Ponad 20 mln polskich internautów kupuje online – Badanie PayU i XTB „Postawy Polaków wobec finansów i technologii internetowych”

Informacja Prasowa - 30.01.2017
134

Ponad 20 mln polskich internautów kupuje online - Badanie PayU i XTB „Postawy Polaków wobec finansów i technologii internetowych”

W Polsce 23 mln osób w wieku 15 – 75 lat korzysta z internetu. 87% z nich dokonało zakupu przez internet w ciągu ostatniego roku. To oznacza, że ponad 20 mln internautów kupuje online. Według badania, przeprowadzonego za zlecenie PayU i XTB przez ARC Rynek i Opinie, Polacy dzielą się na 3 grupy o różnym podejściu do kwestii finansowych: Tradycjonaliści – to najczęściej mężczyźni w średnim wieku i starsi. Są przywiązani do tradycyjnych form płatności. Znacznie rzadziej niż inni oszczędzają – jeżeli już odkładają pieniądze, to we własnym zakresie w domu. Rzadko kiedy dokonują inwestycji. Świadomi – to zarówno mężczyźni jak i kobiety, pracujący, z wyższym wykształceniem. Dbają o swoje finanse – oszczędzają i inwestują. Są otwarci na technologie internetowe, chętniej niż inni korzystają z nowych form płatności. Gospodarni – to w większości wypadków kobiety, młode, uczące się i pracujące dorywczo, oraz starsze, szukające możliwości zarobku. W odróżnieniu od pozostałych osób, chętnie korzystają ze wsparcia finansowego bliskich. Nie mają preferencji co do form płatności.

2/3 z nas deklaruje, że oszczędza pieniądze, ale tylko 1/4 dokonuje inwestycji. Głównym celem oszczędzania jest zabezpieczenie finansowe na wypadek nagłego pogorszenia się sytuacji materialnej. Większość oszczędzających stara się odkładać regularnie kwoty do kilkuset złotych miesięcznie (100-500 zł), chociaż nie zawsze się to udaje. Głównym powodem oszczędzania oraz inwestowania jest chęć zabezpieczenia się „na czarną godzinę”.

kupuje online

Ponad 1/4 pytanych (28%) dokonuje ponad połowy swoich zakupów przez Internet. Płacąc za nie Polacy najczęściej korzystają z e-przelewów (tzw. pay-by-linków) lub przelewów przez bankowość internetową. Tylko 27 proc. ankietowanych deklaruje wierne przywiązanie do „żywej gotówki”. Większość respondentów nie skorzystała jednak jeszcze z najprostszych płatności internetowych, czyli tych wykonywanych jednym kliknięciem. W dużym stopniu dlatego, że wiele sklepów nie daje takiej możliwości. Tymczasem spośród tych, którzy nie płacili dotąd jednym kliknięciem, ponieważ sklep nie udostępniał tej formy płatności, aż 43 proc. deklaruje, że skorzystałoby z niej, gdyby to było możliwe. Grupa „Świadomych” częściej niż inni wybiera nowoczesne formy płatności, takie jak E-portfel (26%) czy karta płatnicza online (35%).

kupuje online

Niemal 3/4 Polaków dokonało jakiejś formy pożyczki w ciągu ostatnich dwóch lat. Choć dla 61% z nas pożyczanie pieniędzy od znajomych czy rodziny jest przykrą koniecznością, to pożyczki od bliskich pozostają jedną z najczęstszych form uzyskiwania wsparcia finansowego. Średnio czterech na dziesięciu pytanych deklaruje, że dokonało zakupów na raty w ciągu ostatnich dwóch lat.

 Inwestujący najczęściej wybierają fundusze inwestycyjne, a środki lokują przeważnie na okres nie dłuższy niż dwa lata. Mężczyźni znacznie częściej niż kobiety inwestują po to, aby mieć więcej pieniędzy (44% mężczyzn, w porównaniu do 26% kobiet). Jedną z głównych przyczyn niechęci do inwestycji jest brak wiedzy z tego zakresu.
kupuje online

Comments

comments

134
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...