Pacjent i onkolog partnerami w leczeniu – raport Federacji Stowarzyszeń „Amazonki”

Informacja Prasowa - 23.02.2017
110

Pacjent i onkolog partnerami w leczeniu - raport Federacji Stowarzyszeń „Amazonki”

Federacja Stowarzyszeń Amazonki ogłosiła wyniki ankiet przeprowadzonych wśród chorych oraz onkologów w ramach kampanii „Jest jak Jest – Mam Wybór!”. Ankiety mają pomóc we wzajemnym zrozumieniu i budowaniu partnerskich relacji między pacjentami i lekarzami, a w efekcie w osiąganiu jak najlepszych efektów terapii.

Badania ankietowe, które zostały przeprowadzone przez Federację Stowarzyszeń Amazonki, są jednym z pierwszych działań w ramach zainaugurowanej w połowie grudnia 2016 r. kampanii „Jest jak Jest – Mam Wybór!”. Ankieterzy zadali pytania dotyczące wyboru metod leczenia oraz relacji z pacjentami 116 onkologom, podczas XIX Kongresu Polskiego Towarzystwa Onkologii Klinicznej w Gdańsku*.

Z kolei w ankiecie internetowej na pytania dotyczące podobnych zagadnień odpowiedziało 244 członkiń Stowarzyszeń „Amazonki” z całej Polski. 64 proc. z ankietowanych pań zakończyło terapię onkologiczną ponad trzy lata temu, 20 proc. w ostatnich dwóch latach, a 4 proc. jest aktualnie w trakcie leczenia. Czas zakończenia terapii nie miał jednak zasadniczego wpływu na rozkład głosów. Poniżej przedstawiamy wyniki tych ankiet z komentarzami Krystyny Wechmann, współzałożycielki i wieloletniej prezes Federacji Stowarzyszeń Amazonki oraz dr Agnieszki Jagiełło-Gruszfeld, onkologiem warszawskiego Centrum Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie.

Po pierwsze: świadomość Ponieważ jedną z najistotniejszych decyzji, jakie należy podjąć na początku terapii jest wybór odpowiedniej metody podania leku, pierwsze pytanie, jakie zadano lekarzom oraz pacjentkom dotyczyło właśnie tej kwestii. Brzmiało ono: „Jaką drogę podania chemioterapii wolałabyś stosować (zakładając jednakową skuteczność)”. Większość – 52 proc. pacjentek zadeklarowało, że w wyborze metody leczenia zdaje się na opinię swojego lekarza. Z pozostałych – 30 proc. wskazało chemioterapię doustną, 9 proc. podskórną i 9 proc. dożylną.

Zdecydowana większość lekarzy na pytanie: „Czy rozmawia Pani / Pan z chorym o drodze podania leczenia?” odpowiedziała pozytywnie: „Zazwyczaj tak” (67,2 proc.) oraz „W zależności od sytuacji” (30,2 proc.), odpowiedź „Zazwyczaj nie” wybrało tylko 2,6 proc. Natomiast w opinii pacjentek takiej rozmowy albo brakowało, albo została tak przeprowadzona, że jej sobie nie przypominają. Na pytanie: „Czy lekarz rozmawiał z tobą na temat metody – drogi podania leczenia?”,

„Nie” odpowiedziało 55 proc., „Nie pamiętam” 13 proc., „Tak” – tylko 32 proc.

Wady i zalety terapii

Kolejne pytania w ankietach Amazonek dotyczyły wad i zalet poszczególnych rodzajów chemioterapii. Pacjentki zadeklarowały, że przy wyborze metody leczenia największą uwagę zwracają na możliwość normalnego funkcjonowania – w domu i pracy (46 proc.) oraz działania niepożądane (42 proc.). Te aspekty były też wskazywane w obszarze zalet chemioterapii, która nie jest podawana dożylnie – czyli nie wymaga uciążliwych wizyt w szpitalu.

Co jednak ciekawe – na pytanie „Jaka metoda podawania leku jest w twojej opinii generalnie skuteczniejsza”, największa liczba pań (47 proc.) wskazała na chemioterapię podawaną dożylnie. 42 proc. odpowiedziało „Nie mam zdania”. Tylko 7 proc. wybrało odpowiedź „doustna”, i zaledwie 4 proc. „podskórna”, choć jak wiadomo obie te ostatnie metody są równie skuteczne, co chemioterapia podawana dożylnie, a dodatkowo bardziej przyjazne dla pacjenta. – To ewidentnie pokazuje, że chorym wciąż jeszcze brakuje wiedzy, że są inne formy chemioterapii.

Fakt, że tak mało ankietowanych wskazało na chemioterapię doustną świadczy, że nadal pokutuje nieprawdziwy stereotyp dotyczący skutków ubocznych leku w formie tabletki. Z kolei równie skuteczną podskórną metodę wskazał tak mały procent pań dlatego, że większość po prostu nie wie, że taka metoda w ogóle istnieje – komentuje Krystyna Wechmann.

Z kolei dla onkologów najistotniejszymi aspektami przy wyborze metody leczenia były przede wszystkim kwestie związane z kontrolą nad podawaniem leku i jego dawką. Obawa, że pacjent nie zażyje leku w zaleconym czasie była wskazywana przez lekarzy jako największa wada chemioterapii doustnej (56,9 proc.). Jednocześnie „Pewność przyjętej dawki” była najczęściej wskazywana jako zaleta chemioterapii dożylnej (50 proc. odpowiedzi).

Długofalowa kampania

„Jest jak Jest – Mam Wybór!” to długofalowa kampania edukacyjna skierowana do kobiet zmagających się z zaawansowanym rakiem piersi. Amazonki będą edukować o problemach leczenia raka w kontekście medycznym, psychologicznym oraz społecznym. Pierwsza część hasła kampanii „Jest jak Jest” podkreśla, jak ważne jest uświadomienie sobie, że zaawansowany rak to nie koniec, ale etap w życiu, które trwa dalej, choroba przewlekła, z którą mamy prawo żyć godnie. Amazonki chcą uczyć Polki jak mówić o chorobie, która nie powinna być tematem tabu oraz jak rozmawiać z najbliższymi na najtrudniejsze tematy związane z leczeniem. Druga część hasła: „Mam Wybór” ma przede wszystkim uświadamiać chorym, jak istotne w trakcie terapii są partnerskie relacje z lekarzem oraz świadomy wybór możliwości i drogi leczenia.

Więcej informacji o kampanii znajdziesz na stronie: amazonkifederacja.pl w zakładce „Aktualności”.

*Kongres odbył się w dniu 2.09.2016 r.

Comments

comments

110
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...