O studiach podyplomowych "Nowy PR" rozmawiam z Łukaszem Majewskim
Łukasz Majewski
Z branżą PR związany od 2003 roku. Obecnie PR & Marketing Manager w VML Poland. Trener biznesu i konsultant z zakresu komunikacji. Pomysłodawca i współorganizator spotkań dla praktyków PR – Komu Komunikacja.
Absolwent Wydziału Inżynierii Lądowej (kierunek: transport) na Politechnice Krakowskiej. Ukończył także Studium Dziennikarskie (Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków), studia podyplomowe na kierunku PR (WSE, Kraków) oraz na kierunku Psychologia w biznesie (UEK, Kraków).
Coraz więcej praktyków z branży public relations decyduje się na podjęcie studiów podyplomowych. Oferta na rynku rok rocznie się poszerza. Studia z PR oferują uczelnie zarówno państwowe, jak i prywatne. W Krakowie interesujące studia proponuje Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie.
Oto, co o samym kierunku mówi jego opiekun – Łukasz Majewski.
A na czytelników naszego portalu czeka niespodzianka – na końcu tekstu.
Justyna Dąbrowska: Dlaczego w WSE otwarto studia podyplomowe „Nowy PR”?
Łukasz Majewski, WSE: W Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie czujnie śledzimy rynek pracy. Efektem tego są studia podyplomowe: odpowiadające na realia tego rynku, stosowne do zapotrzebowania ze strony pracodawców na konkretnych specjalistów, wzbogacone o unikatowe treści potrzebne słuchaczom. Tak właśnie 14 lat temu powstały studia na kierunku public relations. W ostatnich latach dodałem do niego słowo „nowy”, bo dziś Internet, mobile i wideo to stałe pozycje w menu narzędzi, po które sięgają PR-owcy.
JD: Na rynku usług edukacyjnych dla PR-owców pojawia się coraz więcej podmiotów. Czym chce przyciągnąć kandydatów Wyższa Szkoła Europejska?
ŁM: Stare rzymskie przysłowie mówi: „verba docent, exempla trahunt” – słowa uczą, przykłady pociągają. Zależy mi, by uczestnicy studiów podyplomowych kończąc je, byli pełni zapału do wprowadzenia zmian w swojej karierze. Stąd nasz nowatorski program, który kładzie szczególny nacisk na zdobywanie konkretnej i narzędziowej wiedzy.
Celem studiów jest kształcenie i doskonalenie praktycznych umiejętności potrzebnych w prowadzeniu działań PR w organizacjach, instytucjach, firmach i start-upach. Studia skierowane są do osób zainteresowanych nabyciem praktycznej wiedzy i umiejętności koniecznych do wykonywania zawodu PR-owca.
Słuchacze „Nowego PR-u” od początku roku akademickiego pracują jako agencja public relations (nawet tworzą jej nazwę i identyfikację wizualną). Otrzymują od prawdziwego klienta konkretne zapytanie ofertowe – brief, by na koniec cyklu zajęć – w trybie przetargu – przedstawić swoją autorską propozycję działań PR. Dzięki temu przechodzą przez cały proces tworzenia i przygotowania działań PR – od narzędzi analitycznych, poprzez opracowanie strategii i wyboru optymalnego modelu działania, na prezentacji przed klientem skończywszy. Komisja egzaminacyjna, w skład której wchodzi przedstawiciel klienta, jak domniemana komisja przetargowa wybiera najlepszą ofertę i szczegółowo uzasadnia swój wybór tak pozytywny, jak i negatywny.
W tym roku pracujemy już nad bardzo ciekawym briefem od nowego klienta, jednak jego szczegóły słuchacze poznają dopiero podczas pierwszego zjazdu.
Zaproszenie na obronę na kierunku „Nowy PR”
JD: Jak wyglądają studia na kierunku Nowy PR? Proszę przybliżyć nam program studiów, ich tryb, formy zajęć.
ŁM: Program dwusemestralnych studiów, który obejmuje ponad 180 godzin zajęć dydaktycznych (warsztatów i wykładów), składa się z 5 bloków tematycznych:
Wprowadzenie do świata PR: podstawowe pojęcia public relations, strategia PR, etyka w PR, PR a inne dziedziny wiedzy.
