Quo vadis, komunikacjo? Raport European Communications Monitor (ECM)

Redakcja PR - 26.07.2016
159

Raport EMC - wszystko o Big data, zautomatyzowanym PRze, influencerach i social mediach

Właśnie ukazał się raport European Communications Monitor (EMC). W badaniu wzięło udział 21 tysięcy respondentów z 43 krajów Europy – otrzymane rezultaty trafnie wskazują trendy kształtujące komunikację na całym kontynencie. Najważniejsze kwestie omówione w publikacji to big data, automatyzacja PRu na potrzeby zarządzania czy rola social mediów i influencerów w komunikacji.

Automatyzacja komunikacji i big data – przyszłość komunikacji

Według 72% badanych big data zmieni całkowicie ich zawód, ale tylko 21% z nich wdrożyło jego mechanizmy do swoich firm. 59,3% pogłębiało w jakikolwiek sposób swoją wiedzę o big data, a 24,4% nigdy nie podjęło takich działań. W Polsce mechanizmy big data zostały zaimplementowane przez 25,4% specjalistów ds. komunikacji. Dla porównania, najwyższy odsetek odnotowano w Hiszpanii (30,3%), najniższy zaś w Austrii – 9,4%.

Badani pytani byli o kwestie automatyzacji komunikacji i procesów decyzyjnych. Zwłaszcza w ciągu ostatniej dekady nastąpiła w zakresie ogromna zmiana. Trzy czwarte badanych uważa za przydatne w komunikacji uwzględnia algorytmy kanałów social media i stron internetowych. 67,4% sądzi, że algorytmy te ułatwiają podejmowanie decyzji.

Ankietowani ocenili także poszczególne kanały komunikacji – okazało się, że najbardziej preferowane są wciąż spotkania face-to-face. Przez ekspertów są cenione bardziej niż social media. W badaniu zapytano także o stosunek do influencerów – okazało się, że 43% specjalistów dąży w różny sposób do integracji z ich środowiskiem.

Co robią w pracy specjaliści ds. komunikacji? 

Raport EMC zawiera także analizę rozkład czasu spędzanego w pracy przez specjalistów ds. komunikacji. Okazuje się, że najwięcej (36,2%) poświęcają go czynnościom operacyjnym – pisaniu notek i mejli, kontaktom z dziennikarzami czy raportowaniu. 27,8% czasu zaś zajmuje planowanie działań, spotkania z przełożonymi, organizacja pracy i układanie strategii pod np. ewentualne kryzysy. Specjaliści ds. komunikacji jedynie 18,8% swojego dnia w pracy poświęcają na czytanie raportów i badań czy obserwację bieżącej sytuacji w branży. Resztę, czyli 17,2% czasu w pracy poświęca się na szkolenia, trening osobisty, wyszukiwanie tematów interesujących dla mediów czy rozmowy ze współpracownikami.

Social media i influencerzy 

Badanie skupiło się również na stosunku do nowych mediów specjalistów i konsultantów komunikacji. Zdaniem 58,4% z nich, social media influencerzy (SMI) są ważni w strategii komunikacji. Najważniejsze czynniki, które wyróżniają SMI, to zdaniem badanych: specjalizacja w danej dziedzinie, wizerunek i reputacja, treści, które wytwarzają i którymi się dzielą w sieci, a dopiero potem liczba obserwujących czy fanów.

Specjalnie dla portalu publicrelations.pl, wyniki raportu komentuje Katarzyna Fabjaniak-Czerniak, Group Account Director w Hill + Knowlton Strategies:

Przyszłość komunikacji: big data, social media i relacje 1:1

William Edward Deming powiedział kiedyś: “In God we trust: all others must bring data.” Jeszcze nigdy te słowa nie były tak adekwatne dla sektora komunikacji, jak dziś. Potwierdza to tegoroczna edycja raportu European Communications Monitor (ECM). Główne obszary, wokół których skupia się ECM to big data i zautomatyzowany PR, influencerzy i Social Media, zaangażowanie interesariuszy, szkolenie najwyższej kadry menedżerskiej oraz rozwój kompetencji. W badaniu wzięło udział 21 tysięcy respondentów z 43 krajów Europy, dzięki czemu otrzymane rezultaty trafnie wskazują trendy kształtujące komunikację na całym kontynencie. 

Jak dowodzą wyniki badania – Social Media rośną w siłę u boku relacji 1:1, tworząc raczej symbiotyczny związek, niż wykluczając się nawzajem. Tradycyjne formy kontaktu tracą na wartości – już tylko 30% respondentów ocenia, że za trzy lata nadal będą miały duże znaczenie. Z drugiej strony niespełna połowa pytanych ma opracowaną strategię skutecznej współpracy z influencerami Social Media. Biorąc to pod uwagę, należy spodziewać się, że rola social influencerów i bliskich relacji z nimi będzie rosła na znaczeniu w strategii komunikacji firm i marek.

W 2016 roku ECM obchodzi dziesięciolecie swojego istnienia, pomagając specjalistom w analizie trendów kierujących tym sektorem, a także kreując podłoże do ważnych wniosków, mających przełożenie na usprawnienie codziennej pracy. Kluczem do sukcesu w dobie zdominowanej przez społeczeństwo informacyjne jest mądre i rozważne planowanie strategiczne w oparciu o sprawdzone dane. Jako Hill+Knowlton Strategies, patrzymy w przyszłość z zaciekawieniem, czekając na kolejne etapy rozwoju komunikacji realnie interaktywnej.

Katarzyna Fabjaniak_1_BEST

Comments

comments

159
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...