7 składników sukcesu w content marketingu

Redakcja PR - 11.07.2016
231

Content is a king! Jak zatem utrzymać się na tronie?

W dzisiejszych czasach niewielu marketingowców kłóciłoby się z potrzebą dobrze przemyślanej i porządnej strategii marketingowej.

Gro firm powiększa swoje fundusze i czas na tworzenie i rozpowszechnianie treści, nie znaczy to jednak, że ich pieniądze są wydawane rozsądnie. Efektywność twojego marketingu bardzo często opiera się na twojej marce i jej pozycji na rynku.

Na przykład, według reportów z 2016 z Content Marketing Institute and Marketing Profs, marketingowcy B2C stawiają na
e-biulietyny, osobiste spotkania, ilustracje i zdjęcia, a także portale społecznościowe jako ich najbardziej efektowne narzędzia.
Z drugiej strony, marketingowcy B2B uważają spotkania, webinaria, studia przypadków, a także „białe księgi” jako  najskuteczniejsze.

Skuteczni marketingowcy nie definiują się tylko poprzez kanały i taktyki których używają. Najlepsze praktyki marketingowe pochodzą od tych, którzy szanują i akceptują sztukę i naukę tej dyscypliny. Niezależnie od tego, czy reklamują samochody czy cukierki, wszyscy najbardziej efektywni posiadają wymienione niżej zalety.

1. Szanują podstawowe zasady dziennikarstwa

Niektórym porównanie marketingu z dziennikarstwem może się wydawać bluźniercze, ale najlepsi marketingowcy treści rozumieją, że większość zasad dziennikarskich powinno być zastosowane przy ich projektach.

Poczucie misji dziennikarskiej w działaniach marketingowych pomaga w wypracowaniu sytuacji, w której treść jest rozumiana i szanowana. Marketingowcy podkreślają ponadto, jak ważne jest tworzenie dobrze przemyślanej treści.

Treść zyska na jakości tylko wtedy, gdy poprawi ona jakość obsługi klienta, a klienci nie są świadomi stronniczości w treści. Chcą oni informacji dostarczonej w bezstronny sposób i popartej faktami, a nie skrzywionej wersji tych faktów przez tą markę. Najlepsi marketingowcy robią swój research i cytują swoje źródła.

2. Nie boją się być emocjonalni

Tak jak dobrzy dziennikarze, skuteczni marketingowcy szanują potrzebę bezstronności i precyzji, ale wiedzą też, że ludzie kierują się głównie uczuciami. Nawet najbardziej sucha treść może być o wiele lepsza, jeśli tylko nada się jej ludzką twarz.

Średnio masz tylko dwie sekundy na przyciągnięcie uwagi odbiorców, a prawdopodobieństwo sukcesu jest o wiele większe, jeśli odwołasz się do ich emocji. Uczucie, którym zamierzasz się posłużyć,­ czy to humor, strach, szok, czy współczucie, będzie polegać na opowieści, którą musisz przekazać.

Kluczem udanej strategii marketingowej jest bazowanie na emocjach i nie pozwalanie na rozwój reszty.

Jeśli zapytasz kogoś, czy chce porozmawiać o ubezpieczeniach, najprawdopodobniej zostaniesz powalony śmiechem. Jeśli natomiast opowiesz mu historię rodziny, która straciła wszystko oprócz psa w strasznym huraganie, będziesz miał ich pełną uwagę, której potem będziesz mógł użyć.

online-marketing-1246457_1920

3. Nie boją się wyjść z ich strefy komfortu (i demografii)

Pewnego dnia każdy aspirujący pisarz będzie poproszony o to, by „napisał co wie”, ale jeśli zajmujesz się content marketingiem, ta porada powinna być całkowicie zignorowana.

Nie ma znaczenia co wiesz, to twoi klienci wiedzą jest najważniejsze.

Kim oni są i co ich motywuje? Jakimi wspomnieniami i doświadczeniami się dzielą, w jaki sposób twoja treść do nich będzie przemawiać?

Nie zakładaj, że twoje poglądy na świat się liczą. Porozmawiaj ze swoimi klientami, i przełóż ich doświadczenia na tworzenie twojej treści, a nawet lepiej – spraw, aby ich doświadczenia stały się twoją treścią.

