Blog firmowy – jak to robić?

Jerzy Ciszewski - 06.11.2015
254

Zarówno Polska jak i zagraniczna blogosfera jest opanowana przez prywatnych użytkowników.

Coraz częściej jednak firmy również decydują się na prowadzenie blogów firmowych. Czy jest to dobry pomysł?

Tak! Najlepszym blogiem firmowym w plebiscycie Blog Firmowy Roku 2014 kategorii Blog Profesjonalny może pochwalić się Play. Spójny z ze stroną pod względem treści i grafiki, przejrzysty i czytelny. Prowadzony jest przez rzecznika prasowego Play, Marcina Gruszkę, którego zdjęcie w otoczeniu dzieci widnieje na stronie głównej. Doskonały zabieg ocieplania wizerunku marki poprzez fotografię zsynchronizowaną z ofertą firmy dla rodzin. Blog zawiera informacje o nowościach w ofercie, także materiały wideo z wydarzeń ważnych dla marki. Oczywiście istnieje także w odpowiednim miejscu możliwość przekierowania na stronę główną Play i forum. Użytkownicy chętnie komentują i włączają się w dyskusję pod postami, co jest bardzo ważne z punktu widzenia zaangażowania użytkowników i przyszłych nabywców oferty.

Jakie cechy powinien mieć dobry i skuteczny blog firmowy? Przede wszystkim musi być nastawiony na komunikację z odbiorcami. Budowanie lojalności i zaangażowania to cel każdej działalności gospodarczej i nie tylko. Nawet w przypadku pomyłki, jest większa szansa, że użytkownik przywiązany do firmy nie odrzuci jej oferty ze względu na miłe skojarzenia i dobre wrażenie, jakie po nim zostało.

Dobry blog firmowy powinien być również ściśle związany z działalnością danej firmy. Przykładem jest tutaj They, agencja prowadząca bloga o tematyce marketingowej, którą zajmuje się przecież każdego dnia. Z artykułów i publikacji mogą korzystać zarówno początkowi social media ninja, jak i starzy marketingowi wyjadacze a także klienci, którzy mają możliwość dokładnego sprawdzenia obszarów działalności agencji.

Blogowanie to także narzędzie zwiększenia sprzedaży. Prezentowanie produktów lub swoich dokonań, odpowiadanie na najczęstsze pytania odbiorców powinny być integralną częścią firmowego bloga. Nie zapominajmy, że to zabieg wspomagający działalność firmy i także wymaga rozliczenia. Czasami statystyki potrafią być bezlitosne i strategia, którą obraliśmy będzie musiała być zmieniona, a blog stanie się niepotrzebny.

Regularność wpisów i ich aktualność powinny być naczelną zasadą blogowania. Użytkownicy są zalewani dziennie setkami tysięcy informacji, bardzo szybko zapominają o treściach, które pojawiają się rzadko. Dodatkowo, należy wybierać jedynie te komunikaty, które w danym momencie będą pomocne użytkownikowi. W prowadzeniu bloga oczywiście może pomóc newsletter, ale jeśli na blogu pojawiać się będą posty raz na kilka tygodni lub miesięcy, i tak nie uda nam się zbudować trwałej relacji z odbiorcą. Warto zatem zbadać, czego potrzebują nasi czytelnicy, jakie treści najbardziej ich interesują.

Monitorowanie nie tylko strony, ale i bloga firmowego to również niezwykle ważny element naszej działalności. W ten sposób jesteśmy w stanie przewidzieć efektywność i źródła ruchu na stronie oraz blogu. Należy zadbać także  o kwestie techniczne, takie jak dobór słów kluczowych, pozycja w wyszukiwarce, odpowiednie komunikaty reklamowe w innych serwisach, w których istnieje firma. Przez ciągłe sprawdzanie efektów i szybką reakcję na ruch w witrynie lub jego brak, jesteśmy w stanie stwierdzić, czy prowadzenie bloga firmowego ma sens.

Podsumowując, blogosfera powiększa się o nowych użytkowników, jakimi są firmy. Istnieje szereg punktów, które należy mieć na uwadze podczas zakładania bloga pod szyldem naszej działalności. Na pierwszym miejscu stoi chęć komunikacji i bliskości z klientem, a także zbudowanie więzi z nim, która po czasie zaowocuje w postaci lepszych wyników sprzedaży, oglądalności, etc. Blog musi zawierać treści nowe, ciekawe z punktu widzenia odbiorcy, powinien nawiązywać do strony, ale nie powielać komunikatów tam zawartych. Nie zapominajmy również o śledzeniu ruchu na stronach i reagowaniu na wszelkie zmiany.

Powodzenia!

Zrzut ekranu 2015-11-06 o 13.50.31

 

Comments

comments

254
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...