Twitter króluje w świecie cyfrowej dyplomacji

Redakcja PR - 01.06.2016
284

Według raportu agencji Burson-Marsteller, światowi przywódcy i przedstawiciele rządów w mediach społecznościowych najczęściej korzystają z Twittera

Twitter króluje w świecie cyfrowej dyplomacji

Według raportu agencji Burson-Marsteller, światowi przywódcy i przedstawiciele rządów w mediach społecznościowych najczęściej korzystają z Twittera, choć ich profile największy zasięg osiągają na Facebooku.

    *     *     *     *     *

Nowy Jork, 1 czerwca 2016 – W ciągu ostatnich pięciu lat Twitter stał się najważniejszym kanałem dla cyfrowej dyplomacji, używanym przez przedstawicieli rządów i światowych przywódców. Według raportu Twiplomacy dotyczącego komunikacji światowych przywódców w mediach społecznościowych, przygotowywanego corocznie przez agencję Burson-Marsteller, Twitter jest używany jako główna platforma społecznościowa przez przedstawicieli rządu i głowy państw w 173 państwach, co stanowi 90% państw członkowskich ONZ. Na drugim miejscu najczęściej używanych przez światowych przywódców platform społecznościowych plasuje się Facebook – oficjalne profile założyło na nim 169 rządów. Mimo, że najczęściej wykorzystywanym kanałem jest Twitter, dwukrotnie więcej obserwujących przyciągają profile przywódców na Facebook’u.

Pierwszą trójkę najpopularniejszych platform społecznościowych zamyka YouTube – używa go 78% krajów członkowskich ONZ, natomiast z Instagrama korzysta 70%, co daje mu czwarte miejsce w rankingu Burson-Marsteller. Podczas gdy komunikacja na Twitterze odbywa się głównie za pomocą krótkich wiadomości tekstowych, które mogą być wzbogacone zdjęciem lub grafiką, Instagram opiera się głównie na treściach wizualnych z minimalną ilością tekstu – jest to idealne narzędzie do prezentowania zdjęć przedstawiające kulisy pracy polityków. Rządy posiadające większe zespoły specjalistów ds. mediów społecznościowych częściej eksperymentują również z całkowicie wizualnymi kanałami, takimi jak Vine i Snapchat, które popularne są wśród młodszej grupy docelowej, tzw. Millenialsów. Rządy – głównie Ameryki Łacińskiej – które nie zawsze mają możliwość transmisji przemówień na żywo, chętnie korzystają z narzędzi takich jak Periscope i Facebook Live do upubliczniania swoich konferencji prasowych.

Tegoroczna edycja raportu Twiplomacy, który pierwotnie koncentrował się wyłącznie na Twitterze, została pozszerzona o analizę wykorzystania innych platform społecznościowych – Facebook, Instagram, YouTube, a także niszowe dla cyfrowej dyplomacji Snapchat, LinkedIn, Google+, Periscope i Vine. Na stronie raportu Twiplomacy zawarte są aktualizowane na bieżąco rankingi oraz pierwszy w historii atlas mediów społecznościowych dla każdego z badanych krajów.

„Nasze badania pokazują, że osoby sprawujące władzę coraz częściej komunikują się z najważniejszymi dla nich grupami za pomocą mediów społecznościowych” – podsumowuje Don Baer, CEO agencji Burson-Marsteller. „Ponieważ to zaangażowanie użytkowników stało się kluczowym wskaźnikiem sukcesu w mediach społecznościowych, raport Twiplomacy pokazuje, którzy politycy i w jakich kanałach prowadzą najefektywniejszą komunikację oraz czego możemy się od nich nauczyć.”

Rozszerzenie raportu Twiplomacy o kolejne platformy pozwala na wyciągnięcie wniosków dotyczących tego, co decyduje o sukcesie profili w mediach społecznościowych i generuje największe zaangażowanie użytkowników. Z połączenia danych z różnych profili oraz dogłębnej analizy treści wynika, że kluczowymi elementami są plastyczność i kreatywność wpisów, które muszą być dostosowane do specyfiki konkretnej platformy. Największym zaangażowaniem cieszą się treści pokazujące „ludzką twarz” polityków oraz te najbardziej aktualne, pozwalające użytkownikom na bieżąco śledzić wydarzenia polityczne. Do światowych przywódców, którzy z największym sukcesem wykorzystują media społecznościowe, należą prezydent Stanów Zjednoczonych Barack Obama i przedstawiciele Białego Domu, prezydent Argentyny Mauricio Macri oraz premier Kanady Justin Trudeau.

