały się zaś ich uzupełnieniem. Mobilna rewolucja technologiczna, dostępność i stosunkowa niska cena urządzeń mobilnych połączonych z Internetem wpłynęła na spektakularne wzrosty wydatków na reklamę mobilną. Jak podaje serwis eMarketer, budżety na promowanie w mobilu będą dalej wyraźnie rosły i już w 2022 roku będą stanowiły blisko połowę wszystkich wydatków reklamowych w USA.

Zwiększenie udziału reklamy mobilnej na rynku cyfrowym wynika m.in. ze zmiany stylu życia, możliwości wykonywania wielu czynności przy użyciu smartfona, który zazwyczaj jest pod ręką i służy zarówno do płatności za zakupy, jak i do przeglądania informacji prasowych czy blogów.

W marketingu mobilnym reklamodawcy mogą jeszcze precyzyjniej trafiać do użytkowników wykorzystując dane nie tylko o ich zachowaniu, ale również lokalizacji, czy odwiedzonych sklepach w galerii handlowej. To zaś prawdziwy nawóz dla hiperpersonalizacji, która w marketingu mobilnym nabiera dodatkowego wymiaru.

 

Comments

comments

255
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...