Jakie memy zawładnęły internetem w 2016?

Redakcja PR - 13.01.2017
50

Podsumowanie internetowych trendów 2016 roku

W XXI wieku ludzie konsumują przede wszystkim proste komunikaty. Nie mają czasu na zagłębianie się w długie, skomplikowane teksty. Wolą spojrzeć na jakiś ułamek, pochłonąć informację i przejść do kolejnej. Wbrew pozorom stworzenie prostej i jednocześnie przejrzystej komunikacji nie należy do najprostszych zadań. Tutaj pojawia się bohater tego wpisu, czyli ilustracja, a konkretnie mem.

Śmieszny obrazek fotograficzny lub graficzny z komentującym go napisem, wyróżniający się tym, że jest udostępniany wielokrotnie częściej niż zwykłe treści. Idealna, zdawałoby się, forma trafienia do internauty, niekoniecznie tego z niższych przedziałów wiekowych.
A internauci są bardzo wybredni w tym, co udostępniają. Jak się rodzi moda na memy? Nie ma jednego prostego patentu, ale na pewno pomaga emocja dotycząca danej sytuacji. Im mocniejsza, tym lepiej. Memy to nie tylko śmieszne obrazki z internetu. Memy to odbicie fragmentu naszej rzeczywistości w krzywym zwierciadle, osłodzenie otaczającej nas rzeczywistości, okraszenie ironią. Wbrew pozorom nie są głupie, ponieważ wiele czerpią z różnych źródeł kultury i pozwalają popuścić wodze fantazji, a im głębiej się wejdzie w świat memów, tym więcej podtekstów i ukrytych treści się dostrzega.
Rok 2016 był bardzo dziwnym czasem w Królestwie Internetu, ponieważ jak nigdy pojawiło się w nim mnóstwo polityki. Mieliśmy Brexit, rady Lecha Wałęsy, czy modny ostatnio „Sylwester z Andrzejem Dudą”, na którym „było” ok. 340 tys. użytkowników Facebooka. Przez sieć przewinęły się jak burza Pokemony, „Mannequin Challenge”, dab, one finger challenge, czy bootle flip challenge. Poniżej skupię się na największych kampaniach memowych w internecie, które podbiły sieć i w niektórych przypadkach mogą stanowić ciekawe przykłady real time marketingu.

And the winner is…
Leonardo DiCaprio wybitnym aktorem jest. Niestety coraz to odważniejsze i brawurowo zagrane role nie przynosiły mu upragnionej nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej – Oscara. Z roku na rok powstawało coraz więcej obrazków z aktorem, internet domagał się wręcz nagrody dla swojego ulubieńca krzycząc „Give that man an Oscar”. Pojawiali się swego rodzaju wieszcze, głoszący koniec Internetu w momencie wyczytania tego długo wyczekiwanego nazwiska. Tuż przed samą galą królowały memy z najbardziej rozpoznawalnej sceny walki z niedźwiedziem z nominowanej „Zjawy”, jednak to niedźwiedź zgarniał statuetkę. Niezwykle popularne były również obrazki ze Stevem Harvey’em ogłaszającym zwycięzcę (Harvey jest amerykańskim komikiem prowadzącym tamtejszą wersję „Familiady”. Szerszej publiczności przedstawił się myląc podczas gali finałowej Miss Universe zwyciężczynie i koronując nie tą dziewczynę). Zdobycia nagrody aktorowi pogratulowało wiele marek tworząc swoje wersje memów i obrazków.memy

Harambe
Prawdziwe szaleństwo opanowało internautów, przede wszystkim po drugiej stronie oceanu, po tragicznej śmierci goryla Harambe w zoo w Connecticut (został zastrzelony po tym jak przez nieuwagę matki dziecko wpadło na jego wybieg, a goryl złapał je za nogę i ciągnął wzdłuż fosy). Pomijając gorącą dyskusję rozgorzałą dookoła tego tematu – Harambe został internetowym męczennikiem, porównywanym w memach do Jezusa, a jego śmierć była nawet łączona z popularnym hashtagiem #blacklivesmatter, sugerującym, że goryl zginął przez swój kolor skóry. Co zaskakujące, memy z Harambe są cały czas popularne, chociaż całe wydarzenie miało miejsce pod koniec maja.

memy

 

 

 

Autor: Sebastian Kopyt, Junior Account Executive, Hill+Knowlton Strategies 

Pełna wersja wpisu znajduje się na blogu agencji Hill+Knowlton Strategies 

Comments

comments

50
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...