3 kluczowe lekcje biznesu od Marka Zuckerberga

Redakcja PR - 15.11.2016
21

3 wskazówki, jak prowadzić biznes według Marka Zuckerberga

Mark Zuckerberg to postać, której chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. 12 lat temu stworzył serwis społecznościowy, który ma 1,8 miliarda zarejestrowanych użytkowników, z czego każdego dnia z portalu aktywnie korzysta 1,18 miliarda z nich. Facebook zatrudnia 15 724 pracowników, a w trzecim kwartale br. zarobił 7,01 miliarda dolarów.

Zobacz: Facebook chwali się rekordowymi wynikami w III kwartale

Poniżej prezentujemy trzy wskazówki, którymi kieruje się w prowadzeniu swojego biznesu Mark Zuckerberg i które mogą wskazać drogę, jaką należy kroczyć, aby osiągnąć własny sukces.

  1. Eksploruj i zgłębiaj zanim podejmiesz zobowiązania

Podczas swojego przemówienia w „Y Combinators Startup School” w 2012 roku Zuckerberg podkreślał, że przedsiębiorcy powinni być bardziej elastyczni w dążeniu do celu. Powinni rzeczywiście „czuć” to, czym chcą się zajmować, muszą być „zanurzeni” w tym świecie.

W pierwszym liście, który Zuckerberg napisał do swoich akcjonariuszy, wyjaśnił, że nigdy nie myślał o Facebooku jako o firmie, a na początku było to przede wszystkim jego hobby, które z czasem przerodziło się w biznes.

Jeśli chcesz być przedsiębiorcą, to dobrze jeśli masz pomysły, które pozwolą na rozwiązywanie drobnych problemów, ale Zuckerberg wierzy, że jeśli za Twoim projektem stoją konkretne idee, w które wierzysz i które chcesz realizować, to wówczas przybliżasz się do sukcesu. Kiedy któregoś razu twórca Facebooka rozmawiał z grupą młodych ludzi, którzy chcieli zostać przedsiębiorcami powiedział, że muszą chcieć zmieniać to, czym się zajmują. Zachęcał ich do sprawdzenia, czego nie lubią, a co lubią robić i motywował, aby zajęli się tym, co sprawia im przyjemność.

Morał: Otwórz się na nowe rzeczy, ale podążaj tylko za tymi, które naprawdę kochasz.

  1. Nie próbuj być super-człowiekiem

Pomyłki nie są takie złe, jak może się wydawać. Stanowią nieodłączną i potrzebną część bycia przedsiębiorcą. Podczas jednego z Q&A na żywo, w którym przepytywano Zuckerberga, padło pytanie, jak na początku radził sobie ze zdobywaniem inwestorów czy generowaniem szumu medialnego wokół Facebooka. Zuckerberg odpowiedział, że nikt nie wie, jak radzić sobie ze wszystkim, ale zawsze można zaangażować do pomocy jakiś zespół współpracowników czy choćby rodzinę lub przyjaciół.

Wiele osób, które chcą rozpocząć karierę przedsiębiorców boi się ryzyka i popełniania błędów. Mark Zuckerberg uważa, że jeśli ma się silne wsparcie ze strony zaufanego zespołu, który podziela Twoją wizję, to można sobie zapewnić spokój, lepiej radzić z błędami i wyciągać z nich wnioski.

Morał: Przed Tobą długa droga, ale nie musisz kroczyć nią sam. Znajdź ludzi, którzy podzielają Twoją pasję.

  1. Zrobione jest lepsze od perfekcyjnego

W Menlo Park w Kalifornii, gdzie mieści się siedziba Facebooka hasło: „Done is better than perfect” jest namalowane na wewnętrznych ścianach biura jako mantra firmy. Zuckerberg na początku 2012 roku powiedział, że zamiast debatować przez kilka dni, jaki sposób wykonania projektu będzie najlepszy, lepiej jest nie czekać i stworzyć coś, a potem po prostu zobaczyć, jak to działa. To dzięki obserwowaniu jak coś funkcjonuje i jak jest odbierane przez otoczenie, można to sprawnie ulepszyć.

Morał: Zamiast próbować od razu robić wszystko idealnie, testuj, próbuj i staraj się udoskonalać to, co już stworzyłeś.

Źródło: Riley de León, cnbc.com, 3 key business lessons from Facebook’s Mark Zuckerberg

Mark Zuckerberg

fot. print screen Facebook/ Mark Zuckerberg

Comments

comments

21
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...