Polaków portret modowy – Raport Polska Strojna 2016

Informacja Prasowa - 30.11.2016
286

Raport Polska Strojna 2016. Trendy w zachowaniach zakupowych Polaków

Polacy i moda: lubimy wygodę, jakość i… schludność. Trendy? Znamy, ale nie zawsze stosujemy. Ubrania, obuwie i dodatki zaczynamy traktować jak inwestycję we własny wizerunek, w wygodę albo w relacje z innymi. Jesteśmy bardzo zdecydowani co do własnych potrzeb, a cena nie zawsze jest najważniejszym kryterium. Wielu Polaków chciałoby wymienić zawartość swoich szaf i to natychmiast. To najważniejsze wnioski z przeprowadzonego na zlecenie Allegro badania „Polska strojna 2016. Trendy w zachowaniach zakupowych Polaków”.

Allegro i Mobile Institute już po raz drugi przebadali zwyczaje modowe i trendy zakupowe Polaków. Badanie „Polska Strojna 2016. Trendy w zachowaniach zakupowych Polaków” to największe tego typu badanie w Polsce.

Po raz kolejny okazuje się, że Polaków portret modowy jest skomplikowany i pełen sprzeczności. Ale widzimy też kilka zjawisk, które prawdopodobnie zmienią polski rynek mody już wkrótce. Wartością raportu są nie tylko wywiady przeprowadzone 1752 respondentami, ale także komentarze 25 ekspertów polskiego rynku mody. Część raportu poświęcono kupującym na Allegro, którzy zachowują się nieco inaczej niż cała populacja: są odważniejsi w swoich decyzjach, wydają więcej i częściej niż średnia. Jest to o tyle istotne, że udział Allegro w polskim rynku mody w e-commerce szacowany jest na ok. 50%.

Każdego dnia na Allegro sprzedaje się średnio ponad 850 tysięcy przedmiotów, z czego 1/5 poprzez urządzenia mobilne; w samej kategorii Moda i Uroda klienci dokonują 3 mln transakcji miesięcznie.

Mamy unikatową wiedzę w zakresie tego, w jaki sposób Polacy kupują ubrania, dodatki i inne produkty z kategorii Moda oraz jakie są ich ścieżki i modele zakupowe – mówi Przemysław Budkowski, prezes Allegro. – Jako odpowiedzialni za rozwój polskiego e-commerce już po raz drugi, w ramach projektu „Polska Strojna”, dzielimy się cenną wiedzą o modzie w Polsce. To, co odkryliśmy w tym roku, można ująć krótko: Polacy szybko zmieniają swoje zwyczaje zakupowe w modzie. Wydajemy więcej, ale kupujemy mądrzej. Cieszy nas wzrost świadomości klientów, bo to oznacza, że możemy zaoferować coraz ciekawsze produkty i ułatwienia w zakupach – dodaje Przemysław Budkowski.

strojna_infografika_print-1

Jak i w poprzednim roku zapytaliśmy Polaków, co ma dla nich znaczenie przy zakupach ubrań, butów i dodatków. W większości dotychczasowych badań dostępnych na rynku i w powszechnej świadomości funkcjonuje stereotyp: „najlepiej sprzedaje niska cena” i „Polak kupi, jeśli jest tanio”. Tymczasem z naszego raportu oraz z obserwacji zachowań klientów w serwisie Allegro wynika, że wcale tak nie musi być.

Wybierając ubrania i dodatki, Polacy coraz większą wagę przywiązują do marek, szczególnie gdy któreś z nich lubią – mówi Celestyna Lendo-Zachariasz, menedżer kategorii Moda w Allegro. – W takim przypadku cena ma zdecydowanie mniejsze znaczenie. Gdy pytamy o najważniejsze cechy produktów w kontekście konkretnej np. ulubionej marki, wtedy większą rolę zaczynają odgrywać inne cechy: marka powinna być spójna z naszym gustem, gwarantować dobrą jakość produktów i być zaufana. Dobra jakość jest też najważniejsza dla mieszkańców wsi i największych miast. Mieszkańcy zaś dużych miast doceniają w markach spójność z ich gustem. Mieszkańcy małych i średnich miast nadal zwracają bardzo dużą uwagę na cenę – dodaje Celestyna Lendo-Zachariasz.

Z promocji modowych na co dzień korzysta bowiem 55% kupujących ubrania i dodatki. Polacy najczęściej deklarują korzystanie z wyprzedaży sezonowych (42%), ale także z kodów rabatowych (25%) i rabatów okazyjnych, np. urodzinowych, świątecznych czy weekendowych (25%). Lubimy też gratisy. Dobra cena nawet dla największych fanów marek nadal będzie sporą pokusą. Jakie to ma znaczenie dla rynku?

