10 pytań do kandydata na stanowisko specjalisty ds. social media

Redakcja PR - 03.02.2017
91

10 pytań, które warto zadać przed zatrudnieniem specjalisty ds. social media

Social media z każdym rokiem zyskują na znaczeniu, dlatego, aby zostać specjalistą ds. mediów społecznościowych nie wystarczy umiejętność “scrollowania” Facebooka. Taka osoba powinna mieć odpowiednią wiedzę i predyspozycje. Wybór konsultanta czy agencji do obsługi social media to poważna decyzja, dlatego należy podjąć ją w pełni świadomie. Lucy Rendler-Kaplan pisze na socialmediatoday.com o liście pytań, które warto zadać podczas rozmowy kwalifikacyjnej kandydatowi na stanowisko specjalisty ds. social media.

  1. Czy może Pani/Pan przedstawić nam swoje osiągnięcia?

To pytanie wydaje się zupełnie naturalne. Na początku trzeba poznać doświadczenia danej osoby, warto zobaczyć również referencje od poprzednich pracodawców. To ważne, dla jakich marek pracował kandydat i czy ma doświadczenie w Twojej branży.

  1. Czy możemy zobaczyć przykłady Pani/Pana pracy?

Poproś o zaprezentowanie dotychczasowego portfolio. Kandydat, który rzeczywiście ma doświadczenie, o którym opowiadał przy odpowiedzi na pierwsze pytanie, nie powinien mieć problemu, aby wskazać linki do przykładów swojej pracy. Zobacz, czy konkretne działania danej osoby odpowiadają Twoim oczekiwaniom.

  1. Jaką Pani/Pana zdaniem wiedzę na temat branży powinna mieć osoba, która mogłaby zostać specjalistą ds. social media w naszej firmie?

Tym pytaniem sprawdzisz, jak kandydat orientuje się w specyfice Twojej branży. Znajomość narzędzi social media to jedno, ale wiedza na temat konkretnej branży również jest niezwykle istotna.

  1. W jaki sposób zamierza Pani/Pan obliczać ROI?

Nie wszystkie działania zawsze da się zmierzyć, ale w social media na szczęście istnieją różne możliwości monitorowania efektów. Zwrot z inwestycji można i powinno się mierzyć. Dzięki temu pytaniu dowiesz się, jaką wiedzę w zakresie mierzenia efektów ma potencjalny pracownik i czy przypadkiem nie ogranicza się ona tylko do liczenia lajków i komentarzy.

  1. Z jakimi sposobami raportowania Pani/Pan miał/a dotychczas do czynienia?

Dzięki temu pytaniu dowiesz się, jakiego sposobu prezentowania wyników możesz oczekiwać i czy dana osoba będzie w stanie dostosować się do Twoich wymagań w tej kwestii.

  1. Co Pani/Pan zrobi, jeśli coś pójdzie nie tak, jak powinno?

To pytanie pozwoli Ci dowiedzieć się, jakie doświadczenia z komunikacją kryzysową w social ma kandydat, jak sobie radzi w takich sytuacjach. Zapytaj też np. o kwestię rozwiązywania problemu negatywnych komentarzy. Nawet kampania marketingowa, która wygląda świetnie na papierze, w praktyce może spotkać się z sytuacją kryzysową i specjalista ds. social media powinien wiedzieć, jak należy wówczas reagować.

  1. Jakie są Pani/Pana doświadczenia we współpracy z poszczególnymi działami w firmach?

Dobry specjalista ds. social media powinien umieć sprawnie pracować z osobami z innych działów firmy i dostosować się do jej strategii. Musi wiedzieć, jak łączą się działania social media z PR-em czy mediami tradycyjnymi. Powinien działać spójnie z ogólnie przyjętą w firmie strategią.

  1. Jakie ma Pani/Pan propozycje odnośnie do tworzenia kontentu?

Musisz wiedzieć, jakie pomysły ma potencjalny pracownik, skąd czerpie inspiracje do tworzenia treści, w jaki sposób to robi i jak planuje swoje działania. Czy ta osoba zna specyfikę kreowania kontentu dla poszczególnych platform społecznościowych? Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci oszacować, jak dokładnie będziesz musiał nadzorować działania podejmowane przez nowego specjalistę ds. social media.

  1. Jak według Pani/Pana wygląda sukces i jak należy go mierzyć?

Jeżeli inwestujesz w zatrudnienie specjalisty ds. social media, to musisz dokładnie wiedzieć, czego od niego oczekujesz, ale też powinieneś wiedzieć, co on może Ci zaoferować. Co jest dla Twojego potencjalnego pracownika miarą sukcesu? Czy będzie w stanie przygotować strategię działań w social media, która pozwoli skutecznie realizować cele? Jakimi wskaźnikami zamierza się kierować sprawdzając realizację tych celów?

  1. Jakie koszty będzie ponosić firma w związku z prowadzeniem działań social media?

W tym pytaniu nie chodzi o wynagrodzenie dla pracownika, ale o to, jakie inne, dodatkowe koszty związane z działalnością w social media będzie ponosić Twoja firma. Czy i ile będziesz musiał płacić za korzystanie z usług firmy monitorującej social media? Co z reklamami w social media? W jakich mediach społecznościowych warto inwestować w reklamę, w jakim stopniu i ile przypuszczalnie będzie to kosztować?

Źródło: Lucy Rendler-Kaplan, socialmediatoday.com, 10 questions to ask before hiring a social media consultant

Zobacz też:

Optymalna liczba hashtagów w social media

Comments

comments

91
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...