publicrelations.pl – informacja, ekspertyza, kompetencja

wszystkie »
Branża
Raporty
Ludzie
Na świecie
Opinie
Wydarzenia
Słowniczek
wszystkie »
Publikacje
Wywiady
Artykuły
Felietony
Case Studies
Recenzje
wszystkie »
Media
Internet
TV
Radio
Prasa
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...
Nasi autorzy

Co to jest PR? Definicja public relations

Public relations jest w Polsce branżą dość młodą. Pierwsze firmy oferujące usługi pod szyldem PR powstały w naszym kraju na początku lat 90.
Problemy definicyjne public relations biorą się głównie z szerokiego wachlarza działań, jakie mieszczą się w tym pojęciu. Są one często nieprecyzyjnie zdefiniowane. Należy podkreślić, że wraz z rozwojem technologii i mediów, spektrum świadczonych usług stale się poszerza.
Jest wiele definicji public relations. PR definiowany jest przez praktyków i teoretyków z Polski i zagranicy. Najstarsze definicje public relations datowane są na lata 20. XX wieku. Definicja PR Ludwiga Bernays’a z 1923 roku brzmi: “PR to dostarczanie (społeczeństwu) informacji, perswadowanie skierowane na zbliżenie postaw i działań organizacji do nastawienia klientów, zbliżenie postaw klientów do nastawienia instytucji”.
Nowsze definicje PR uwzględniają, oprócz informacyjnego, także aspekt analityczno-konsultacyjny działań konsultantów public relations. Za najlepszą współcześnie uznawana jest definicja autorstwa Amerykańskiego Stowarzyszenia Public Relations. Public relations wedle tej definicji rozumiane jest jako “funkcja zarządzania obejmująca następujące zadania: – wnioskowanie (przewidywanie), analiza i interpretacja opinii publicznej, nastawienia i problemów, które mogą wywierać pozytywny lub negatywny wpływ na działalność i plany organizacji, – doradzanie kierownictwu wszystkich szczebli (poziomów) organizacji w sprawach zasad działania i komunikowania przy uwzględnieniu wszystkich publicznych aspektów oraz społecznej i obywatelskiej odpowiedzialności własnej organizacji”.
W Polsce PR przez część społeczeństwa utożsamiany jest niestety z manipulacją i kłamstwem – nad czym należy głęboko ubolewać.

Rozwiń opis
Partnerzy