„Nowy PR. Jak internet zmienił public relations” – recenzja

Paulina Krukowska - 14.12.2016
66

Recenzja książki dr Anny Miotk - „Nowy PR. Jak internet zmienił public relations”

Pod koniec ubiegłego miesiąca miała miejsce premiera najnowszej książki dr Anny Miotk, Nowy PR. Jak internet zmienił public relations. Autorka, choć już we wprowadzeniu zwierza się czytelnikom, że pisanie książek to dla niej nie lada wyzwanie, zdecydowała się jednak – za namową Wydawnictwa Słowa i Myśli – po raz trzeci przelać swoje obserwacje i przemyślenia na papier. Na polskim rynku nie było do tej pory publikacji książkowej, która traktowałaby o współczesnym wymiarze public relations, takim, z jakim mamy do czynienia w erze mediów społecznościowych, mobilności czy content marketingu. Czy i dlaczego warto sięgnąć po najnowszą książkę dr Miotk?

Zaraz po premierze książki Nowy PR. Jak internet zmienił public relations rozmawialiśmy z dr Anną Miotk o tym, dla kogo jest ta pozycja. Jeśli nie mieliście okazji przeczytać tego wywiadu, to gorąco zachęcamy – Dr Anna Miotk opowiada o najnowszej książce.

Książka składa się z dziewięciu następujących rozdziałów: Nowa gospodarka, Nowe media, Nowy konsument, Nowa sprzedaż, Nowa komunikacja, Nowa Narracja, Nowe Treści, Nowe Technologie, Nowa Skuteczność. Autorka rozpoczyna od przedstawienia nam kontekstu gospodarczego i krajobrazu medialnego, które w ciągu ostatnich kilku czy nawet kilkunastu lat istotnie się zmieniły. Pierwsze rozdziały mają charakter raczej teoretyczny. Następnie przechodzimy już do zagadnień o wymiarze bardziej praktycznym. Poszczególne rozważania autorki poparte są licznymi przykładami. W książce znajduje się też wiele tabel, wykresów czy rysunków, które są graficznym potwierdzeniem stawianych przez autorkę tez.

Jednym z ciekawszym rozdziałów, z punktu widzenia specjalistów ds. szeroko rozumianej komunikacji jest rozdział 5., czyli Nowa komunikacja. Dr Anna Miotk porusza w nim wiele interesujących zagadnień, jak np. nowy wymiar media relations, marketing doświadczeń czy dzisiejszą charakterystykę specjalisty ds. PR. W tym rozdziale mowa jest także o nowych zasadach, jakie panują obecnie w marketingu i public relations. Na liście składającej się z kilkunastu punktów znalazły się m.in. takie jak:

(…) PR nie polega na tym, aby Twój szef zobaczył Waszą firmę w telewizji. PR polega na tym, aby nabywca zobaczył Waszą firmę w internecie (…)

Marketing nie polega na tym, aby Twoja agencja zdobywała nagrody. Marketing polega na tym, aby Twoja organizacja stała się zwycięzcą w swojej branży (…)

Dla mnie, z punktu widzenia dziennikarza, niezwykle ciekawe były rozdziały 6. i 7., dotyczące narracji i treści. Autorka opisuje w nich m.in. techniki narracyjne wykorzystywane w pisaniu tekstów, wyjaśnia, czym jest brand journalism, przedstawia istotę współczesnego content marketingu czy opisuje, czym różni się tworzenie tekstów do druku od tych do internetu.

Dużą zaletą książki jest to, że każdy rozdział kończy się sekcją “Warto doczytać”, w której autorka odsyła nas do konkretnych pozycji książkowych na dany temat lub podpowiada, jakiego typu serwisy internetowe należy śledzić, żeby być na bieżąco z określoną tematyką.

Ciekawym zabiegiem stosowanym przez dr Miotk jest to, że wielokrotnie odwołuje się do swoich doświadczeń. Kolejne rozdziały rozpoczyna przywołując własne historie, w tym również te z dzieciństwa czy lat szkolnych, a następnie płynnie przechodzi do zagadnień omawianych w danym rozdziale.

Książkę czyta się szybko i przyjemnie. Autorka pisze w prosty i przystępny sposób. Nowy PR. Jak internet zmienił public relations to kompendium wiedzy na temat współczesnego public relations. Książka Anna Miotk jest świetną pozycją dla wszystkich tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z public relations. To jednak też lektura dla osób, które posiadają już wiedzę w tej dziedzinie, ale chcą ją odświeżyć czy zaktualizować.

Podsumowując, uważam że bez względu, na jakim poziomie zaawansowania jesteśmy, to opłaca się sięgnąć po książkę dr Anny Miotk. Autorka w przystępny sposób przekazuje wiedzę teoretyczną, którą popiera konkretnymi przykładami. Warto mieć tę pozycję w swojej biblioteczce.

Książka Nowy PR. Jak internet zmienił public relations jest do kupienia m.in. na stronie Wydawnictwa Słowa i Myśli – TUTAJ.

Zobacz też: 10 książek dla PR-owców. Szefie! A co czytają Twoi pracownicy?

Comments

comments

66
Komentarze
Sonda

Czy Twoim zdaniem w Polsce wolność mediów jest ograniczana??

Loading ... Loading ...