PR od kuchni: funkcjonowanie agencji PR. Jak zbudować plan PR, wycenić działania, budżetować i kosztorysować klienta. Studenci nauczą się, jak przygotować profesjonalny brief, zorganizować przetarg i na czym warto się skupić, wybierając agencję PR. Monitoring mediów, prawo autorskie i prasowe.
PR w praktyce: rynek mediów w Polsce, media relations, budowanie relacji z dziennikarzami, praca redakcji i dziennikarzy.
Dziedziny PR: najważniejsze dziedziny PR (m.in. PR miast, miejsc i regionów, Investor Relations, Społeczna Odpowiedzialność Biznesu – CSR, PR wewnętrzny). Różnicę między pracą w firmie a w międzynarodowej korporacji. Zarządzanie komunikacją w sytuacjach kryzysowych.
PR w erze social, mobile i wideo: potęga mediów społecznościowych, działąnia w social media, tworzenie contenntu na różne kanały social media.
Uzupełnieniem wykładów są ćwiczenia i warsztaty pozwalające na szybką weryfikację wiedzy teoretycznej z praktycznym jej zastosowaniem. Zajęcia odbywają się co dwa tygodnie w soboty (wykłady) oraz w niedziele (warsztaty praktyczne).
Wszystkich zainteresowanych zachęcam do bezpośredniego kontaktu ze mną, poprzez formularz, jaki znajduje się na stronie internetowej lub wysyłając wiadomość na LMajewski@WSE.Krakow.pl.
JD: Jakie są korzyści ze studiów dla absolwentów Nowego PR-u?
ŁM: Program studiów „Nowy PR” kładzie szczególny nacisk na zdobywanie konkretnej i narzędziowej wiedzy. Zarówno rozbudowany blok warsztatowy i treningowy, jak i praca nad strategią działań PR dla realnego klienta, to cenne i praktyczne doświadczenia, które ugruntowują i systematyzują praktyczny zasób wiedzy. Swoją wiedzą i doświadczeniem dzielą się krajowi i międzynarodowi eksperci PR – wyłącznie praktycy o dużym doświadczeniu zawodowym i szkoleniowym.
Oprócz konkretnych umiejętności, w czasie zajęć słuchacze otrzymują mnóstwo praktycznych materiałów, które będą mogli wykorzystać w pracy zawodowej, m.in. wzory briefów, umów, kosztorysów.
Obrony studentów na kierunku „Nowy PR” w WSE
JD: Ile wynoszą koszty studiów? Czy przewidują Państwo jakieś zniżki, rabaty?
Czesne za studia podyplomowe w roku akademicki 2016/2017 wynosi 4700 zł + opłata rekrutacyjna w wysokości 300 zł (do 31 sierpnia br. opłata ta wynosi 200 zł).
Przewidziane są także zniżki dla absolwentów WSE: studiów I i II stopnia, a także innych kierunków studiów podyplomowych. Dodatkowo, zniżki dla pracodawców. Szczegóły na stronie: www.podyplomowe.wse.krakow.pl/nowy-public-relations
Słuchacz studiów podyplomowych może skorzystać także z bezpłatnej oferty dodatkowych szkoleń lub kursów językowych dla początkujących z języka włoskiego i hiszpańskiego.
Rekrutacja na studia podyplomowe o kierunku „Nowy PR” trwa do 30 września 2016 roku.
JD: Dziękuję za rozmowę!
UWAGA!!! Specjalnie dla czytelników wortalu publicrelations.pl mamy 5 bonów edukacyjnych – zniżka 150 zł na studia podyplomowe w WSE. Aby otrzymać bon, należy odpowiedzieć na pytanie – od ilu lat w Wyższej Szkole Europejskiej działa kierunek „Nowy PR”? Na odpowiedzi czekamy do 10 sierpnia do godziny 12:00. Odpowiedzi prosimy kierować na adres emailowy: jdabrowska@publicrelations.pl z dopiskiem „KONKURS WSE”. Bon otrzyma 5 pierwszych odpowiedzi! Do dzieła!