4. Myślą wielokanałowo

Najlepsze treści nie powstają na YouTube, Twitterze czy Instagramie. Ta treść może tam mieszkać, ale sama historia tej treści powinna sięgać o wiele dalej i pojawiać się na wielu innych platformach. Najlepsze historie marek to te, które przenikają przez wiele platform (tzw. cross-channel) i funkcjonują na styku sztuki i nauki.

Sztuka polega na tworzeniu wartościowych treści, które mogą być dystrybuowane wielokanałowo. Ważną lekcją do odrobienia jest, by nauczyć się analityki sieci pod kątem kontroli treści –  do kogo trafia, w jaki sposób i jakimi kanałami.

Najlepsi z najlepszych tworzą spójne narracje marki poprzez wiele różnych kanałów i narzędzi. Call to action powinno być dostosowane do kanału, ale podstawowy temat powinien być spójny, tak aby każde zetknięcie z treścią rozwijało przeżycie klienta, a nie powtarzało poprzednie.

5. Nie rezerwują analityki tylko dla specjalistów

Jak już wspomniano, najlepszy marketing jest subtelną mieszanką sztuki i nauki, ale to wcale nie znaczy, że artyści powinni się tylko zajmować jedną stroną wydarzeń, a naukowcy drugą. Najbardziej efektywni marketingowcy nie boją się zająć obiema stronami na raz.

Jak więc możesz wziąć coś jakościowego, jak na przykład wpis na portalu społecznościowym, i zmienić to w coś ilościowego?

Bez solidnej strategii analitycznej bardzo trudno jest wiedzieć, które elementy twojej treści mają najmocniejszy wkład w twoje wysiłki marketingowe.

digital-marketing-1433427_1920

Dobranie odpowiednich wskaźników do twojej kampanii będzie uzależnione od jej celów – firma Salesforce Pardot zaleca 14 użytecznych wskaźników do rozważenia w przewodniku tworzenia treści:

●  Unikalne wizyty strony

●  Ściągania plików internetowych

●  Czas przebywania na stronie

●  Użycie linków

●  Udostępnienia

●  Komentarze i interakcje

●  Koszt kliknięcia

●  Koszt jednego leadu

●  Generowanie leadów

●  Roczna wartość kontraktu

●  Wpływ

●  Wspólczynniki przeliczeniowe

●  Liczba followers i subscribers

●  Wzrost

Do skutecznej kampanii nie potrzebujesz wszystkich – rozważ, które z nich będą do twoich celów optymalne.

6. Często się spotykają, by omówić strategię firmy.

Efektywny content marketing nie dzieje się przez przypadek, i na pewno nie dzieje się samoistnie. Najlepsi marketingowcy są częścią o wiele większego zespołu, którego członkowie działają razem.

W USA 48 procent specjalistów ds. content marketingu spotykają się codziennie lub cotygodniowo, aby przedyskutować ich strategię marketingu. 55 procent z tych, którzy uważają siebie za najbardziej efektywnych, spotykają się z taką częstotliwością.

7. Patrzą dalej niż tylko sprzedaż.

Na koniec, jak już było to wcześniej wspomniane, śledzenie swoich postępów jest niezwykle ważne dla marketingowców. Zaczyna się to na podstawowych wskaźnikach efektywności.

Nie jest wielką niespodzianką, że „sprzedaż” jest ostatecznym celem powiązanym z content marketingiem; 83 procent marketingowców treści twierdzi, że sprzedaż jest ważnym celem.

Jednak Ci najbardziej skuteczni przywiązują większą wagę do świadomości marki (91 procent), następnie zdolności zapamiętania i lojalności klientów (86 procent), równie istotne jest ich zaanagażowania (86 procent), a dopiero potem sprzedaż (82 procent).

Tekst pochodzi z seriwsu PRdaily.com: http://www.prdaily.com/socialmedia/Articles/21010.aspx

Autor: Drew Hubbard, specjalista ds. content marketingu i social media. 

Tłumaczenie: Zofia Moritz

Comments

comments

231
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...