2018 w marketingu e-commerce: Grupa Domodi podsumowuje rok

Jerzy Ciszewski - 17.12.2018
221

2018 w marketingu e-commerce: Grupa Domodi podsumowuje rok

2018 w marketingu e-commerce: Grupa Domodi podsumowuje rok

Skupione na użytkowniku i dla użytkownika – tak opisywało swoje działanie większość firm i marek w 2018 roku. Nikt nie zaprzeczy, że “userocentryzm” narzucał charakter działań online i offline. Realizowane kampanie miały przede wszystkim wyjść na przeciw oczekiwaniom użytkownika. O tym, jakie narzędzia i dlaczego sprawdziły się w 2018 roku, opowiadają eksperci z Grupy Domodi.

Marketing stawia na wizerunek

O tym, jak istotna jest spójność wizerunku, a co za tym idzie komunikatów wysyłanych przez markę do odbiorcy, firmy przekonały się już dawno. Utrzymanie jej na wysokim poziomie i w każdym medium, nie jest rzeczą prostą. Żyjemy bowiem w erze omnichannel’owej, w której marka powinna być obecna wszędzie tam, gdzie jej grupa docelowa. To twierdzenie było podstawą stworzenia strategii działań na 2018 rok dla platformy Homebook.pl. – W 2018 roku po raz pierwszy, na tak dużą skalę, platforma Homebook.pl wyszła do offline’u. Dotychczas byliśmy największym internetowym graczem w kategorii home&decor,  postanowiliśmy jednak poznać się z naszymi odbiorcami osobiście podczas największych targów wnętrzarskich Warsaw Home. Homebook.pl zajął tam ponad 100m stoisko i podczas 4 dni stworzyliśmy okazję do spotkania z architektami wnętrz, dziennikarzami, blogerami oraz z inwestorami.
O sukcesie eventu może mówić tylko jedno – za rok też tam będziemy – mówi Martyna Głowińska, marketing & PR manager w Grupie Domodi.
Z perspektywy Martyny Głowińskiej i jej działań w obszarze marketingu wizerunkowego, rok 2018 opisują 3 aspekty:

1. Data-driven marketing, czyli marketing oparty na danych, przede wszystkim związanych z odbiorcami. Wraz z rozwojem internetu coraz mniejszą wagę przywiązuje się do danych demograficznych. Natomiast rośnie waga informacji o stylu życia, przyjaciołach, preferencjach zakupowych czy spędzaniu wolnego czasu.
2.  Instagram, który bez wątpienia nadal wyznacza trendy w komunikacji. W branży fashion jest jednym z ważniejszych narzędzi dotarcia do usera.
3. Profesjonalizacja, duże firmy e-commerce coraz chętniej spoglądają na specjalistów
z branży komunikacyjnej i inwestują w działania PR.

Rok 2019 w Grupie Domodi rysuje się bardzo dynamicznie. – To będzie rok, w którym zaczniemy przypisywać swoją tożsamość z mocnym naciskiem na działania dla serwisu Domodi.pl. Aktualnie pracujemy nad rebrandingiem marki, którego efekty będziemy mogli zobaczyć już w 2019 roku. Użytkownik dostanie od nas nowe, unikalne wartości. Chcemy, aby Domodi.pl było czymś więcej niż tylko marketplace’m. Ostatni rok pracowaliśmy bardzo mocno z danymi i preferencjami naszych użytkowników, wiemy czego potrzebują, znamy ich proces podejmowania decyzji zakupowej. To wszystko jest dla nas kluczowe w adaptacji marki do realiów branży. Wychodzimy z założenia, że w tak szybko zmieniającej się rzeczywistości rację bytu mają przede wszystkim elastyczne marki, które zachowują przy tym niezmiennie swoje wartości. – podsumowuje Martyna Głowińska.

