3 kłamstwa, które zabijają Twoją kreatywność

Redakcja PR - 12.08.2016
44

3 kłamstwa, które zabijają Twoją kreatywność

Siedzisz przed ekranem komputera, z rękoma nad klawiaturą i próbujesz napisać jakieś słowa na zupełnie pustej stronie. Jesteś na krawędzi twórczego działania.

Ciągle stoisz w miejscu i jesteś rozpraszany przez otoczenie. Jak zwykle. Więc wciąż powielasz te same zachowania.

Nie jesteś sam. Kiedy rozmawiam z ludźmi związanymi z branżą biznesu, o tym, co wstrzymuje ich przed byciem kreatywnym w pracy otrzymuję 3 odpowiedzi:

– Nie jestem kreatywny.

– Nie mam czasu.

– Inni nie dają mi szansy.

Kłamstwa. To wszystko kłamstwa. Zamieńmy je tak, aby stały się prawdą!

Kłamstwo: Nie jestem kreatywny.

Dlaczego kłamiesz na temat swojej kreatywności? Może dawno temu któreś z rodziców czy szkolny nauczyciel powiedział Ci, że nie jesteś dobry np. w pisaniu, malowaniu, tańczeniu czy w czymkolwiek innym?

Bardziej prawdopodobne jest to, że nikt nigdy nie zwrócił Ci uwagi dotyczącej Twoich umiejętności. Nie dostawałeś żadnych sygnałów od otoczenia, więc uznałeś, że w ogóle nie ma w Tobie kreatywności. (Jak kreatywnie!)

Prawda: Jesteś kreatywny!

Oczywiście, że jesteś kreatywny. Wszyscy jesteśmy. Bycie kreatywnym oznacza umiejętność myślenia i próbowania, poznawania nowych rzeczy. Przecież myślisz i robisz różne rzeczy codziennie.

Thomas Edison wynalazł żarówkę.

Julius Zillgitt ze swoimi kolegami z Hormel odkrył mielonkę.

Satoshi Tajiri stworzył Pokemony.

To tylko kilka przykładów. Możesz być kreatywny w pracy, bez względu na to, czym się zajmujesz. Wyobraź sobie księgowego, który stworzył schemat wykresów danych, dzięki któremu udało się udoskonalić sposób przygotowywania corocznych raportów albo kierownika zmiany, który zerwał z tradycją comiesięcznych, dłużących się spotkań na rzecz krótkich i szybkich ogłoszeń w holu w każdy piątek. Obaj wynaleźli nowy sposób komunikowania się i jednocześnie uzyskali konkretne korzyści biznesowe.

Kłamstwo: Nie mam czasu.

Dlaczego kłamiesz na temat swojego czasu? Ile razy użyłeś wymówki „nie mam czasu” zamiast zmienić dotychczas używane metody działania, po to, aby zaoszczędzić czas?

Prawda: Masz czas!

Robienie czegoś w inny, nowy sposób to ćwiczenie kreatywności, które jednocześnie może sprawić, że będziesz swoje zadania wykonywać szybciej. Przestań mówić, że nie masz czasu, żeby przygotować ten okropny raport czy jakikolwiek inny dokument. Następnym razem, kiedy będziesz mieć 15 minut przerwy między kolejnymi spotkaniami, ustaw stoper na 3 minuty i po prostu zacznij pisać. Kiedy stoper zadzwoni, sprawdź swoją pracę, przemyśl ją i spróbuj jeszcze raz. Zanim zacznie się Twoje kolejne spotkanie, będziesz mieć już gotowy pierwszy szkic dokumentu.

Kłamstwo: Inni nie dają mi szansy.

Dlaczego kłamiesz na temat tego, że inni nie dają Ci szansy? Dawno, dawno temu byłeś wystarczająco odważny (lub wystarczająco niedoświadczony), aby iść pod prąd. Być może kiedyś raz czy kilka razy inni odrzucili Twoje pomysły. Więc przestałeś próbować.

Prawda: Inni dają Ci szansę!

Jest więcej niż jedna prawda, która stoi za wyżej opisanym kłamstwem.

Pierwsza z nich jest taka, że boisz się konfrontacji z menadżerem czy klientem, który może okazać się trudny. Może mieć własne doświadczenia czy zasady. Należy je oczywiście brać pod uwagę, ale nie można zamykać się tylko na nich. Zastanów się, czego ten ktoś się obawia i bądź pewny, że Twój pomysł pozwoli uniknąć tego ryzyka. Przekonaj najpierw sam siebie
i przygotuj argumenty.

Druga możliwość jest taka, że inni nie są aż tak uparci jak myślisz. Być może Twój zespół korzysta z konkretnych wzorców czy szablonów nie dlatego, że Wasz szef je uwielbia, ale ponieważ nikt nie zaproponował alternatywnego rozwiązania. Nie dowiesz się tego, dopóki nie spróbujesz.

Wreszcie, obawiasz się, że Twoje twórcze działania nie zostaną pozytywnie odebrane. Weźmy na przykład pisanie – boisz się, że przygotowane przez Ciebie materiały nie zostaną dobrze zrozumiane. Spróbuj tworzyć jasne i proste teksty, a wtedy Twój odbiorca na pewno nie będzie miał żadnych problemów z ich właściwym odczytaniem.

Przestań kłamać.

Przestań wciąż powtarzań opisane wyżej kłamstwa. Zamiast tego mów: Jestem kreatywny. Mam czas. Inni dają mi szansę.

Tekst pochodzi z serwisu PRDaily.com: http://www.prdaily.com/Main/Articles/21222.aspx

Tłumaczenie: Paulina Krukowska

Comments

comments

44
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...