Marki modowe doskonale znają to zjawisko ponieważ działają w branży, w której w pierwszej cenie sprzedaje się produkty tak naprawdę tylko kilka tygodni w roku – wskazuje Celestyna Lendo-Zachariasz. – Niektóre przyjmują strategię kuszenia klienta coraz to nowszymi promocjami czy programami lojalnościowymi, inne konsekwentnie strzegą swojej polityki cenowej, jeszcze inne stosują np. strategię fast fashion. Ze współpracy z naszymi partnerami wiemy, że umiejętnie potrafią oni budować strategię zarządzania ceną chociażby poprzez zróżnicowanie oferty pomiędzy różne kanały sprzedaży i dostosowywanie jej np. konkretnie dla klientów Allegro, którym dedykują produkty na wyłączność czy specjalne kolekcje i okazje – dodaje Celestyna Lendo-Zachariasz.

W tych badaniach – chociaż także w innych prowadzonych przez Allegro w ciągu ostatnich dwóch lat – wyraźnie widać, jak wielkie jest znaczenie kanału mobilnego w zakupach. Ale też smartfon stał się ulubionym dodatkiem modowym Polaków. Widzieliśmy to w ubiegłym roku, a w tym to się potwierdza. Dla wielu z nas mogą nie istnieć inne dodatki, skoro jest smartfon. Najlepiej nowoczesny, podnoszący status i pasujący do ubioru.

Produkty z branży odzież i obuwie cieszą się największym zainteresowaniem e-konsumentów – zauważa Patrycja Staniszewska, prezes zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej, która patronuje raportowi. – Wraz z rozwojem trendu smart zakupów widzimy – jak pokazują dane w niniejszym raporcie – że sama moda także staje się smart. Obserwujemy to nie tylko w tym, że Polacy dokonują zakupów z branży fashion z wykorzystaniem smartfona, ale również w tym, że liczy się dla nich to, jaki ten smartfon jest i czy podkreśla ich indywidualny styl. Jak wynika z raportu modnie jest być smart, co oznacza nie tylko kupowanie mobilne, ale przede wszystkim swobodne migrowanie konsumenta pomiędzy różnymi kanałami sprzedaży. Po to, żeby najpełniej zrealizować swoją zakupową potrzebę czy zachciankę – w dobrej cenie, we właściwym kolorze, szybciej itd. Smart klient wyznacza trendy w modowym e-commerce, który także musi być smart, jeśli chce za nim nadążyć – dodaje Patrycja Staniszewska.

Raport Polska Strojna

Dzięki temu, że to już drugie badanie, a konsumenci odpowiadają na podobne pytania, badanie daje możliwość śledzenia trendów. Raport skupia się na tym, co można pokazać jako zmianę w czasie.

Największą wartością badania Polska Strojna jest jego ciągłość – mówi Katarzyna Czuchaj-Łagód, dyrektor zarządzający Mobile Institute. – Ważne jest także bogactwo informacji, które są kluczowe dla wszystkich graczy na rynku modowym, jak preferowane style, kolory, dodatki, wykorzystywane źródła inspiracji modowych czy ulubione promocje. Polski rynek cierpi na brak badań, które byłyby cykliczne i pozwalały obserwować trendy w zachowaniach konsumentów. Ten projekt taki jest, a dzięki temu, że co roku badamy bardzo dużą liczbę konsumentów, może stać się wsparciem w stworzeniu strategii rozwoju niejednego biznesu modowego. Przykładowo, na podstawie dwóch edycji badania wiemy już, że Polacy coraz rzadziej utożsamiają zainteresowanie modą ze śledzeniem najnowszych trendów i kierowaniem się nimi przy zakupach modowych. Coraz wyraźniej widać, że mamy swój styl i chcemy świadomie go budować, kupując produkty, które są nie tylko atrakcyjne cenowo, ale dobre jakościowo i wygodne oraz marki, które są spójne z naszym gustem i zaufane. Oczywiście w każdej decyzji badania dodajemy też nowe elementy, np. w tym roku nowością jest informacja o preferowanych promocjach modowych, a także zakupach odzieży funkcjonalnej i marek premium – dodaje Katarzyna Czuchaj-Łagód.

O badaniu: Raport został przygotowany na podstawie badania na grupie 1752 konsumentów, jakie zostały przeprowadzone przez Mobile Institute w formie responsywnych ankiet CAWI (Computer-Assisted Web Interview) w dniach 26 października–3 listopada tego roku. Próba odpowiada strukturze polskich internautów pod względem płci, wieku i miejsca zamieszkania. Dodatkowo, podobnie jak w poprzedniej edycji projektu, zbadaliśmy także użytkowników Allegro (914 osób).

Cały raport dostępny jest tu: Polska Strojna. Trendy w zachowaniach zakupowych Polaków.

Comments

comments

286
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...