„Nasze przekrojowe badania pokazują, że światowi przywódcy coraz częściej decydują się na zintegrowaną komunikację za pomocą kilku platform społecznościowych na raz. Przewidujemy, że w ślad za nimi pójdą również liderzy biznesu” – komentuje Jeremy Galbraith, CEO agencji Burson-Marsteller w regionie EMEA. „Poprzez media społecznościowe światowi przywódcy umożliwiają poznanie, kto kryje się za oficjalnym tytułem – ta bezpośredniość, bardziej niż słowa czy prywatne zdjęcia, decyduje o sile przekazu. Jest to taktyka, z której równie efektywnie mogą korzystać przywódcy z różnych obszarów biznesowych.”

Na potrzeby raporty Twiplomacy 2016 przeanalizowano 793 profile przywódców i przedstawicieli rządów 173 krajów, z łącznym zasięgiem 324 milionów użytkowników.

Tegoroczne wybory w Stanach Zjednoczonych oznaczają nie tylko zakończenie prezydentury Baracka Obamy, ale też koniec jego niekwestionowanego przywództwa w świecie cyfrowej dyplomacji. Barack Obama odejdzie na emeryturę, pozostawiając 137 milionów użytkowników obserwujących jego profile w mediach społecznościowych – to więcej niż liczba obserwujących profile wszystkich światowych przywódców razem wziętych. Sam profil Baracka Obamy na Twitterze śledzi 74 milionów użytkowników, znacząco wyprzedzając papieża Franciszka I (drugie miejsce z 28 milionami obserwujących) i premiera Indii Narendrę Modiego (trzecie miejsce z 19 milionami odbiorców).

Jednak, jak pokazują badania Burson-Marsteller, ogromna liczba obserwujących nie zawsze przekłada się na równie wysokie zaangażowanie. Oficjalny profil prezydenta @POTUS, założony w maju 2015, jest dopiero siódmym, pod względem liczby obserwujących, profilem na Twitterze mającym 7,6 miliona obserwujących, ale za to najefektywniejszym – pojedyncze posty są udostępniane średnio 12 350 razy przez użytkowników, podczas gdy treści z prywatnego profilu @BarackObama, którego śledzi dziesięciokrotnie więcej osób, udostępniane są średnio tylko po 1572 razy.

Ministerstwa spraw zagranicznych używają Twittera m. in. do nawiązywania kontaktów ze światowymi przywódcami i przedstawicielami rządów. W maju 2015 r. Departament Stanu USA użył Twittera do nawiązania więzi ze swoim odpowiednikiem na Kubie, na wiele miesięcy przed oficjalnym przywróceniem stosunków dyplomatycznych pomiędzy obu państwami. Departament Stanu próbował kontaktować się tą drogą również z prezydentem Iranu Hassanem Rouhanim oraz ministrem spraw zagranicznych Javadem Zarifem, jednak bez powodzenia.

Europejska Służba Działań Zewnętrznych jest najlepiej połączonym ministerstwem spraw zagranicznych – posiada 122 kontakty do światowych przywódców na Twitterze. Na drugim miejscu w tej kategorii plasuje się Ministerstwo Spraw Zagranicznych Rosji z 111 kontaktami, a na trzecim Ministerstwo Spraw Zagranicznych Norwegii z 100 połączeniami.

Najpopularniejszym wśród światowych przywódców pozarządowym profilem jest konto Organizacji Narodów Zjednoczonych @UN – obserwuje je 296 z 793 światowych przywódców na Twitterze. Profil The New York Times (@NYTimes) jest wśród nich najpopularniejszym dziennikiem, a @UNICEF drugim co do liczby obserwujących profilem wśród międzynarodowych organizacji. Profil @Twiplomacy jest czwarty co do popularności wśród światowych przywódców pozarządowym profilem na Twitterze – obserwuje go 162 przywódców światowych i przedstawicieli rządów – przed The Economist, BBC, Reuters i CNN.

