Dziennikarze i fake newsy. Raport agencji Public Dialog

Redakcja PR - 24.05.2017
149

91% dziennikarzy twierdzi, że dezinformacja będzie się pogłębiać

Agencja Public Dialog opublikowała raport na temat stosunku dziennikarzy do zjawiska fake newsów i dezinformacji. Z badania „Fake news z perspektywy polskich dziennikarzy” wynika, że 42% dziennikarzy styka się w swojej pracy z fałszywymi informacjami, a ponad 91% zgodziło się, że zjawisko to będzie się pogłębiać. 

Temat fake news oraz post-prawdy jest jednym z najważniejszych zagadnień dotyczących zmian, jakie zachodzą we współczesnych mediach, komunikacji międzyludzkiej, a także w sposobach wpływania na opinię publiczną. W światowych i polskich mediach oraz ośrodkach akademickich trwa debata na temat post-prawdy oraz zagrożeń, jakie stanowi dla systemu demokratycznego. – piszą autorzy raportu.

Autorzy raportu chcieli poznać, jak dziennikarze postrzegają fake newsy i zebrać ich doświadczenia związane z tym zjawiskiem.

Dziennikarze a „fałszywki” 

Niemal połowa przebadanych dziennikarzy przyznała, że co najmniej raz w przeciągu ostatniego miesiąca uwierzyła w fałszywą informację. 42% badanych zaś stwierdziło, że z fake newsem spotyka się kilka razy dziennie, raz dziennie lub kilka razy w tygodniu.

Najczęstszym źródłem fake newsów jest są w opinii dziennikarzy social media. Jedna czwarta jako źródło wskazała na kampanie marketingowe. Badani dostrzegają wpływ osób publicznych – dziennikarzy, celebrytów – na rozpowszechnianie zmyślonych informacji. Sami dziennikarze newsy z internetu weryfikują po bezpośrednim kontakcie, korzystają również z wiedzy ekspertów i źródeł z innych mediów.

DZIENIKARZE

„Fake news z perspektywy polskich dziennikarzy”, Public Dialog

Ponad 90% badanych przyznało, że zjawisko fake newsów będzie się pogłębiało.

Co jest dla dziennikarzy przyczyną rozpowszechniania zjawiska? Głównym wskazaniem jest postępująca tabloidyzacja mediów, ostra konkurencja na rynku oraz brak czasu na dokładną weryfikację informacji.

dziennikarze

„Fake news z perspektywy polskich dziennikarzy”, Public Dialog

Jak walczyć z fake newsmai? Przede wszystkim, postawić na edukację społeczeństwa i demaskowanie pierwotnych źródeł dezinformacji.

 

dziennikarze

„Fake news z perspektywy polskich dziennikarzy”, Public Dialog

Badanie zostało przeprowadzone przez agencję ARC Rynek i Opinia, na próbie 154 dziennikarzy i redaktorów naczelnych. Badanie zrealizowano metodą wywiadów telefonicznych CATI.

Cały raport do pobrania: TUTAJ

Comments

comments

149
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...