Marketing treści w rozkwicie

Działania contentowe to już nieodłączna część strategii marketingowej. Dlatego też konkurencja na tym polu stale rośnie (codziennie publikowanych jest ok. 2 milionów postów blogowych). Wpływa to również na użytkowników, którzy oczekują coraz to wyższej jakości contentu, jego różnorodności i atrakcyjności, jednocześnie podnosząc marketerom poprzeczkę na niespodziewany dotąd poziom. – Uwagę marketerów skupia fakt, że reklama natywna rośnie w siłę. Już na dzień dzisiejszy wiemy, że 86% czytelników traktuje reklamy natywne jako część swojej codzienności.  Nie przejdziemy obok tych danych obojętnie i na pewno nasze działania w nowym roku będą także mocno związane z tym tematem. – podsumowuje Michał Kamiński, content manager w Grupie Domodi.

Social media nie pozwalają zostać w tyle

Właściciele i developerzy portali społecznościowych przez cały 2018 rok dbali o to, aby marketerzy nie usypiali swojej czujności. Liczne zmiany i modyfikacje pociągały za sobą także nieoczekiwane spadki zaangażowania i widoczności. Szczególnie odczuwalne było to
w sektorach zajmujących się ruchem organicznym.

<em>- W dobie zmian, największym wyzwaniem w 2018 roku, był spadek zasięgów organicznych na Facebooku. – mówi Natalia Skowrońska, lider działu performance marketing REF w Grupie Domodi. – Aby rozwiązać ten problem postawiliśmy na głęboką analizę publikowanych postów, zmianę w podejściu do komunikacji oraz błyskawiczne wprowadzanie w życie nowinek proponowanych przez Facebook (np. zdjęcia 3D, relacje, itp.). Także działania płatne na Facebooku zmusiły firmy do weryfikacji stosowanych metod. – Musieliśmy się zmierzyć z wieloma zmianami w działaniach algorytmów Facebooka m.in w sposobie wyświetlania reklam i dostosować optymalizację do nowych wymagań. Do największych osiągnięć zaliczyć można zbudowanie szerokiego grona nowych odbiorców poprzez postawienie większego nacisku na kampanie prospektingowe. Udało nam się tym samym zidentyfikować kilka nowych segmentów dobrze konwertujących userów i tym samym zwiększyć skalę działań w obszarze social media performance. – dodaje Karolina Zankowicz, lider działu performance marketing CPC w Grupie Domodi.

Wyzwania roku 2018 motywują jednak do dalszej pracy i stałej obserwacji trendów w obszarze social media performance. Te najważniejsze to praca z kreacją i nowe podejście do formatów video i live. –
Kolejne wyzwanie to targetowanie – bardziej wnikliwe i precyzyjne. Jego zadaniem będzie pogłębienie lejka zakupowego, dopasowanie komunikatu reklamowego oraz wykorzystanie zachowań użytkowników. Praca z kreacją i targetowaniem – choć jest wyzwaniem od zawsze – w czasach coraz większego clutteru reklamowego wydaje się jeszcze bardziej istotna. – mówi Paweł Lewkowicz, manager działu social media performance w Grupie Domodi. – Treści reklamowe w mediach społecznościowych od dawna przestają być tylko reklamą. Muszą stawać się coraz bardziej treściami natywnymi, co widać po najszybciej rozwijających się kanałach społecznościowych wśród milenialsów. – dodaje Paweł Lewkowicz. Co poza tym? Odwraca się trend korzystania z mediów społecznościowych, użytkownicy coraz częściej przestają scrollować newsfeed na rzecz storiesów, które jako placement reklamowy i element strategii komunikacji będą jeszcze ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.

Rok 2018 w liczbach. Grupa Domodi:

GMV: 325 mln
Domodi.pl: 184 mln
Allani.pl: 78 mln
Homebook.pl: 63 mln

Łączna liczba partnerów/sklepów w 2018: 927
Domodi.pl: 344
Allani.pl: 209
Homebook.pl: 374

Liczba odsłon serwisów Grupy Domodi za 2018: 1,14 mld
Domodi.pl: 282 mln
Allani.pl: 238 mln
Homebook.pl: 620 mln

Liczba unikalnych użytkowników serwisów Grupy Domodi za 2018: 136 mln
Domodi.pl: 71 mln
Allani.pl: 39 mln
Homebook.pl: 48 mln

*20% pokrycia UU dla Domodi i Allani

Comments

comments

221
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...