„Twitter znacznie ułatwia relacje pomiędzy światowymi przywódcami w dzisiejszym Internecie” – zauważa Matthias Lufkens, Dyrektor Zarządzający działu Digital Burson-Marsteller EMEA. „Jestem niezmiernie dumny z faktu, że nasze konto @Twiplomacy znalazło się na liście najpopularniejszych profili wśród światowych przywódców.”

Inne ciekawe wnioski:

  • Profil minister spraw zagranicznych Indii @SushmaSwaraj śledzi 5 milionów użytkowników, a profil królowej Jordanii @QueenRania 4,7 miliona obserwujących – są to dwie najpopularniejsze przywódczynie na Twitterze.
  • Profil premiera Wielkiej Brytanii @Number10gov jest najpopularniejszym z profili przywódców w Unii Europejskiej – obserwuje go ponad 4,4 miliona użytkowników, dwukrotnie więcej niż profil premiera Włoch @MatteoRenzi i brytyjskiej @RoyalFamily.
  • Kenijski przywódca Uhuru Kenyatta @UKenyatta jest najpopularniejszy w rejonie Afryki Subsaharyjskiej – obserwuje go 1,4 miliona użytkowników, tuż za nim plasuje się prezydent Rwandy @PaulKagame, a trzecie miejsce zajmuje kancelaria prezydenta Południowej Afryki (@PresidencyZA) z 673 000 obserwujących.
  • W Ameryce Łacińskiej, prezydent Meksyku Enrique Peña Nieto @EPN ma 5,2 miliona obserwujących, pozostawiając daleko w tyle prezydentów Kolumbii (@JuanManSantos), Wenezueli (@NicolasMaduro) i Argentyny (@MauricioMacri) – wszyscy trzej mają po 2,8 miliona obserwujących.
  • Szejk Mohammed bin Rashid Al Maktoum @HHShkMohd jest najpopularniejszym arabskim przywódcą z 6 milionami obserwujących. Za nim plasują się król Arabii Saudyjskiej @KingSalman z 5 milionami obserwujących, królowa Jordanii @QueenRania oraz Minister Spraw Zagranicznych Zjednoczonych Emiratów Arabskich Abdullah Bin Zayed (@ABZayed), oboje z 3 milionami obserwujących.
  • Wśród ministerstw spraw zagranicznych, najpopularniejszy jest Departament Stanu USA z 2,6 miliona obserwujących, a za nim ministerstwa Turcji (@TC_Disisleri) i Rosji (@MID_RF) z 1 milionem obserwujących.
  • Ponad 5 000 ambasad i ambasadorów ma swoje konta na Twitterze, który stał się platformą dla dyplomatycznych misji w Nowym Jorku, Waszyngtonie, Londynie i Brukseli.

252765_454187264606497_1270702142_n

Pełne zestawienie raportów o światowych przywódcach w mediach społecznościowych można znaleźć na stronach bm.com i twiplomacy.com.

O raporcie

Twiplomacy to raport z wynikami najnowszych badań zespołu Burson-Marsteller na temat sposobów w jaki światowi przywódcy, przedstawiciele rządów i międzynarodowych organizacji komunikują się za pomocą mediów społecznościowych.  Z początku raport zespołu Burson-Marsteller koncentrował się wyłącznie na Twitterze, jednak w 2016 pod uwagę zostały wzięte kolejne platformy społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram, YouTube, a także niszowe dla cyfrowej dyplomacji społeczności Snapchat, Google+, LinkedIn, Periscope i Vine.

O Burson-Marsteller

Firma Burson-Marsteller (rok założenia: 1953) jest czołową światową agencją public relations. Firma oferuje klientom doradztwo strategiczne oraz realizację programów w pełnym zakresie usług public relations, public affairs, zarządzania reputacją, zarządzania kryzysowego, reklamy i strategii cyfrowych. Doskonale funkcjonująca sieć światowa firmy obejmuje 73 biura własne i 85 agencji afiliowanych, działających w 110 krajach na sześciu kontynentach. Burson-Marsteller jest częścią Young&Rubicam Group, wchodzącej w skład WPP, wiodącej sieci usług komunikacyjnych. Więcej informacji uzyskać można pod adresem: bm.com.

 

Comments

comments

284
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...