Jak budować lojalność klientów?

Redakcja PR - 09.02.2017
285

Marki, które wiedzą, jak budować lojalność klientów

Na blogu Freebee, agencji, która specjalizuje się w strategii lojalnościowej, pojawił się tekst na temat potrzeb, jakie muszą spełniać firmy, aby zapewnić sobie lojalność klientów. Autorka przywołuje trzy konkretne marki i na ich przykładzie pokazuje, w czym tkwi tajemnica ich sukcesu.

Co łączy Red Bulla, Arbnb i Zalando? Choć każda z firm jest z zupełnie innej branży, to wszystkie trzy swoją komunikację opierają na zaspokajaniu potrzeb klientów i tym samym budują sobie ich lojalność. Nie oferują tylko produktu czy usługi, ale spełniają również pewne potrzeby, które są istotne dla konsumentów.

Red Bull, choć nie należy do najtańszych „energetyków”, to w niektórych krajach ma nawet 90% udziałów w rynku. Dlaczego? Marka nie tylko sprzedaje produkt, ale także promuje pewien określony styl życia. Red Bull kojarzy nam się z aktywnością i niezwykłymi przeżyciami, „dodaje skrzydeł” i napędza energią. Marka tę komunikację uzupełnia dodatkowo o organizację wydarzeń muzycznych i sportowych, które również wywołują emocje. Firma proponuje więc nie tylko napój energetyczny, ale pełen energii, dynamiczny styl życia.

Arbnb to internetowa platforma, która pośredniczy w wynajmie mieszkań na krótki czas – idealne rozwiązanie dla osób, które lubią podróżować, ale nie przepadają za zatłoczonymi hotelami. Marka stawia na kreowanie atmosfery gościnności i podkreśla, że chce, aby jej klienci w wynajmowanych mieszkaniach mogli poczuć się, jakby byli u siebie w domu. Dzięki temu odwiedzający, którzy zamiast w hotelu, na kilka czy kilkanaście dni wprowadzają się do czyjegoś domu, mają szansę poczuć się częścią lokalnej społeczności, bliżej poznać dane miejsce. Marka w komunikacji zwraca uwagę na autentyczność doznań, jakich mogą doświadczyć jej klienci.

Ostatnia z marek, Zalando, to e-sklep, który w swojej ofercie ma odzież i różnego rodzaju dodatki. W internecie sklepów z takim asortymentem są tysiące. Co sprawia więc, że Zalando udało się wypracować tak wysoką pozycję? Marka wyróżnia się m.in. tym, że oferuje swoim klientom bezpłatne dostawy i zwroty oraz prawo do zwrotu towaru w ciągu aż 100 dni. To niezwykła wygoda dla kupujących, którzy dzięki takiemu podejściu firmy szybko się do niej przywiązują i ponownie korzystają z jej usług. Zalando prowadzi również badania, na podstawie których optymalizuje swoją stronę i mailingi, aby jeszcze lepiej dostosować je do oczekiwań klientów.

Autorka tekstu stwierdza, że te trzy firmy spełniają pięć potrzeb, które według Zoë Chance, profesor z Yale University są kluczowe w procesie przywiązywania się do marki. Są to: poczucie bycia ważnym, zapewnienie bezpieczeństwa i pewności, ale także z drugiej strony gwarancja niepewności, rozumianej jako „dreszczyk emocji”, rozwój oraz poczucie wspólnoty. Każda z tych marek dzięki dbałości o tych pięć elementów skutecznie buduje lojalność swoich klientów.

Cały artykuł jest dostępny TUTAJ. Rozszerzona wersja tekstu ukazała się również w wydaniu online „Marketing i biznes”.

Źródło: blog.freebee.pl

Comments

comments

285
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...